    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Chińczycy umieją podobno tylko kopiować
    <nt8kn8$shk$1@dont-email.me> <nt97gg$l53$1@node2.news.atman.pl>
    <57f92b38$0$5141$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net>
    <57f962dd$0$657$65785112@news.neostrada.pl>
    <ntc10b$oda$1@node1.news.atman.pl> <ntd08p$pdj$1@node1.news.atman.pl>
    <57fa053c$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
    <57fa07b0$0$5153$65785112@news.neostrada.pl>
    <ntd5je$v47$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <nteguq$bv2$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Mon, 10 Oct 2016 11:25:13 +0200

    HF5BS pisze:

    > Yyy??
    > To znaczy, ze legalnie mogę sobie aparaturkę nastawić?

    Nie na tym polega istnienie bądź nieistnienie monopolu. Przed wojną
    był państwowy monopol spiritusowy, tytoniowy i zapałczany. Zapałki
    mogły być produkowane tylko w państwowych fabrykach, ale to nie
    wszystko. Jak ktoś sobie kupił za granicą zapalniczkę, to nie
    mógł jej legalnie przywieźć i używać w Polsce. Z tym sobie jakoś
    (prawnie) poradzono, gdy tylko zapalniczki potaniały i bardziej
    się upowszechniły. Ale i tak monopol zapałczany zakończyłs się
    jako pierwszy z tych trzech.

    Dzisiaj dwa pozostałe wymienione rzeczy są towarem akcyzowym, tak
    jak paliwa. Tytoń każdy może sobie na własne potrzeby posadzić
    w ogródku (a nawet kupić liście prosto od chłopa), wysuszyć, pociąć
    na paseczki, nabić w faję i pykać. Jeśli lubi, bo ja akurat nie.
    Ze spiritusem podobnie, choć tu przetrwały szczątkowe przepisy,
    które dają władzom możliwość przeszkadzania w destylacji, ale
    to raczej przeoczenie. Tylko z paliwami jest inaczej -- jeśli
    ktoś tego bimbru naleje do swojego samochodu, to nie może się
    tłumaczyć, że na własny użytek, gdy wyjedzie na drogę publiczną.

    > Gites panie, lecę po rurki miedziane, zlutuję chłodnicę, drożdże
    > w sklepie powinny być, Bitwa pod Grunwaldem, tylko żeby przedgon
    > dobrze spuścić, bo wolałbym nie oślepnąć zbyt szybko... Albo do
    > mniejszych potrzeb, może wystarczy w sklepie chemicznym kupić
    > szklaną chłodniczkę? :)

    Wielu krajach południa Europy robia wilkie oczy, gdy słyszą o tym,
    że pędzenie może być problemem. W Bułgarii, aby robić wino, a dalej
    z niego pędzić rakiję na własny uzytek, trzeba mieć winnicę. A to
    oznacza, że należy posadzić dwa winne krzewy w ogródku. I tak oni
    to robią. W unijnej Chorwacji każdą bimbrowinę do śliwowicy i rakiji
    należy zarejestrować. Idzie się do gradonaczelnika, pisze zahtjev,
    opłaca porez i dostaje tabliczkę rejestracyjną. Ten podatek, to tak
    na poziomie flaszki gorzały jest. I nie ma warunku, że "na własny
    użytek", można sprzedać, jak inne płody rolne.

    U nas te monopole, to kontymuacja staropolskiej propinacji --
    przywileju szlacheckiego dającego wyłączność na rozpijanie chłopa
    pańszczyźnianego. Z tym że prawo propinacji było towarem rynkowym,
    można było za monetę brzęczącą wydzierżawić je lokalnemu Jankielowi.

    Jarek

    --
    Po rannej mszy z kaplicy, że była niedziela,
    Zabawić się i wypić przyszli do Jankiela.