  • Data: 2009-03-20 09:40:14
    Temat: Re: Cala prawda o AF - pomiary
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    On 20 Mrz., 09:15, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > I to mówi gość z technicznym wykształceniem...
    >
    > --
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /tak, proszę państwa, wygląd też się liczy.../

    owszem i dlatego rozumie co mowie -ale nie tylko z technicznym
    rowniez humanistycznym,
    a robie to , gdyz w tym temacie nie czuje sie niekompetentny - nie
    podjalby sie np dyskusji nt PS.
    Tutaj moj 14 letni kuzyn zagina mnie pod kazdym wzgledem.

    te proby na oko maja to do siebie , ze kazdy widzi co chce widziec.

    oczywiscie kazdy moze mierzyc jak chce i co chce .
    W swietle tych informacji , ktore mam dzisiaj n. t AF wysztkie
    proby oceny na oko prowadza do b duzych bledow i sa niemalze
    niemozliwe do analizy ilosciowej , a w kazdym razie taka analiza robi
    sie szalenie zawila i nieprzejrzysta.

    Nadaja sie do krotkiego szybkiego testu w celu wylapania grubych
    bledow.

    Np jesli z odleglosci 3 m na przyslonie 8 plaszczyzna ostrzenia nie
    pokyje sie z tablica o 5 cm natychmiast widac to wyraznie w
    pomierzonej rozdzielczosci - na oko nie ma najmniejszej szansy
    stwierdzenia tego - zdjecie bedzie dla oka rownie ostre , gdyz oko ma
    za mala rozdzielczosc by te roznice uchwycic. Tak czula jest ta metoda

    Rozklad wynikow pomiaru ostrosci spelnia warunki rozkladu
    normnalnego , mozna stosowac analize gaussa do analizy stochastycznej
    - na oko niczego nie wyznaczysz - co najwyzej mozesz powiedzec wydaje
    mi sie ze jest ostro - wydaje mi sie ze nie jest ostro.

    Nie zebym Cie nie zniechecal , ale z przeprowadzonej proby nie da sie
    powiedziec absolutnie nic na temat wplywu barwy swiatla na prace af.

    Na oko wydaj sie wszystkie zdjecia mniej ostre niz Np Jakuba Jewuli ,
    ktory pokazywal zdjecia z G1 robione heliosem. A ze to na oko wiec
    nic pewnego powiedziec sie nie da.

    Jak do tej pory nigdzie nie natknalem sie na wskazowki ze w zoomach
    ze zmiana ogniskowej zmienna jest sklonnosc do af/bf - czyli
    wymagana jest korekta liniowa ( prawdopodobnie jest to korelacja
    prostoliniowa)
    a nie jednostopniowa - czyli oferowany w aparatch tzw finetuning af
    nie rozwiazuje problemu dla zoomow , gdyz daje on mozliwosc tyko
    korekty jednostopniowej.

    oraz ze ta sklonnosc zalezy od barwy swiatla - to jeszcze potwierdze
    innymi pomiarami - ale to spostrrezenie uwazam za wstrzasajace. O tym
    nikt poza producentem aparatow nie wiedzial chyba.
    Tego problemu nie mozna rozwiazac finetuningen w sposob zadawalajacy
    ani korekta w warsztacie.

    Pozostaje pogodzic sie ze swidomoscia ze w zaleznosci od klasy aparatu
    mamy wieksze lub mniejsze bledy af , a sa one znczaco wieksze od
    bledow niz przy uzyciu det kontrastu.

    co do innych systemow , nie mierzylem i nie zamierzam tego robic , ale
    z dostepnych mi pomiarow nie tak pelnych , ale jednak wystrczajacych
    wynika ,ze w kazdym systemie sa aparaty / obiektywy dajace wyniki
    zadawalajace tak jak np c50 d ale tez i b slabe. Tak jest i np u
    pentaxa , niektore pomary wykazuja b slaba rozdzielczosc i slaba prace
    af inne z kolei znacznie lepsze.
    Sonny , nikon tak samo.
    Wyciagam stad wniosek ze nie jest ta nieprecyzja dzialania AF
    przypadloscia tylko canona , ktory mierze.
    To wystepuje w stopniu wiekszym lub mniejszym w kazdym aparacie
    kazdego systemu z det fazy.

    Juz moja prywatna dygresja - af z det fazy zostal rozwiniety na
    potrzeby malego obrazka przed ok 30 laty. Wymagania w fotografii
    cyfrowej sa jednak wieksze z jednej strony , z drugiej warunki
    ogladania zdjec wymagajace wiekszej ostrosci. Stad wlasciwie sklaniam
    sie do stwierdzenia , ze system det fazy aktualnie nie spelnia
    warunkow stawianych przez fotografie cyfrowa - jest przestarzaly.

    XXX