  • 21. Data: 2014-06-30 16:19:02
    Temat: Re: Co mogą usłyszeć okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan bartekltg napisał:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Forschungsamt
    > "...niemiecka rządowa agencja utworzona [...] 10 kwietnia 1933 r.
    > w celu podsłuchiwania _rozmów_ _telefonicznych_, przechwytywania
    > korespondencji radiowej i łamania szyfrów."

    "Personel agencji składał się początkowo z czterech techników".
    No dobra, później było więcej. Trochę więcej. Niemiecka Wiki coś
    wspomina o 500 telefonach podsłuchiwanych w Berlinie. W każdym
    razie do obłędu podsłuchiwania wszystkich przez wszystkich było
    daleko. Podejrzewam, że w ogóle najbardziej chodziło o to łamanie.

    > Raczej "Się nie chwali, że się podsłuchuje" ;-)

    Dobre i to. Nie tak mnie wkurza samo podsłuchiwanie, co bezceremonialne
    chwalenie się tym faktem przez wszystkich. Szczególnie przez rządy
    krajów różnych -- bo jeśli chełpi się tym jakiś mafioso, to takie
    jego zbójeckie prawo, więc rozumiem. Jak równiutko sto lat temu C.K.
    wywiadowca Bretschneider nasłuchiwał w w gospodzie "Pod Kielichem"
    co kto mówi o najjaśniejszym panu i czy tę wojne wygramy, to też jakoś
    jeszcze zdzierżę, bo pensję miał niewielką. Ale chwalenie się miliardami
    wydatków na coś, co do niczego się nie przyda?! A jeśli nawet przyda się
    do czegoś, to na pewno nie do tego, co obiecują.

    Jarek

    --
    Nie płacz, nie rycz, co mi mogą zrobić za zasrany obraz najjaśniejszego pana?

  • 22. Data: 2014-06-30 16:19:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam wrote:

    > Czyli jak wyżej. Widzą, że "coś idzie w eter", ale brak możliwości
    > podsłuchania transmisji.

    Jeśli nadaje, do tego w warunkach wojennych i czasach, gdy mało kto
    cokolwiek nadawał, to wystarczy -- zaprosi się delikwenta na miłą
    rozmowę w siedzibie Gestapo, gdzie się twórczym zastosowaniem kombinerek
    i mlotka poprosi o ujawnienie "szczegółów modulacji".

    > Gdyby partyzanci używali telefonów komórkowych, to pewnie włączaliby na
    > chwilę, żeby nadać SMS - natomiast Niemcy nie zdążyliby ustalić wiązki z
    > 2 anten.

    Tak, a siecią BTSów przez które treść tej wiadomości przechodzi
    administrowałby Kedyw...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2014-06-30 16:41:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
    W dniu 2014-06-30 11:28, J.F. pisze:
    >Czyli ówcześnie modulacja była tylko AM?

    Raczej tak. Niby FM przedwojenne czasy pamieta, ale powszechnie raczej
    nie stosowano.
    Byc moze uzywano juz SSB, ale czesto to po prostu niemodulowanej
    nosnej kluczowanej kluczem.
    Mysle ze sprzet nasluchowy byl na moc i AM.

    >Czyli jak wyżej. Widzą, że "coś idzie w eter", ale brak możliwości
    >podsłuchania transmisji.

    Mozliwe ze nawet nie zobacza ze cos leci - duza roznica
    czestotliwosci.

    J.

  • 24. Data: 2014-06-30 16:44:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
    >Ale mnie interesuje taka hipotetyczna sytuacja:
    >"Niemcy" mają technikę z roku 1944
    >"Nasi" mają technikę współczesną.

    Chcesz im podeslac przez machine czasu pare telefonow komorkowych wraz
    siecia naziemna ?

    Czy pare recznych CB, UKF, PMR ?

    J.

  • 25. Data: 2014-06-30 16:51:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Kluczem jest na "masową skalę". Szczególnie cennych podejrzanych
    > pewnie podsłuchiwali, na wszystkich sił nie starczyło. Nie było
    > też komputerów, by sobie dostatecznie szybko korelować, kto do kogo
    > dzwonił i na tej podstawie odtwarzać powiązania nawet bez treści
    > rozmów.

    Szkoda, że "dzisiejszym" ten woźny z kluczem gdzieś się zapodział.
    Więc błądzą i stoją pod drzwiami.

    > Magnetofony były, choć dość pionierskie.

    Jestem przekonany, że ktoś gdzieś kiedyś użył do podsłuchu woskowego
    walca Edisona. Ale ponieważ mu było głupio, nie chwalił się tym zbytniom,
    więc nie wiemy kto, gdzie i kiedy.

    > Jestem pewien, że kilku to "się podsłuchiwało". Jeżeli więc prawdą
    > jest ogólne przekonanie o braku podsłuchów, to tym mniej dziwi
    > spektakularny "sukces" Powstania Warszawskiego.

    Zapewne strategicznie, tak -- się podsłuchało i się wiedziało, że
    kroi się powstanie. Ale taktycznie, już niekoniecznie. Więc te krótkie
    meldunki mogły iść telefonem -- zyski z szybkości wyły ważniejsze niż
    ryzyko przechwycenia.

    > Wśród bad guyów również zdarzają się idioci, tam rozkład pana Gaussa
    > też działa. :-)

    Działa przede wszystkim rozkład zaufania społecznego. No i dobór
    naturalny. Wyłapią leszczy, a ci co zostaną, to dopiero nam dadzą
    popalić.

    > Poza tym nie ma potrzeby umieć wszystkiego teraz -- dyski są tanie,
    > to się nagra i poczeka na rozwój technologii. Jeśli ktoś był szczególnym
    > bad guyem, to takie materiały mogą być cenne nawet po kilku dekadach.
    > Zwłaszcza, jak bad guy został w międzyczasie np. senatorem.

    No tak, Zdzicho Bedgujski ma łącze 150M w domu i ssie terabajt na dobę.
    Nie czekając na rozwój technologii kupmy od razu trzydzieści tysięcy
    dysków i czekajmy aż Zdzicha zrobią senatorem. Nawet do szukania haków
    trzeba odrobiny inteligencji, idioci się do tego nie nadają.

    > Znajomość treści nie musi być kluczowa. Jeśli jeden wpadnie
    > z innych przyczyn, to wszystkich pozostałych z jego "listy
    > kontaktów" można profilaktycznie zaprosić na wakacje zagraniczne
    > do znanego kurortu na Kubie. Przecież zawsze można powiedzieć
    > "przepraszam, pomyłka", a jak uczy stare rosyjskie przysłowie,
    > "żeby wyjść, trzeba najpierw trochę posiedzieć"... :-)

    Jak już mają zapraszać *profilaktycznie*, to co szkodzi zaprosić od
    razu większą grupkę? Nakłady na rozbudowę prewentorium będą daleko
    niższe, niż na zaawansowane podsłuchy. A i będzie można pochwalić
    się wyższą wykrywalnością.

    Jarek

    --
    -- Ma się wiedzieć, pani Müllerowo. Jakby pani chciała zastrzelić
    arcyksięcia albo pana cesarza, toby się pani na pewno z kimś naradziła.

  • 26. Data: 2014-06-30 17:02:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Monday, June 30, 2014, 3:34:39 PM, you wrote:

    [...]

    > Czasami w niektórych programach popularno-naukowych mówi się o innych
    > cywilizacjach.
    > My siejemy w eter.
    > Oni może też.
    > Według niektórych, powinniśmy się "dogadać"
    > Ale co, jeśli oni nie mają przyrządów do obierania fal
    > elektro-magnetycznych? Jeśli ich technika opiera się na "czymś innym"?
    > Wtedy będą głusi na nasze sygnały i vice-versa.

