  • 1. Data: 2013-01-04 10:48:37
    Temat: Ceownik aluminiowy 3mm - obciążalność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Znalazłem coś takiego:

    http://www.youtube.com/watch?v=2wJvQ_Uipgw
    http://www.packjack.ca/

    I postanowiłem sobie zrobić.

    Kupiłem ceowniki aluminiowe (3mm grubość ścianki) 50x25mm i 70x25mm (nie
    było dwóch różniących się o 10mm, musiałem kupić 50 i 70). Kupiłem też
    śrubę 10mm (jakąś zwykłą, nie pamiętam jakiej klasy wytrzymałości, chyba
    5.6) i podkładki - dam po trzy z każdej strony między ceownikami. Tak to
    widzę:

    http://25.media.tumblr.com/120f5702b97ef1e14c6d83597
    884de95/tumblr_mg3hpzDbPi1ryi3j6o1_1280.jpg

    Krótszy link: http://u.42.pl/2Jsy

    Jakie to obciążenie może wytrzymać? Motocykl waży 260 kg, ale nie wiem ile
    z tego przypadnie na tą konstrukcję - środek ciężkości jest nisko i bliżej
    przodu (Suzuki Hayabusa).

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2013-01-04 12:47:06
    Temat: Re: Ceownik aluminiowy 3mm - obciążalność
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > wytrzymałości, chyba
    > 5.6) i podkładki - dam po trzy z każdej strony między ceownikami.

    Mnie to fascynuje, że ludziom się chce takie rzeczy robić.
    Już samo łażenie, szukanie i kupowanie tych składników kosztuje tyle
    zachodu,
    ale jak ktoś lubi majsterkowac...
    Przecież to na ściskanie bez liczenia wytrzymałoby kilkaset kilo, a jest
    może 100.
    Ale zaraz się okaże, że jak nie spasowane dwie części na styk, tylko
    podkładkami,
    to pod obciążeniem
    "pływa" na boki i trzeba dorobić wkładkę. A wkładka pewnie
    koło stówki czyli tyle na ile szacuję ten gadżet.

  • 3. Data: 2013-01-04 14:54:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    cef <c...@i...pl> wrote:

    > Już samo łażenie, szukanie i kupowanie tych składników kosztuje tyle
    > zachodu, ale jak ktoś lubi majsterkowac...

    Bez przesady - sklep z ceownikami parę km ode mnie, a ze śrubami 50m od
    niego.

    > Przecież to na ściskanie bez liczenia wytrzymałoby kilkaset kilo, a jest
    > może 100.

    O to właśnie pytam, ile wytrzyma :)

    > Ale zaraz się okaże, że jak nie spasowane dwie części na styk, tylko
    > podkładkami, to pod obciążeniem "pływa" na boki i trzeba dorobić
    > wkładkę.

    Jaką wkładkę? Tzn. jak to wygląda?

    > A wkładka pewnie koło stówki czyli tyle na ile szacuję ten gadżet.

    Jednak stówka (+ przesyłka, + pewnie z miesiąc czekania) a 17 zł (bez
    wkładki - ceowniki i śruba) to różnica.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2013-01-04 15:25:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Wysocki wrote:

    > O to właśnie pytam, ile wytrzyma :)

    W zasadzie produkty już masz, dowiesz się praktycznie ile wytrzyma

    > Jaką wkładkę? Tzn. jak to wygląda?

    Te dwa ceowniczki na filmie są dopasowane jeden do drugiego na szerokość
    i choć długość na którą zachodzą na siebie nie ma specjalnie znaczenia,
    to jeśli jeden siedzi w drugim, to nie ma możliwości wyginania się na boki.
    W Twojej konstrukcji różnicę wymiarów chcesz uzupełnic podkładkami
    co może powodować swobodę ruchów, wychylenia się od osi.
    Wtedy siły przenosić będą się gdzies bardziej punktowo przez krawędzie
    otworów w ceowniku co przy miękkim cewoniku i stalowej śrubie
    może spowodować rozklekotanie mechanizmu.

    > Jednak stówka (+ przesyłka, + pewnie z miesiąc czekania) a 17 zł (bez
    > wkładki - ceowniki i śruba) to różnica.

    A to nie liczyłem dokładnie, ale tamto ładniej wygląda niż Twoje :-)
    Sam pewnie podłożyłbym klocek drewniany.

  • 5. Data: 2013-01-04 17:43:32
    Od: Swift <p...@g...com>

    Zamiast nakrętki zwykłej daj na końcu śruby/osi nakrętkę samokontrującą. Znacznie
    lepiej było by, gdyby w miejscach, w których śruba przechodzi przez otwory w
    ceownikach, nie było gwintu, tylko gładka powierzchnia, wówczas powierzchnie otworów
    będą się znacznie mniej wyrabiać. Z kupnem odpowiedniej śruby, z gwintem tylko na
    końcu, mogą być problemy, ale IMO nawet rozwiązanie z gładkim prętem nagwintowanym
    tylko na końcach i dwu nakrętkach samokontrujących, rozwiązanie będzie trwalsze.
    PP

  • 6. Data: 2013-01-05 12:14:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Jan 2013 12:47:06 +0100, cef napisał(a):
    > Mnie to fascynuje, że ludziom się chce takie rzeczy robić.
    > Już samo łażenie, szukanie i kupowanie tych składników kosztuje tyle
    > zachodu, ale jak ktoś lubi majsterkowac...

    Dwa ceowniki, cztery dziurki i jedna srubka.
    Jak wiertarka czeka na stojaku to jest to "5 minut roboty", a cena ... 150
    zl, ale w USA.

    Gorzej z tymi ceownikami - faktycznie trzeba dobrac.

    J.

  • 7. Data: 2013-01-05 13:51:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > Dwa ceowniki, cztery dziurki i jedna srubka.
    > Jak wiertarka czeka na stojaku to jest to "5 minut roboty", a cena
    > ... 150 zl, ale w USA.
    >
    > Gorzej z tymi ceownikami - faktycznie trzeba dobrac.

    Dobrać to pół biedy, okaże się zaraz, że kupić można, ale
    minimum sztangę albo ileś kg, śrubki też na sztuki są
    po kilka zł -a jak ktoś zauważył trzeba poszukać śrubki nietypowej.
    To tylko jak ktoś lubi majsterkować i ma dużo czasu,
    z którym nie ma co zrobić.

  • 8. Data: 2013-01-05 22:45:46
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 10:48:37 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    >
    > z tego przypadnie na tą konstrukcję - środek ciężkości jest nisko i bliżej

    Szkoda że przed wydaniem pieniędzy nie spytałeś. Do czegoś takiego z dużym zapasem
    wystarczy stalowy ceownik o grubości ścianki 1,5mm i rozmiarze 20 i 25. Za ośkę pręt
    fi 6 byłby akurat. Nita stalowego fi6 byś przewlekł przez dziury i rozklepał żeby nie
    wypadł, też by było dobrze. Lżejsze by było, prawie kieszonkowe. A tak przy okazji.
    Do czego służy taka podstawka?

  • 9. Data: 2013-01-06 00:18:48
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2013-01-05 22:45, k...@g...com pisze:

> [...]
    wypadł, też by było dobrze. Lżejsze by było, prawie kieszonkowe. A tak przy okazji.

    Bede strzelal patrzac na prezentacje - do wymiany kola tylnego?

    --
    venioo

  • 10. Data: 2013-01-06 04:10:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Bede strzelal patrzac na prezentacje - do wymiany kola tylnego?

    Na co? Bo przecież w motocyklu ne mamy rerwy.