-
Data: 2011-06-13 12:34:52
Temat: Re: Dalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki
Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-06-13 13:47, Andrzej Jarzabek pisze:
[...]
[...]
> W końcu pozycja usługodawców ma znaczenie incydentalne: celem edukacji
> i służby zdrowia nie jest dostarczenie pracy nauczycielom i lekarzom,
> tylko kształcenie i leczenie mieszkańców danego kraju.
Pytanie - czemu to służy w dalszej kolejności. Czy temu, żeby wszyscy
mieli wykształcenie (a właściwie - sporą szansę, ale szansę tylko)
określone przez wytyczne ministerstwa? Czy może takie wykształcenie,
dzięki któremu przyczynią się do rozwoju kraju - w przybliżeniu: będą
w stanie wytworzyć najwartościowsze dobra i przy okazji dużo zarobić?
W skrócie - przechył na stronę tylko rynkową prowadzi do "produkcji"
najlepiej dopasowanej do rynku siły roboczej, przechył w stronę
"socjalistyczną" - wyedukowanie wszystkich w dziedzinach zupełnie
nieprzydatnych w przyszłości.
Pewnie prawda i chęci społeczeństwa są gdzieś po środku. Wg mnie w tej
chwili przechylenie jest na stronę "socjalistyczną".
> Jeśli tego celu
> nie spełniają (w szczególności: usługi nie są dostępne dla znacznej
> części ludności), to pozycja nauczycieli i lekarzy nie ma znaczenia.
Jeśli pozycja lekarzy i nauczycieli będzie kiepska, to po prostu wyjadą
tam, gdzie się im więcej płaci. A młodzi (którzy mieliby do tych
zawodów predyspozycje) nie wybiorą ścieżki kariery wiodącej do
niskopłatnych i nieatrakcyjnych zawodów.
>> Że coś jest na rzeczy (ludzie chcą inwestować w dzieci inaczej, niż rząd to sobie
wyobraża)
>> widać choćby z takich efektów:http://wyborcza.pl/1,75478,9764299,Po_szkole
_lece_na_korki.html
>
> Jedni chcą, inni nie chcą. Co z dziećmi tych, co nie chcą inwestować w
> ogóle?
Zgadzam się, że szansę trzeba dać wszystkim. Tylko czy uczenie o rozwoju
pantofelka jest taką szansą? Czy może kursy prawa jazdy w liceum byłyby
lepszym startem? Może uczenie wyszukiwania i krytycznej selekcji
informacji?
A może pójść dalej - czy nie poświęcić 11% wydatków na 90% "średnich"
uczniów, żeby poświęcić 2 razy tyle środków 10% najzdolniejszym?
Najzdolniejszym - nie tym z najbogatszymi/najrozsądniejszymi rodzicami.
> Poza tym czytaj ze zrozumieniem: "Większość z tych zajęć zdaniem
> autorów raportu naśladuje oficjalną edukację. To znaczy - powiela
> szkolne zajęcia lekcyjne." Nie chcą inwestować inaczej, tylko reagują
> na fakt, że szkoła nie uczy porządnie tego, czego ma uczyć. Doczytaj
> też, że zjawisko ma najmniejszy wymiar w państwach skandynawskich,
> czyli tam, gdzie podatki są najwyższe i na publiczne szkolnictwo łoży
> się najwięcej.
To świadczy tylko o tym, że żeby efektywnie nauczyć tego, czego wymaga
obecna "podstawa programowa" trzeba więcej pieniędzy. Nawet da się
oszacować, ile więcej jest potrzebne. Moje pytanie jest inne: czy te
same pieniądze można by wydać efektywniej, ucząc dzieci nieco inaczej
i nieco innych rzeczy? Czy "głosowanie portfelem/bonem edukacyjnym" nie
wskazałoby lepiej, czego warto uczyć? Choćby - pomysł z czapki -
zmniejszyć minimum, dać większą elastyczność w kształtowaniu programu
rodzicom, w ramach (nadal finansowanych z podatków) liczby godzin
lekcyjnych? Może rodzice sami popychaliby dzieci na dodatkową
matematykę, zamiast dodatkowej geografii?
>> Ale przypadku edukacji problem jest podwójny, bo feedback z rynku
>> (jakich umiejętności warto uczyć dzieci) musiałby pochodzić ze szklanej
>> kuli. Czyli pełna rynkowość też nie daje gwarancji dobrej alokacji
>> zasobów, ale wydaje się to nieco lepszym rozwiązaniem.
>
> Wydaje się idiotycznym rozwiązaniem, dlatego nigdzie w cywilizowanym
> świecie się takiego rozwiązania nie stosuje.
Nigdzie się tego nie stosuje "na czysto", bo to głupota taka sama, jak
ustalanie programów przez zespoły, które nic nie wiedzą o tym, co się
na rynku pracy dzieje. Wszędzie jest gdzieś "pomiędzy".
--
Paweł Kierski
n...@p...net
Następne wpisy z tego wątku
- 13.06.11 12:35 Paweł Kierski
- 13.06.11 14:00 Teodor
- 13.06.11 14:11 Andrzej Jarzabek
- 13.06.11 14:46 Teodor
- 13.06.11 14:53 Stachu 'Dozzie' K.
- 13.06.11 16:05 Andrzej Jarzabek
- 13.06.11 16:19 Andrzej Jarzabek
- 13.06.11 16:49 A.L.
- 13.06.11 21:52 Maciej Sobczak
- 13.06.11 22:14 Wojciech Jaczewski
- 13.06.11 22:19 A.L.
- 13.06.11 22:33 R. P.
- 13.06.11 22:48 Andrzej Jarzabek
- 13.06.11 23:23 Andrzej Jarzabek
- 13.06.11 23:52 A.L.
Najnowsze wątki z tej grupy
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
Najnowsze wątki
- 2024-12-19 koniki obsiadły kolejki i numerki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=