  • Data: 2023-06-25 17:01:16
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Jest tego sporo. Kiedyś było tego więcej. Sporo z tego co potrafi robi
    > się teraz cyfrowo.

    No tak... ja tu też mam na końcu obróbkę cyfrową, ale żeby mieć co
    obrabiać, chcę doprowadzić ładny sygnał na wejście.

    > Eee.... Jeżeli to ten układ
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx2.png
    > to nie ma szans żeby miał za małą impedancję.

    To dokładnie ten.

    Czemu nie ma szans? To 5 metrów przewodu w powietrzu, drugi koniec jest
    uziemiony. Sygnały są bardzo, bardzo słabe.

    > Chyba że masz tam wcześniej jakiś wzmacniacz przystosowany do obciążenia
    > miernikiem. Dla anteny to może mieć stanowczo za dużą.

    Nie mam nic innego (aktywnego) oprócz tego, co jest na schemacie. Choć tak
    się teraz zastanawiam, czy balun nie robi problemu. I widzę, że niestety
    tak.

    To jest dipol półfalowy na pasmo 20 m, czyli dwa pięciometrowe kawałki
    drutu, zawieszone od drzewa do drzewa. Spotykają się w połowie drogi, idą
    na balun:

    https://1.bp.blogspot.com/-Ow6CTxZwYpE/UGGpGgRbjTI/A
    AAAAAAAAf4/a7ML2gmChyY/s1600/1-1.png

    Z balunu wychodzi przewód koncentryczny i kończy się gniazdem w puszce.
    Osobne gniazdo to banan podłączony do osobnego uziemienia. Normalnie
    używam tej anteny na paśmie 20 m, ale korzystając z niej do odbioru VLF
    podłączam przewód, który uziemia oplot koncentryka, a oprócz tego antena
    jest podłączona, tak jak jest, do wejścia antenowego (CON2).

    Tak sobie teraz patrzę na ten balun i on mi przecież zwiera sygnał (dla
    tych częstotliwości traktuję go jak zwarcie)... czyli to to będzie
    problemem.

    No i teraz mam dwie opcje. Albo zewrzeć koncentryk i użyć jako jednego
    końca anteny (a drugi koniec podpiąć do uziomu), co sprawi, że oplot
    koncentryka będzie zbierał mi śmieci z domu, albo zrobić jeszcze inaczej.
    Przepinać ten balun przekaźnikiem... albo po prostu powiesić osobną antenę
    dla VLF i tam już nie dawać żadnych balunów, po prostu gorącą żyłę
    koncentryka podpiąć do anteny, a oplot zostawić wiszący (i uziemić w
    shacku), licząc się z tym, że pojemności koncentryka odrobinę wytłumią
    sygnał. Przewód mam już pociągnięty, bo początkowo tak to wyglądało (tylko
    był wzmacniacz VLF bezpośrednio przy antenie).

    Chyba ostatnia opcja będzie najlepsza...

    > (a może potencjometry działają odwrotnie niż się wydaje i ustawiasz
    > najniższe?).

    Też tak myślałem, ale kręciłem w obie strony.

    > Pierwsze dwie zmiany nie powinny mieć żadnego znaczenia, jak już to
    > będzie gorzej. Trzecia również

    Czemu gorzej? I czemu nie powinny mieć znaczenia? Nie zwiększę w ten
    sposób impedancji wejściowej dziesięciokrotnie?

    > Ostatnia to już owszem, tylko pamiętaj że zwiększenie wzmocnienia w tym
    > układzie skutkuje zmniejszeniem impedancji wejściowej (tu i tak nie
    > będzie widać różnicy, ale to tak działa).

    Dlaczego? Skoro antena podłączona jest do wejścia nieodwracającego, a
    reguluję feedback na wejściu odwracającym, to chyba jedno nie powinno
    wpływać na drugie?

    > Musisz mieć z tym jakiś inny problem, albo schemat jest inny. Na teraz
    > nie wiem który jest aktualny.

    Schemat jest ten który wkleiłeś.

    > Nie wiem który przebieg jest który,

    Niebieski jest wejściowy.

    > ale widać różnicę kształtu tego "niższego" przebiegu w okolicach 52s i
    > jeszcze trochę później. Z czego to wynika?

    Tak, widzę... i pojęcia nie mam. To jest w okolicy 4 kHz. Za to przy 6-7
    kHz już wygląda całkiem ładnie.

    --
    W rodzinie wilków urodził się mały wilczek.
    Tata wilk podchodzi do kołyski i mówi: