  • Data: 2011-04-12 19:17:16
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Nie wiem co stosowałeś, jak i dlaczego, ale jeśli chcesz powiedzieć, że
    > techniki obiektowe to taki właśnie przerost formy nad treścią, którego
    > uczą na uczelniach, ale w praktyce komercyjnej nie mają innego
    > znaczenia, to nie da się tego nazwać inaczej niż bzdurą.

    Nie twierdzę, że się ich nie stosuje, tylko że często się je stosuje
    niepotrzebnie. A da się też robić dobre programy bez nich.
    Oczywiście, jeśli w jakiejś firmie kierownictwo się uprze, że programy mają
    być obiektowe, to inaczej nie można.
    Na szczęście nie wszędzie jest taki wymóg (nie znam statystyk). U mnie na
    szczęście zagadnienia dają się podzielić na osobne, działające wspólnie w
    systemie procesy, więc nie trzeba prowadzić wojen o strukturę programu -
    każdy wykonuje taką, jaka mu pasuje.

    > rzeczywistości większość oprogramowania komercyjnego tworzy się z
    > użyciem technik obiektowych i mają one kolosalne znaczenie dla
    > wydajności tworzenia programów i ich niezawodności.

    W pozytywny wpływ technik obiektowych na niezawodność zwyczajnie nie wierzę.
    Z moich obserwacji, awaryjność moich programów powstałych po odrzuceniu
    większości technik obiektowych wyraźnie spadła, natomiast ogromnie poprawiła
    się elastyczność - w sensie, że pojawiają się nowe wymagania i trzeba
    program szybko do nich dostosować. Tworząc jakieś hierarchie obiektów,
    ciągle natrafia się na coś, czego się nie przewidziało i trzeba prawie
    całkowicie przebudowywać program.

    > I owszem, jak ktoś
    > chce pracować jako programista, a nie umie porządnie stosować technik
    > obiketowych, to jest dla niego strata

    A może po prostu ci miłośnicy technik obiektowych nigdy nie nauczyli się
    porządnie stosować technik nie-obiektowych i to ich strata?

    > i często też strata dla tych, co
    > mu dadzą pracę.

    Jeśli liczyli na to, że będzie pokornie programował obiektowo, to tak.
    Natomiast jeśli chcą aby efekty jego programowania były dobre - już
    niekoniecznie.