    Nie tędy droga. Wydajna transmisja używa kompresji danych. Idealnie
    skompresowany strumień danych jest... szumem.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-06-30 17:13:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Działa przede wszystkim rozkład zaufania społecznego. No i dobór
    > naturalny. Wyłapią leszczy, a ci co zostaną, to dopiero nam dadzą
    > popalić.

    Nawet na legendarnego Ala Capone znaleziono haczyk...

    > No tak, Zdzicho Bedgujski ma łącze 150M w domu i ssie terabajt na dobę.

    Jak mu odfiltrować fejsa, jutjub i pornole, to dużo do zarchiwizowania
    nie zostaje. :-)

    > Nie czekając na rozwój technologii kupmy od razu trzydzieści tysięcy
    > dysków i czekajmy aż Zdzicha zrobią senatorem.

    Wyraźnie nie doceniasz rozmachu służb.

    > Nawet do szukania haków trzeba odrobiny inteligencji, idioci się do
    tego nie nadają.

    Haków nie trzeba szukać, zazwyczaj wystarczy poczekać i same
    się pojawią. A wtedy można sprawdzić, co jeszcze na Zdzicha
    w archiwum leży -- wtedy mu się napisze takie CV, że bez wahania
    będzie np. wydawał takie wyroki, jakich nam akurat potrzeba.
    I to pędzikiem.

    > Jak już mają zapraszać *profilaktycznie*, to co szkodzi zaprosić od
    > razu większą grupkę?

    Taż proponuję od razu zaprosić całą książkę adresową...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2014-06-30 17:54:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Nie tędy droga. Wydajna transmisja używa kompresji danych. Idealnie
    > skompresowany strumień danych jest... szumem.

    Się mi przypomniawszy:
    Lata świetlne temu w jakiejś galaktyce, qrde - znaczy się książce
    sci-fi, było coś w rodzaju, że jakiś kosmita dostał od człowieka na
    Ziemi książkę (książki?) do przeczytania, a może zabrania. Tenże kosmita
    książkę ową przeczytał, jednakowoż zamiast ją wziąć, wziął patyk i go
    naciął.
    Człowiek pyta - o co chodzi?
    Kosmita na to:
    dzieląc długość lewej strony patyka przez prawą otrzymamy b. długą
    liczbę, która po zdekodowaniu da nam tekst, który czytałem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2014-06-30 18:15:32
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2014-06-30 14:37, Jarosław Sokołowski napisał/a:

    > Ech, gdybyśmy mieli współczesną technikę, to dopiero byśmy im
    > dali do wiwatu!

    A to już "było"
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jeszcze_raz_Pearl_Harb
    or

    --
    Czarek

  • 30. Data: 2014-06-30 19:12:13
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    >Współczesne systemy to wieloantenowe układy z modulacją amplitudy
    >sygnału odbieranego z każdej z anten przebiegiem o fazie ciut przesuniętej
    >do anten sąsiednich. Nic się fizycznie nie kręci a namiar na sygnał
    >odbierany dostaje się w czasie rzędu milisekund.

    Radionamiernik lotniczy z lat 50 u.w. : ARP-6
    Na częstotliwości lotnicze 121,5, 130 MHz ... do 140MHz

    tak wyglądał : http://fcdn.valka.cz/attachments/3136/thumbs/ARP-6_G
    AZ-63.JPG

    Anteny to 4 dipole na samej górze masztu. Nic się nie kręci.
    Ustawia się je tylko odpowiednio aby na takim ekranie :

    http://fcdn.valka.cz/attachments/3136/thumbs/1292673
    518_ARP-6_panel__popis_.jpg

    północ była na północy.

    Namiar odczytuje się na skali wokół ekranu oscyloskopu.

    Jak pilot ma włączony nadajnik i prosi o namiar to na ekranie widać kreskę
    od środka na zewnątrz.

    Nie ma problemu aby to przestroić na inne częstotliwości zależnie od
    radiostacji która jest wykorzystywana w systemie.
    Zwykle były to R-802 których na zdjęciu nie widać.

    Akond ze skwak.