  • Data: 2012-03-18 14:10:25
    Temat: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 17/03/2012 20:46, Przemek O wrote:

    > Heh, nowy? AJ ma hopla na punkcie certyfikacji zawodowej :)

    Wypraszam sobie, cała ta odnoga jest przecież w kontekście certyfikacji
    zawodowej, zresztą nie poruszonej wcale przeze mnie, tylko przez MM,
    msg-id: <jj23m2$c16$1@inews.gazeta.pl>:
    "Dlatego proby wprowadzania certyfikatow dla programistow, albo jakis
    standardow uwazam za smieszne. Co z tego ze mozna bylo zrobic lepsze
    jesli menagment nie pozwolil?"

    Z tego wzięła się przecież cała rozmowa o tym, czy i na ile
    odpowiedzialny jest programista, a na ile kierownictwo.

    Ostatecznie, nie wchodząc w to, czy ja akurat uważam certyfikację
    sensowną, czy nie, to jeśli założymy, że (bez certyfikacji) "będziemy
    mieć tyle wybuchów ile fal wchodzenia na rynek niedoświadczonych ludzi
    lub fal imigrantów", to byłby to kontrargument na "certyfikacja
    programistów jest śmieszna" - nie jest śmieszna, bo ogranicza ilość
    wybuchów (wypadków samochodowych itd.) W przypadku certyfikacji jeśli
    menedżmen nie pozwoli zrobić zgodnie z zasadami sztuki, to nie znajdzie
    certyfikowanych programistów, którzy zrobią tak, jak pozwoli.

    Osobna sprawa czy np. w przypadku powiedzmy Toyoty błąd się wziął stąd,
    że menedżment nie pozwolił - biorąc pod uwagę jakie pieniądze są w grze
    w tym biznesie i jak bolesne dla "bottom line" firmy są takie newsy jak
    ten, to raczej wątpliwe.