  • Data: 2011-01-12 03:19:21
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-01-11 23:17, Marek Wyszomirski wrote:
    > Tylko kawałek? Zawsze mi się wydawało, ze całe. Gdyby był to kawałek -
    > krawędzie obszaru półprzepuszczalnego byłyby zauważalne (wprawdzie
    > nieostro, ale jednak) na matówce.

    No właśnie półprzepuszczalny jest tylko fragment na środku, a że to
    jeszcze sporo przed matówką to tego nie widać. Sprawdziłem właśnie i
    podnosząc lustro do góry widać światło tylko przechodzące przez środek.

    > I czy tylko 1/3EV mam wątpliwości - to
    > by oznaczało, ze niewiele światła dotrze do czujników AF i jego
    > skuteczność przy kiepskim świetle będzie marna.

    No mniej więcej właśnie tyle to światło przepuszcza. Zerknij chociażby na
    SLT sonego i opisy ile to nieruchome lustro do tych samych czujników oddaje.

    > Można się zastanawiać - sam też mam muszlę powiększającą - ale praw fizyki
    > się nie oszuka. Jeśli obraz tej samej matówki powiększymy - będzie on
    > ciemniejszy.

    Owszem - będzie, ale to jest kompromis bo mały obraz trudny jest do
    obserwowania. Osobiście więc tej muszli nie zdejmuję, a jeśli to to tylko
    mały ruch :)

    > Albo lustro z regulowana przepuszczalnością? Może kiedyś coś takiego
    > wykombinują. Obawiam się jednak, że mogą nie zdążyć pzred wyparciem
    > lustrzanek przez evile.

    Bardziej bym obstawiał, że ktoś zrobi użytek z dwójłomności, szczególnie
    że ona zachodzi pod wpływem napięcia. Póki co ma to zbyt wiele wad do
    zastosowań w aparatach, ale kiedyś to kto wie?

    > Technicznie by się dało - ale to wzrost komplikacji konstrukcji, kosztów,
    > ciężaru, pogorszenie niezawodności. Dużo prostsze jest wstawienie sprzęgła
    > odłączającego pierścienie ostrości od mechanizmu poruszającego optyką na
    > czas ostrzenia - które to sprzęgło też nei często jest stosowane.

    Ale powoli się to zmienia, a konstrukcje z silnikami ultradźwiękowymi
    całkiem wspierają to rozwiązanie.

    > światło rośnie, bo nastąpił postęp w metodach projektowania i materiałąch
    > konstrukcyjnych i obecnie da sie juz konstruować w mairę jasne zoomy z a w
    > miarę umiarkowane pieniądze. Ale w latach 80-tych i 90-tych gdy zoomy
    > wypierały obiektywy stałoogniskowe skonstruowanie jsanego zooma
    > byłopoważnym wyzwaniem. A jeszcze i teraz kitowe zoomy to najczęściej
    > jasność 3.5-5.6 - w czasach lustzranek manualnych do lustrzanek dokładano
    > najczęściej standardy 50mm o jasności 1.7-2.

    Ale 50mm to akurat takie optimum ogniskowej. W każdą inną stronę
    komplikacja rośnie już. Dlatego takie akurat parametry.

    > Co rozumiesz pod pojęciem, ze nie ma 35mm? Chodzi Ci o obiektyw
    > stałoogniskowy o takiej jasności? Jeśli tak, to ma - tańszą wersję zwykłą:
    > http://www.pentaximaging.com/camera-lenses/smc_PENTA
    X_DA_L_35mm_F2.4_AL/
    > i droższą wersje makro:
    > http://www.pentaximaging.com/camera-lenses/smc_PENTA
    X_DA_35mm_F2.8_Macro_Limited/

    > Była jeszcze trzecia wersja - pełnoklatkowa -
    > http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/wide-angle
    /FA35f2.html ale od
    > kilku lat nie jest produkowana.

    O aparat przecież :) 35mm czyli pełnoklatkowy/małoobrazkowy po prostu.

    > Nie każdy chce mieć full-frame.

    Jeśli narzekasz na wizjer to znaczy, że chcesz.

    > Matryce APSC osiągnęły już taki poziom
    > doskonałości, że przewaga FF pod względem dynamiki obrazu przewaga FF
    > staje się iluzoryczna.

    Po pierwsze to nieprawda, bo nowe APS-C ładnie gonią, ale idą na nie spore
    fundusze, natomiast jak już wychodzą FF to w danej chwili są jednak mocno
    lepsze. Aktualnie zgadza się - APS-y dogoniły ostatnią linię FF, tyle że
    te FF mają już po 2-3 lata, a nowe nikony to tylko niewielki lifting.

    > A mniejsza matryca to mniejsze rozmiary, ciężar i
    > cena - zarówno samego korpusu, jak i co chyba nawet ważniejsze - optyki.
    > Ja np. przywiązuję duzą wagę do wizjera, ale wcale FF nie pragnę - i
    > sądzę, ze nie jestem jedynym z takimi poglądami.

    Ale wiesz, że fizyki to nie oszukasz. Dobry wizjer musi mieć wielkość.
    Dla mnie APS-C to gorsze parametry w każdym względzie. Chociażby dlatego,
    że zamienia 50/1.4 na 75/2.
    Zresztą powiedz mi czy potrafisz obronić twierdzenie o tym że szkła są
    tańsze, mniejsze i mają lepszy MTF? Kiedyś przeglądałem możliwości jednych
    i drugich i nijak mi wychodziło, że mała matryca ma lepiej. Na dużej
    wielkością załatwia się dynamikę, szumy i niższy MTF.

    > I niektórzy tak robią.

    No i o ile na rynku realnie są dostępne matówki, a aparat to umożliwia (np
    w D7 trzeba dobrać się do matówki od strony pryzmatu :( to już nie takie
    hop siup).
    Z drugiej strony czasem ceny potrafią zaskoczyć. Do A700 matówka była za
    kilka zł. Do A100 i następców w tym formacie podobnie za kilka złotych.
    Natomiast lepsze matówki już bywają droższe. Do A700 klin z rastrem to coś
    200zł. Natomiast do A900 porządna matówka z klinem to niestety 600zł
    (firmowa M-ka za ok. 200zł).

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564