  • Data: 2009-03-20 06:14:33
    Temat: Re: Cala prawda o AF - pomiary
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    On 19 Mrz., 22:03, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > j...@a...at pisze:
    > Zrobiłem z ciekawości doświadczenie - oświetliłem fragmencik książki
    > diodą RGB, po kolei każdym z kanałów. Ledy mają wyjątkowo mocno wąskie
    > pasmo (jeśli nie zawierają wtórnych źródeł jak ledy białe) więc dobrze
    > się to nadaje do takich różnych zabaw.
    > Tu wynik:http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/mono
    chrom.png
    > A tu objaśnienia. Zestaw 12 ujęć został przekonwertowany do wb, pochodzi
    > z c450D z tamronem 28-75 na 75mm przy 2,8 z odległości ok. 30cm. Trzy
> [...]

    Janko MUZYKANCIE

    rzeczywiscie nic nie kapujesz.

    1. Wszystkie zdjecia jakie robilem sa robione w tym samym kolorze
    oswietlenia , sa robione przy uzyciu lampy blyskowej
    2. Uzylem tylko na czas ostrzenia roznego koloru oswietlenia - tzn
    zmieniajac barwe oswietlenia na czas ostrzenia badam wplyw barwy
    swiatla na prace AF

    A Ty fotografujesz w roznych kolorach : czy rozdzielczosc optyki jest
    taka sama dla roznych barw ?
    Czy rzeczywiscie obiektyw dla kazdego z tych kolorow jest idealnie tak
    samo korygowany , czy rzeczywiscie jest idealnie skorygowany na
    aberacje chromatyczna?

    Nie bierz sie za takie rzeczy powazniej , czasami piszesz cos o
    technice fotografi , ale tak rozmijasz sie z elemntarna wiedza iz od
    razu mozna sie zorintowac iz nie masz odpowiedniego przygotowania
    technicznego.

    Tego typu proby ja tez kiedys przeprowadzalem i podobne z wiekszej
    odleglosci
    w gruncie rzeczy sa to proby oceny" na oko " . O wiele mniej
    dokladne niz za pomoca pomiaru rozdzielczosci.
    Sa to bardzo amatorsko przeprowadzone testy ot chocby juz problem
    pkt 1 i pkt2 .
    Na oko to sie dochodzi do takich wnioskow jakie prezentowales tutaj
    wczesniej : c450d ostrzy zawsze idealnie ostro czy na matowke czy za
    pomoca af - a dowodem byly zdjecia nateny.

    na tej probie widac ze zdjecie robiony w kolorze zielonym jest mniej
    ostre. ta nieostrosc w tej skali ma na tyle male rozmycie ze za
    pomoca oczu trudno ocenij jak wielkie ono jest a opisanie zjawiska
    ilosciowo nie jest mozliwe.
    Nie da sie na podstawie tych paru pokazanych zdjec ocenic czy wynik
    jest przypadkowy , czy to jakas regularnosc.
    Zdjecie robione w kolorze tez nie sa idealnie ostre nie wiemy czy
    nrozostrzenie poszlo w te sam strone czy raz na BF , raz na FF. A
    moze to wynik roznej rozdzielczosci optyki / matrycy dla roznych
    kolorow ?

    Proby oceny ostrosci na opisywanych w sieci z testach z odleglosci
    parudziesieciu cm sa bezwartosciowe.
    Cwiczylem to.

    Ostroc w fotografii cyfrowej jest zawsze wyliczana , czy ruszasz
    suwakiem czy nie jest ona wyliczana .
    Jesli suwak jest zawsze w tej samej pozycji ostrosc bedzie wyliczana
    zawsze w ten sam sposob - a wiec mozna porownywac miedzy soba wyniki.
    Chyba nie przypuszczasz ze kazde zdjecie ostrze jakosc tam inaczej
    suwakiem i potem program wylicza rozdzielczosc.

    Obraz z matrycy jest zawsze monochromatyczny , dopiero pozniej sa
    wyliczane wartosci RGB - w zasadzie to przeliczenie ponownie do
    monochromu jest pustym krokiem , jedna dodatkowa operacja , o ktorej
    nie wiemy czy nie ma wplywu na rozdzielczosc dlatego jej nie robie
    gdyz i tak uzywam tablicy monochromatycznej.

    Cwiczalem pomiary z linijka , na roznego obiekty itd itp - jedynie
    pomiar rozdzielczosci daje szanse na jakosciowe ujecie zjawiska -
    przede wszystkim pozwoli sie zorientowac czy AF nastawil na maksymalna
    mozliwa ostrosc cz nie.

    Wnioskow raczej nie wysuwaj gdyz z tej proby nic sie powiedziec
    pewngo nie da.
    wysuwales juz poprzednio poprate podobnymi dowodami jak zdjecia anteny
    - Ponoc zawsze ostrzyl idalnie.

    Rowniez z rozkladu wynikow mozna sie zorientowac czy sa prawidlowe czy
    przypadkowe , jesli ukladaja sie wg jakiegos porzadku jak np krzywe
    justacji mozna mowic o prawidlowosci pomiarow .

    O tych drobiazgach nie pisze , ale badalem rowniez wplyw nastawionej
    rozdzielczosci ISO , stopnia niedoswietlenia / przeswietlania na
    mierzone wartosci rozdzielczosci. Liczylem nawet odchylenie std dla
    prob robionych z reki i ze statywu.

    XXX