eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingDalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki › Re: Dalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki
  • Data: 2011-06-13 09:55:18
    Temat: Re: Dalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-06-13 11:25, Andrzej Jarzabek pisze:
    > On Jun 12, 9:19 am, Jacek Czerwinski<x...@...z.pl> wrote:
    >> W dniu 2011-06-10 23:47, A.L. pisze:
    >>
    >>> Donosi gazeta Rzeczpospolita:
    >>
    >>> http://www.rp.pl/artykul/4,671596_Nauczyciele_inform
    atyki_moga_straci...
    >>
    >> Środowisko nauczycielskie na pewne schematy lobbowania. Np szeregowi
    >> nauczyciele w terenie potrafią jak lwy walczyć w obronie cieplutkich
    >> posad przyklejonych do ministerstwa w postaci Ośrodków, para-kuratoriów
    >> itd reliktów dawnego państwa 'centralizmu demokratycznego'.
    >> Emocje "dołów" są bardzo dobre do lobbowania za ich ciepłymi
    >> stołeczkami, więc trzeba je wywołać. Ten ma kolege dziennikarza, tamten
    >> może przekazać 'w dół' (tak!, zdecydowanie patrzą pionowo)
    >
    > Przecież w artykule mowa była o etatach nauczycielskich, a nie w
    > żadnych ośrodkach.
    >
    > No i poza tym to skandal, żeby nauczyciel zarabiał tyle, żeby mógł
    > kupić samochód, wziąć kredyt hipoteczny i utrzymywać potomstwo.
    >
    > Środowksko biznesmenelskie ma pewne schematy lobbowania. Np. potrafią
    > jak lwy walczyć żeby nie płacić wyższych podatnków np. na edukację,
    > zwłaszcza, że dzięki temu sobie siedzą w cieplutkim miejscu w kraju z
    > wysokim bezrobociem i łatwo dostępną tanią siłą roboczą.

    Wysokie podatki nie gwarantują, że edukacja będzie lepsza. Ba -
    niektórzy twierdzą, że edukacja opłacana z podatków (podobnie jak inne
    rzeczy opłacane z podatków) nie może z definicji działać dobrze. Krótkie
    uzasadnienie - wydawanie pieniędzy z podatków jest bliższe gospodarce
    nakazowo-rozdzielczej, w której (w skrajnym przypadku) nie ma feedbacku
    z rynku. Pieniądze idą "po uważaniu", a nie tam, gdzie jest potrzeba,
    wskazywana poziomem cen danego produktu/usługi. Państwowy dumping
    (wyregulowana do zera cena usług edukacyjnych czy medycznych) powoduje
    znaczne osłabienie pozycji usługodawców (nauczycieli czy lekarzy).

    Że coś jest na rzeczy (ludzie chcą inwestować w dzieci inaczej, niż
    rząd to sobie wyobraża) widać choćby z takich efektów:
    http://wyborcza.pl/1,75478,9764299,Po_szkole_lece_na
    _korki.html

    Ale przypadku edukacji problem jest podwójny, bo feedback z rynku
    (jakich umiejętności warto uczyć dzieci) musiałby pochodzić ze szklanej
    kuli. Czyli pełna rynkowość też nie daje gwarancji dobrej alokacji
    zasobów, ale wydaje się to nieco lepszym rozwiązaniem.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: