-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!not-for-mail
From: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
Subject: Re: Czy ktos korzystal z takiego ustrojstwa do balansu bieli?
Date: Tue, 27 Oct 2009 23:27:27 +0100
Organization: http://news.icm.edu.pl/
Lines: 291
Message-ID: <hc7s4e$gv6$1@achot.icm.edu.pl>
References: <4ae48355$1@news.home.net.pl>
<6...@m...googlegroups.com>
<hc46g4$4ep$1@news.onet.pl>
<c...@j...googlegroups.com>
<4...@r...googlegroups.com>
<hc4gr5$cfm$1@achot.icm.edu.pl>
<1...@f...googlegroups.com>
<hc5f0v$elj$1@achot.icm.edu.pl>
<b...@j...googlegroups.com>
<hc6m58$72h$1@achot.icm.edu.pl>
<0...@a...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: chello089079219203.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-1"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: achot.icm.edu.pl 1256682446 17382 89.79.219.203 (27 Oct 2009 22:27:26 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...edu.pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 27 Oct 2009 22:27:26 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:832898
[ ukryj nagłówki ]
Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w wiadomosci
news:08df2bc4-ac95-4a0d-954b-376a75c9b8e0@a21g2000yq
c.googlegroups.com...
>>
>> Po pierwsze, biel nie tylko jest wrazeniem, jest równiez pojeciem z
>> zakresu
>> kolorymetrii.
>biel w tym sensie jakim uzywamy na potrzeby jej balansu / okreslania
>w fotografii jest pojeciem jednoznacznym.
>skladowe rgb 255, 255 , 255 - balansuje sie do dowolnej wartosci R G B
>waznym jest aby te 3 wartosci byly sobie rowne.
>Mozna wiec dokonac balansu bieli w oparciu o kazda barwe neutralna
>( czyli kazdy stopien szarosci )
W momencie dokonywania rekonstrukcji barwy G brane jest jako luminancja,
natomiast pózniej obliczane sa skladowe chrominancji: Cr i Cb - podobnie jak
mialo to miejsce w konstrukcji sygnalu telewizyjnego. Te dane - Y, Cr i Cb
sluza do interpolacji "brakujacych" skladowych. Jest to takze dobry moment
na to, aby uzyc informacje o punkcie bieli. RGB jest zlym modelem do tego
typu operacji. Zreszta w programach recza edycja tego punktu odbywa sie
poprzez modyfikacje wartosci odpowiadajacych tym dwum kolorom.
>> Po drugie, w oryginale jest "Measuring a Value for White Balance", czyli
>> nie
>> jest zle.
>tak to jest dobre - ale to roznica do poprzedniego sformulowania.
>to potwierdza moja uwage stwierdzenie "Measuring a Value for White
>Balance" - jest prawidlowe - mierzysz konieczne wartosci dla balansu
>bieli - tak to jest dobrze. gdyby bylo zamiast for , of mozna by
>miec watpliwosci.
>i tlumczenie polskie zostalo zrobione jakby w oryginale bylo of - tak
>przetlumaczyl tlumacz ( a byc moze komputer)
Tak czy inaczej - wlasciwe parametry przetwarzania ustalne moga byc na
podstawie pomiaru. Poniewaz tak naprawde nie wiemy precyzyjnie, co jest
mierzone, ani jak - mozemy moim sdaniem na potrzeby potocznych rozmów uzywac
okreslenia "pomiar balansu bieli", choc lepsze byloby "ustalenie balansu
bieli" czy dlugie - wynikajace z angielskiego zródla. Nie ma to wplywu na
jakosc rozumienia procesu.
> Nie, ten przyrzad móglby byc uzyteczny, ale nie ma jak wykorzystac wyników
> jego pomiaru w bezposredni sposób, czyli wplywajac na proces przetwarzania
> obrazu.
>nie ma jak , nie da sie
Moze by bylo jak, ale nie ma standardów i porozumienia producentów...
>dwa aparaty maja zewnetrzne kolorymetry
>nd3 i c1d one mierza barwe swiatla padajacego / otoczenia.
>te informacje mozna juz wykorzystac do przyszlego balansu bieli.
Nie wiem jak C, ale w Nikonach "wspomozyciel" wb byl w modelach z bialym
dyfuzorkiem na przyzmacie. D3 definitywnie nie ma tego ficzera.
> Nadal mozna go uzyc, jezeli zastosujemy go tak, jak uzywany byl w
> fotografii
> srebrowej.
>uzyc mozna. z tym ze to w cyfrze wogole nie jest konieczne .
>dlatego ze kolor jest wyliczany w postprocesingu w komputerze
>zewnetrznym ( za wyjatkiem jpegw z aparatu , gdzie postprocesing
>odbywa sie automatycznie w aparacie ). Balansowanie bieli w ten sposob
>aczkolwiek mozliwe jest szalenie niepraktyczne.
Niekoniecznie. Korekcja oswietlenia filtrem daje lepsze parametry szumowe
niz stosowanie algorytmów. Wprzwdzie ekspozycja sie wydluza, ale szumy sa
mniejsze. Testowalem na D200 z filtrem ciemnoniebieskim konwersyjnym.
>wystarczy , ze zmienilbys polozenie o kilka krokow i trzebaby
>balansowc ponownie.
Czesto stosuje staly BB, i nie ma z tym az takich problemów.
>w fotografii analogowej co do zasady i sensu balansu bilei jest bardzo
>podobnie , z tym ze trudniej balansuje sie biel - to moze byc pomoc
>dla laboranta.
Diapozytywy korygowane byly w momencie zdjecia. Negatywom tez lepiej robila
filtracja niz ciagniecie filtracji.
Mam jeszcze pól szuflady takich filtrów. I zabytkowy miernik temperatury
barwowej.
> Jakos ta informacja jest tam jednak zaszyta, skoro daje sie te barwe
> odtworzyc...
>nie .
>tylko na podstawie roznicy jasnosci odwzorowania poszczegolnych pixeli
>wiedzac ze zostaly naswietlone przez filtry o barwie dopelniajacej.
>Czyli z proporcji jasnosci sasienich pixelkow wylicza sie barwe.
Czyli jest zaszyta.
>
> >dokladniej mowiac jest moonochromatyczny - zapisuje infoprmacje
> >jedynie na temat jasnosci.
>
> Monochromatyczny tez nie jest, bo czulosc widmowa przetwornika obejmuje
> dozc
> szeroki zakres.
>zapisywany jest tylko jeden parametr odpowiadajacy jasnosci.
>na tej podstawie nie wiadomo jaki kolor zostal zapisany ,
>z filtrem bayera mozna pozniej kolor wyliczyc ze wzajemnych
>proporcji.
No podstawie jasnosci - z pewnoscia nie wiadomo. Ale jezeli znamy rodzaj
konkretnej mozaiki...
> Lepsze byloby stwierdzenie, ze dane zawieraja informacje o trzech obrazach
> rejestrowanych w waskich zakresach widma.
>gdyb ktos byl rzeczywiscie bardzo scisly to tez nie byloby okreslenie
>prawidlowe , nie wiem czy lepsze.
Moze, ale stwierdzenie, ze "obraz zapisywany przez matryce jest
czarno-bialy" ma tyle niescislosci, ze jest po prostu niedopuszczalny.
Chocby dlatego, ze "czarno-bialy" oznacza, ze nie zarejestrowane zostaly
dane zwiazane z chromatycznoscia. A wówczas moglibysmy sobie tylko taki
obraz pokolorowac.
>w sumie zostaje zapisany jeden obraz , ktorego czesci sa rejestrowane
>w roznych zakresach widma.
Scisle - trzy obrazy, chociazby dlatego, ze próbkowane sa rózne punkty
przestrzeni. Ale to dzielenie wlosa na czworo. Inaczej jest w Foveonie...
>i w ten sposob udaje sie barwe interpolowac w dowolnym puncie na
>podstawie informacji w punktach sasiednich.
>To jest ciagle jeden obraz i tak nalezy go traktowac.
Tak, ale nie czarno-bialy/monochromatyczny. To jest jeden obraz barwny, lub
trzy monochromatyczne...
>
> >nastawa rodzaju balansu bieli w aparacie woogole nie przesadza jak ta
> >barwa zostanie pokazana - tzn nie ma ona najmnijejszego znaczenia dla
> >procesu rejestracji obrazu przez matryce.
>
> Zarejestrowana, nie pokazana. Na to jak zostanie pokazana, ma wplyw
> zasadniczy.
>na to jak zostanie zrobiony balans bieli nie ma najmniejszego
>znaczenia.
>mozesz to ustawiac w komputerze dowolnie calkowicie niezalenie od
>nastwien w aparacie.
Nie o to chodzi. Jedna rzecza jest rejestracja, inna pokazanie...
>W pliku raw nie ma informacji o balansie barwy.
W danych z matrycy nie ma. W pliku sa. Albo moje Nikony sa czyms niezwyklym.
>jesli w aparacie nastwisz np WB dla pogody pochmurnej
>to w programie zostanie na podstawie tej informacji przeprowadzony
>balans przyjmujac temperature swiatal wczesniej zalozona w trakcie
>pisania programu - jakas odpowiadjaca pogodzie pochmurnej.
>Ona nie jest ani mierzona , ani korygowana w trakcie robienia zdjec .
>
> >Zadne dane jaki balans zostal ustawiony nie sa zapisywane w obrazie.
> >Sa przekazywane do komputera a ten liczy suwerennie w oparciu o te
> >informacje (np jesli nastwimy w komputerze " balans jak przy zdjeciu
> >")
Informacje n/t balansu bieli zapisane w plikach NEF byly z jakichs powodów
utajnione przez Nikona. Ostatecznie kilka firm dostalo "patent" na obsluge
tych wartosci - m.in. Adobe.
Bylo o to jakies 5 lat temu sporo szumu... Tak czy inaczej - w pliku RAW
Nikona taka informacja jest, i zdziwilbym sie, gdyby u innych nie bylo.
>>
tego
> >oswietlenia zrodlami swiatla o roznych kolorach.
>
> Mówienie o tamperaturze barwowej mieszaniny swiadczy o niezrozumieniu
> (kompletnym) tego, czym temperatura barwowa jest.
>masz racje
>ale
>uzylem pojecia swiatlo monochramatyczne w sensie potocznym , nie tym
>scisle definiowanym w fizyce.
Ja takze nie uzywam w tym sensie.
Temperatury barwowej nie ma ani lampa sodowa, ani zzarówka z zielona
banka...
>jako swiatlo o jakiejs tam jednej barwie okreslonej, powiedzmy
>niebieskie
>ten kolor niebieski nie koniecznie jest rzeczywiscie swiatlem
>monochromatycznym jak to w fizyce sie nazywa , a to jedynie
>konglomerat czyli mieszanina calego szeregu swiatel o roznych
>czestotliwosciach czyli kolorach. w zaleznosci od natezenia kazdego z
>kolorow skladowych w calosci mamy barwe wynikowa.
>Ta mieszanina to nic innego jak widmo - Swiatlo biale ( widmo )wymaga
>co najmniej 3 skladnikow , ale moze ich zawierac nieskonczenie duzo.
Temperature barwowa ustalamy JEDYNIE dla swiatla o scisle ustalonym widmie -
zgodnym z rozkladem Plancka. Stosujac grube przyblizenia mozna "naciagnac"
temperature barwowa dla zs o widmie dyskretnym - takich jak swietlówki
energooszczedne - co sie zreszta robi, podajac czasem wspólczynnik Ra,
demaskujacy oszustwo. Czasem mozna stworzyc lampe o widmie bliskim swiatlu o
ustalonej TB (HMI, "kalibrowane swietlówki") - wówczas okreslenie dla nich
TB jest bardziej uprawnione.
W fotometrii istnieje pojecie ciala szarego, które moze byc uznane za
promiennik dajacy promieniowanie o chromatycznosci zblizonej do CDC.
Widmo takiego zs jest wiec ciagle, wiec jest continuum skladowych. Z
definicji.
>Wlasciwie nie pomyslalem o tym aby uzyc pojecia iz uzywam dwoch
>reflektorw dajacych swiatlo o roznym skladzie widmowym
>Ale moznaby i tak.
>Pani krysiu prosze podac ten reflektor o skladzie widmowym
>odpowiedajacym temperaturze ciala doskonale czarnego 3350 K.
>z kolei drugi reflektor da nam kolor zielony jako ponownie wynik
>pomieszania ( albo inaczej mowiac jednoczesnego promioeniowania )
>roznych kolorow skladowych w roznym ich natezeniu. Czyli mozna mowic o
>widmie.
O widmie zawsze mozna mówic
>I choc pojecie tutaj swiatlo monochrpmatyczne nie oznacza tego samego
>co nazywa sie w fizyce to jednak tak sie uzywa czy stosuje. Ladniej
>brzmi pojecie swiatlo jednobarwne ale to w tym sensie ze zrodlo
>swiatla ma barwe niezmienna i inna. niz barwy pozostale
Ok, ustalmy, ze jako monochromatyczne rozumiemy takie, którego widmo
obejmuje max 30% widma swiatla bialego i sklada sie z maksimum dwóch
ciaglych zakresów.
>i do takiego celu sluzy m..inn ten przyrzad gossena , okreslasz barwe
>oswietlenia , ktore moze pochodzic z paru zrodel o roznych kolorach.
Barwe tak (rozumiana w okreslony sposób, bo to nie jest spektrofotometr
dajacy wynik w ukladzie XY), temperature barwowa - nie
>
> Dla monochromatycznego zródla swiatla z definicji nie mozna ustalic
> temperatury barwowej.
>
moze , nie zastanawialem sie nad tym.
jesli rzeczywiscie tak jest to po kilkunastu minutach wpadne na to.
musialbym sobie odswierzyc rownania maxwela , a dzisiaj mam co innego
do roboty - niestety wieczorne granie wymaga tez przygotowania.
>te od elektrodynamiki? IMO, malo przydatne.
>
>
> Ale zgodzimy sie, ze zdolnosc absorbcji nie zanika. Kolor istnieje tak
> dlugo, jak dlugo jestesmy go rejestrowac w okreslonych warunkach. Czyli
> tak
> dlugo, jak ...
>kolor istnieje tak dlugo jak dlugo istnieje swiadomosc i wszechswiat.
>bez swiadomosci bedzie istniec cos czego nie mozna nazwac kolorem
>bez wszechswiata swiadomosc nie bedzie miala miec czego okreslic
>kolorem.
>i musi jeszcze w tym wszechswiecie istniec promieniowanie
>elektromagnetyczne docierajace do swiadomosci za pomoca sensora
>koloru-zmyslu.
Juz nie musi. Wystarczy, ze zaistnialo. Ale to zbyt filozoficzne. Mniej
filozoficzne - barwa jako parametr nie zanika razem z poziomem luminancji.
Ale je mówie o pojeciu fotometrycznym i kolorymetrycznym...
>czyli
>Widze ciemnosc.
>Kiedy se przeprowadzilem z miasta na wies pierwszym moim odkryciem
>bylo ze slysze cisze. i tak jest do tej pory - czego zycze.
Nie bój, nie bój, wylacza Ci.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.10.09 11:06 XX YY
- 28.10.09 10:36 Gotfryd Smolik news
- 28.10.09 11:54 XX YY
- 28.10.09 19:32 Mikolaj Tutak
- 28.10.09 23:56 Marcin [3M]
- 28.10.09 23:25 Gotfryd Smolik news
- 29.10.09 08:19 XX YY
- 29.10.09 12:51 Gotfryd Smolik news
- 30.10.09 04:14 nb
- 30.10.09 04:24 nb
- 30.10.09 06:28 Marek Wyszomirski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2025-03-22 OT Silnik sie przegrzewa
- 2025-03-22 Przenoszenie przez wifi na nowego Androida
- 2025-03-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-03-22 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-22 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-22 Warszawa => NMS System Administrator <=
- 2025-03-22 Warszawa => Analityk IT (projekty z obszaru telco) <=
- 2025-03-22 Orzeczenie TSUE
- 2025-03-22 Warszawa => Operations Support Systems (OSS) Team Leader <=
- 2025-03-22 Warszawa => Scrum Master <=
- 2025-03-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-03-22 Warszawa => BI Developer / Analityk BI <=
- 2025-03-22 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-03-21 Zakaz wjazdu
- 2025-03-21 Nie zawsze wchodzi jedynka