  • Data: 2009-03-19 16:17:16
    Temat: Re: Cala prawda o AF - pomiary
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    j...@a...at pisze:
    > mam nawet rzyczywiscie podejrzenia ze sklonnosc do AF / BF czyli
    > precyzja af zalezy od koloru na ktory ostrzymy.
    > robilem akurat dzisiaj zdjecia osobie ubranej w niebieski pulower
    > obiektywem 20 mm na przyslonie 5,6 z poprawka na AF = - 8
    > ani jedno zdjecie nie jest ostrzone za krotko , wszystkie za dlugo , w
    > najlepszym wypadku osoba miesci sie na poczatku GO.
    > to za malo by stwieidzic , ze tak jest , ale rodzi sie hipoteza , iz
    > odchylki AF rzeczywiscie moga zalezec od koloru na ktory ostrzymy.
    >
    > Czy wiedziales o tym ?

    Wystarczy się chwilę zastanowić stąd się bierze aberracja chromatyczna.
    U źródeł znajdziemy też najbardziej prawdopodobne rozwiązanie zagadki.
    Ale nie ma to większego znaczenia, w silnie niesymetrycznym widmie
    fotografuję rzadko (mam na myśli przejście ku czerwieni czyli po prostu
    światło żarowe), a błąd ostrzenia na skrajnie jasnych obiektywach
    wynikający z długich czasów najczęściej występujących przy tych
    warunkach, kiepskiego światła i nieciekawej stabilności kryje ten shift
    barwowy z nawiązką.

    Z drugiej strony interwał dla podczerwieni, który mam na przykład
    naniesiony na Takumarze 50/1,4 świadczy, że przesunięcie jest
    niepomijalne - np. dla 10 cm dla 1 m, co pozwala na jego złapanie w go
    dopiero przy f=5,6 (czytam z pierścienia obiektywu, nie z kalkulatora go).
    Pozostaje pytanie - gdzie przypada maksimum czułości barwowej i jaka
    jest szerokość pasma przenoszenia detektor af. Zakładam, że pasmo może
    być dość wąskie i z maksimum dla zieleni, co mogłoby być wykrywalne.
    Zresztą, może sam zrobię ten eksperyment świecąc monochromatycznym
    światłem ledów.

    > Postaralbys sie choc raz o jakas merytoryczna wypowiedz i do tego
    > prawdziwa.

    W tym wątku jest tu i wyżej - pozostawiłeś to bez komentarza czyli chyba
    zupełnie nie było się do czego przyczepić.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl