  • Data: 2011-01-11 21:40:30
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-01-10 16:48, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ciągle lustrzanka, ale... zazwyczaj z mniejszym i/lub ciemniejszym
    > wizjerem niż w dawnych lustrzankach analogowych. Pierwszy regres w
    > możliwościach ostrzenia ręcznego nastąpił jeszcze w czasach lustrzanek
    > analogowych wraz z wprowadzeniem AF. Trzeba było zastosować w układzie
    > optycznym lustro półprzepuszczalne na którym następował podział światła
    > między matówkę a czujniki AF. Oznaczało to ciemniejszy (lub mniejszy

    I to jest jakieś 1/3 EV mniej, a może nawet mniej jeszcze, bo tylko
    kawałek jest półprzepuszczalny.

    > obraz można rozjaśnić zmniejszając powiększenie wizjera) obraz w wizjerze.

    Tu dyskutowałbym co jest lepsze do precyzyjnego ostrzenia. Wiele osób
    dokłada sobie do aparatu powiększadełko i są zadowoleni. Osobiście mam dwa
    aparaty fx i dx - oba z takim samym wielkościowo wizjerem i ciemność
    prawie że nie doskwiera (raz się zdarzyło!)! :)

    > Tym ciemniejszy, im lepszą skutecznosć AF w kiepskich warunkach
    > oświetleniowych chciał konstruktor osiągnąć.

    Szkoda, że to nie jest tak fajnie wymienne jak matówka. Lustro do AF w
    świetle -2EV, -3EV itd. :)

    > Do tego dążenie do szybkiego
    > AF wymusiło zmiany w konstrukcji obiektywów - trzeba było zminimalizować
    > ruchy mechaniczne co oznaczało mniejsze skoki pierścienia ostrzenia oraz
    > zmniejszać opory co z kolei oznaczało wzrost luzów konstrukcyjnych
    > pogarszający komfort ostrzenia manualnego.

    Ciągle brakuje konstrukcji, które mogłyby wybierać same ile mają się
    wysunąć w obrót, ale technicznie by się tak na pewno dało. Tylko po co
    znów, skoro w większości wizjerów tej ostrości i tak nie widać.

    > W tym samym czasie zaczęło się
    > też odchodzenie od jasnych obiektywów stałoogniskowych na rzecz znacznie
    > ciemniejszych zoomów (gdzie te czasy, kiedy obiektyw o jasności 2.8
    > uważało się za ciemny...).

    Duża jasność obiektywu jest w ogóle pojęciem bardzo względnym, w stosunku
    do ogniskowej i wielkości materiału światłoczułego. Dodatkowo doszedł ten
    stopień związany z zmiennością ogniskowej. Pojęcie jest wobec tego bardzo
    relatywne :)
    Fakty są natomiast takie, że zakres ogniskowych rośnie w zoomach. Światło
    powoli również. W górę też idzie MTF (szczególnie w szerokim kącie).
    Wychodzą też całkiem jasne szkiełka, choćby plotkowany pentax 135/1.8 :)

    > Trzeba było zrezygnować z mikrorastra i klinów
    > które nie sprawdzały się z ciemnymi obiektywami.

    Ponoć też sam AF miał coś do czynienia. Nie jestem tu pewien do końca, ale
    chyba chodziło o pomiar światła + nierównomierność spowodowana odcinaniem
    tego światła.
    Ale nic - mam taką matówkę i jest ok :)

    > W momencie wejścia lustrzanek cyfrowych APSC doszło do tego zmniejszenie
    > rozmiarów matówki (mniejsza matryca obrazowa oznacza również mniejszą
    > matówkę) - a więc znów obraz na matówce musiał być mniejszy albo
    > ciemniejszy.

    Tylko pentax nie ma 35mm :/ Szkoda, bo coś ostatnio stagnacja w segmencie.
    Póki co biorąc wszelkie powyższe pod uwagę nie dziwię się sony, że
    eksperymentują z SLT.
    Póki co komu zależy na wizjerze to po pierwsze wybierze system z 24x36.
    Nawet stary canon 5D ma lepszy ten wizjer od najlepszych aparatów z APS-C.
    Za niewielkie pieniądze A850 ma ten wizjer rewelacyjny.

    > Jasnosć obrazu można zwiększyć zmieniająć strukturę matówki,
    > ale... okazuje się, że efektem ubocznym takiej jest dalsze utrudnienie
    > ostrzenia:-(

    Matówkę na szczęście można sobie wymienić stosunkowo łatwo :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564