    From: zażółcony <r...@c...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Fri, 23 Mar 2012 12:28:57 +0100
    <jka447$ml5$1@inews.gazeta.pl> <jka4hq$i72$6@inews.gazeta.pl>
    <3...@l...googlegroups.com>
    <jkacp2$vl9$1@mx1.internetia.pl> <jkajd1$uf$1@inews.gazeta.pl>
    <jkakgk$rn0$1@mx1.internetia.pl> <jkap6j$88k$1@inews.gazeta.pl>
    <jkc0is$1ce$1@news.task.gda.pl>
    <b...@k...googlegroups.com>
    <jkcbk3$nuk$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@f...googlegroups.com>
    <jkcfmj$6pe$1@inews.gazeta.pl>
    <5...@v...googlegroups.com>
    <jkcodq$ae2$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <jkevir$875$1@news.task.gda.pl>
    <9...@9...googlegroups.com>
    <4f6b7cab$0$1259$65785112@news.neostrada.pl>
    <jkgj3g$2j6$1@inews.gazeta.pl>

    W dniu 2012-03-23 02:19, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Tym bardziej ma zastosowanie to, o czym mówię: skoro indywidualny
    > użytkownik nie ma żadnej możliwości negocjowania warunków z monopolem
    > lub oligopolem producentów, to przynajmniej ustawodawca ma taką zdolność
    > i powinien z niej korzystać w imieniu konsumentów - "stosujesz takie a
    > takie środki, albo nie masz prawa sprzedawać swoich produktów/oferować
    > swoich usług na terenie UE".

    O. Ale powyższe, zauważ, nie ma nic wspólnego z certyfikowaniem
    programistów Microsoftu, ale z ustawieniem odpowiedzialności
    bezpośrednio na producencie i jego produktach. I to jest jak najbardziej OK.

> [...]
    > certyfikowanych specjalistów, bo jeśli tego nie zrobi, to może zapłacić
    > kilka bazylionów kary. Z kolei certyfikowany specjalista jest
    > motywowany, żeby nie produkować chały, bo jeśli program się będzie
    > wywalał, to będzie dochodzenie, a jeśli dochodzenie wykaże, że prodował
    > chałę, to straci certyfikację. Nie wspominając już o tym, że kiepski
    > programista, jak bardzo by nie chciał produkować chały, to będzie ją
    > produkował - a certyfikacja spowoduje, że poziom certyfkowanych
    > programistów będzie odpowiednio wyższy (bo kiepski nie zda egzaminów).

    Tak, tylko dlatego ja właśnie, przepraszam, że ordynarnie, nazwałem
    powyższe stawianiem sprawy 'od dupy strony'. Opisałeś powyżej stan
    choroby, czyli sytuacji, gdzie producent, główny decydent i sponsor
    przedsięwzięcia - nie ponosi odpowiedzialności.
    Zarysowujesz jakiś problem niemocy w bezpośrednim wyleczeniu tej choroby
    i proponujesz terapię zastępczą polegającą na przeniesieniu
    odpowiedzialności 'niżej', w szczególności na tych, którzy od producenta
    zależą, np. służbowo. A ja w tym momencie mówię: NIE.
    Ryba psuje się _od głowy_. To złożone organizacje _w pierwszej
    kolejności_ mają ponosić odpowiedzialność i koszty tworzenia
    odpowiedniej jakości.