  • Data: 2012-03-20 08:17:00
    Temat: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: zażółcony <r...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-03-16 18:12, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Gdyby jednocześnie z tym dopuszczeniem weszła w życie certyfiacja
    > zawodowa, to buć może nie będziemy.

    Papier przyjmie wszystko a sam w sobie jakości nie czyni.
    Politycznie to teraz będzie raczej fala deregulacji w różnych
    obszarach, a nie regulacji.
    Jeśliby założyć, że PRACODAWCA wierzy i będzie wierzył
    papierom, to wtedy może miałoby to sens. Ale jeśli pracodawca
    i tak musi każdy papier zweryfikować, to ja tu raczej widzę
    głównie nadymanie okresowego biznesu dla firm szkoleniowych.
    Pracodawca musi mieć mechanizmy kontroli własnych produktów,
    a papiery są dla niego jedynie wskazówką - może ich wymagać,
    ale nie musi, zależy jak mu się to wpasowuje we wskaźniki
    jakości. Nikt nie zmusza do zatrudniania programistów
    bez wykształcenia kierunkowego. Pod tym względem jestem
    za daleko posuniętą liberalizacją.
    Główny problem, jaki tu widzę, to kontakt państwo-biznes
    prywatny, gdzie państwo poszukując partnerów zwraca
    większą uwagę na cenę, niż na wskaźniki jakości.

    Ale próba rozwiązania tego problemu niskiej jakości przez wprowadzanie
    na poziomie specjalistów niskiego szczebla obowiązków certyfikacyjnych
    to imo tylko próba zatuszowania niemocy na wyższych szczeblach
    i rozwiązywanie problemu od dupy strony.
    Imo nic nie stoi na przeszkodzie, by już dzisiaj w zamówieniach
    publicznych przy formułowaniu wymagań na produkty o dużym znaczeniu
    dla życia wprowadzać klauzule typu '70% zespołu pracującego nad
    rozwiązaniem ma mieć wyższe wykształcenie kierunkowe' czy coś w tym
    rodzaju.