  • Data: 2010-04-08 05:27:07
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Jackare <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 8 Kwi, 00:14, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:
    > widziałeś Ty kiedyś taką prosta, odśrodkową pompe hydroforową?
    No to cofnij się do swego postu i zastanów czy piszesz o pompie
    (podzespole) czy hydroforze (kompletnym urządzeniu)

    > Zaleca się, bo?

    by chronić silnik przed korozją, zanieczyszczeniem i zamarznięciem
    wody.

    > Ja wiem, że się robi. Rzecz w tym, że to, iż coś 'się robi' nie oznacza, że
    > jest to w danym, konkretnym przypadku najlepsze.

    Jest. Istnieją tzw dobre praktyki wynikjące m.in. z doświadczeń.
    Ludzkość ma wiedzę o budowaniu statków od kilka tysiecy lat, wiedza o
    statkach apędzanych maszynami ma gdzieś około 200 lat. To nie
    informatyka, to nie loty kosmiczne i nie fizyka kwantowa. Do tego
    dochodzą jeszcze zagadnienia ekonomiczno - techniczne czyli szacowanie
    zysków i kosztów określonej komplikacji układu.
    Wyprowadzenie wylotu wody ponad linię zanurzenia sprawia m.in że wylot
    nie ma specjalnych oporów, nie grozi mu zamarznięcie, zarośnięcie
    glonem, i zapewnia dobre opróżnienie silnika już w trakcie pracy.
    Ciągła praca na pełnym obciązeniu sprawia że jest to dość istotnie
    zagadnienie. Wyprowadzenie wody wylotowej do kolektorów daje oprócz
    tłumienia wylou spalin także efekt eżektorowy. Spaliny uchodzące dużym
    kolektorem wspomagają wylot wody przez podciśnienie i porywanie
    cząstek wody. Celowo pomijam zjawiska akustyczne zachodzące w układzie
    wydechowym.

    > Myśl dalej. A ja jakoś zauważam, że w układzie otwartym nie pojawi się
    > nadciśnienie. Ale możesz zweryfikowac swoje myślenie odkręcając korek z
    > układu chłodzenia na rozgrzanym sinkiu i nachylając się nad wlewem.

    Masz układ który dzieki zaworkowi nap-odp xsprawia wrażenie
    zamkniętego w jedną stronę w pewnym zakresie ciśnień. Rurka pomiędzy
    chłodnicą a zbiornikiem wyrównawczym ma w porównaniu ze średnicą wlewu
    do chłodnicy bardzo małą średnicę, czyli dzięki tej zmianie maleje
    ciśnienie w tej rurce w stosunku do ciśnienia wywieranego np na
    fragment wlotu chłodnicy. Gdybyś nie zmieniając zaworku w zbiorniku
    wyrównawczym (zawór to ta nacięta uszczelka gumowa) zamocował go
    bezpośrednio dnem na wlewie chłodnicy to ciecz chłodząca szybko i
    widocznie zmieniałaby poziom z przelaniem zbiornika włącznie. Powolne
    narastanie poziomu cieczy w zbiorniku wyrównawczym także ten zawór
    cały czas uruchamia, ale nie dzieje się to uderzeniowo i dzięki małej
    średniy rurki chłodnica- zbiornikw wyr. cisnienie cieczy chłodzącej
    rozkłada sie także na gumowe węże wodne o dużej średnicy i tym samym
    dużej sprężystości. Gdyby zamiast gumy rozprowadzać obieg chłodzenia
    rurami nieelastycznymi, np metalowymi lub poliamidowymi ruch poziomu
    cieczy w zbiorniku byłby dużo bardziej widoczny.

    > Zrób właściwe doświadczenie - włącz czajnik i doprowadź wode do temperatury
    > 87 stopni i wyłącz. Teraz zrób to, co postulowałeś, albo w inny sposób
    > doprowadź do wrzenia wodę w nim zawartą.
    >
    > Ja rozumiem, że silnik ma pewną bezwładność termiczną, jednak gdyby było
    > tak, jak postulujesz, to po wyłączeniu silnika każdy by się gotował jak ta
    > lala.

    (...)
    > Dlatego pozostawione są wielkie ilości.

    W samochodzie tak, w łodzi - nie bo woda spływa zaraz po
    uieruchomieniu silnika i stąd -dodając kolejny raz uwagę o odmiennych
    warunkach pracy silnika - skłonność do gotowania
    --
    Jackare