    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Fri, 16 Mar 2012 03:48:47 -0700 (PDT)

    On Mar 15, 3:09 pm, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

    > W przypadku produktów czysto programistycznych jest chyba trochę łatwiej
    > mieć wpływ.
    > Jeśli ktoś postanowił zaoszczędzić np. nie montując w urządzeniu jakiegoś
    > potrzebnego w szczególnych przypadkach czujnika, to choćby programista się
    > nie wiem jak wykazywał, to programowo problemu sprzętowego nie rozwiąże.

    Oj, nie chodiło przecież o to, że programista może skontrolować
    wszystko i poprawić wszystko, co jest źle - w przypadku większych
    produktów czysto programistycznych jest to też praktycznie niemożliwe.
    Chodziło o to, że programista może zrobić swoją robotę dobrze, albo
    może ją zrobić niedobrze, a jako bonus być może jeszcze może podczas
    robioenia swojej roboty zauważyć zły kod i go poprawić - robiąc to ma
    wpływ na jakość produktu, bo jak zrobi niedobrze, to albo bezpośrednio
    obniży jakość (wprowadzi buga), albo przynajmniej ułatwi obniżenie
    jakości (napisze kod, do którego łatwo będzie wprowadzić buga) lub
    utrudni jej podniesienie (napisze kod, do którego trudno będzie dodać
    nowe ficzery).

    Ostatecznie chodziło mi o to, że defetyzm na zasadzie "co za różnica,
    czy zrobię dobrze czy niedobrze, skoro i tak wszystcy inni robią
    niedobrze" jest nieuzasadniony - prkatycznie każdy programista, który
    robi dobrze lub niedobrze ma jakiśtam wpływ (nawet jeśli ten wpływ nie
    jest zbyt wielki) na ostateczną jakość produktu. To, czy dobrym
    pomysłem jest pozostawanie w organizacji wytwarzającej produkty
    niskiej jakości, jest osobną kwestią, ale jeśli z jakiegokolwiek
    powodu postanawia się w takiej organizacji pozostawać, to etycznie
    jest przynajmniej robić dobrze na swoim odcinku.