  • 31. Data: 2012-03-22 17:15:45
    Temat: Re: Biling Połączenia Przychodzące tajemnica Telekomunikacyjna?
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > A to juz jest nadinterpretacja, wez pod uwage chocby numery zastrzezone.

    > Ale jakiej tajemnicy,

    Mniemam, że tej z ustawy.

    >jesli za pare zlotych miesiecznie mozna sobie wlaczyc
    > identyfikacje numerow przychodzacych. Oczywiscie tylko u pewnego operatora
    > stacjonarnego, bo komorkowi maja to z reguly w standardzie.

    Może to nie to samo co zrobienie bilingu.

    > I z tego ze "na zadanie abonenta operator dostarcza wykaz zawierajacy
    > ...."
    > to raczej bym nie wyciagal wniosku ze "operator nie moze dostarczyc innych
    > wykazow".

    A z ustawowego "operatora obowiązuje tajemnica telekomunikacyjna" co byś
    wyciągał ? Że może ?

    > A w czasach smartfonow - abonent moze sobie robic wykaz przychodzacych
    > sam,
    > tylko odpowiedni program potrzebuje.

    No i co to ma do operatora ?

    Ja rozumiem to tak, że operatorzy nie mogą bo nie wyobrażam sobie by im się
    za pieniądze nie chciało.

  • 32. Data: 2012-03-22 18:00:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    John Kołalsky wrote:
    > Użytkownik "W" <w...@w...pl>

    > http://www.giodo.gov.pl/1520016/id_art/3378/j/pl/

    imho to jest jakaś kompletna paranoja...

    jeśłi ktoś do mnie dzwoni to informacja o tym połączeniu powinna mi sie
    należeć jak psu buda chyab że dzwoni z numeru zastrzeżonego. Ktoś kto to
    wymyślił miął chyab obstrukcję umysłową.

  • 33. Data: 2012-03-22 18:06:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Skrypëk" napisał w wiadomości grup
    straweb.com...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To jest poprawna interpretacja.

    >Zastrzeżone to mogą być informacje ściśle tajne/poufne w teczce
    >ministra.
    >A ukrywanie numeru przed rozmówcą nie ma żadnej podstawy prawnej.

    Poza art 171 oczywiscie.

    J.

  • 34. Data: 2012-03-22 19:18:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Kołalsky" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>
    >Mniemam, że tej z ustawy.

    >Może to nie to samo co zrobienie bilingu.

    Wychodzi na to ze faktycznie nie to samo

    >A z ustawowego "operatora obowiązuje tajemnica telekomunikacyjna" co
    >byś wyciągał ? Że może ?

    Bym wyciagal wniosek ze nie moze ujawniacniac, ale .. przeszyklalem
    ustawe.
    Calkiem do d* ta ustawa.

    "Tajemnica komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych, zwana
    dalej ,,tajemnicą telekomunikacyjną", obejmuje:
    1) dane dotyczące użytkownika"

    Z numerem czy bez numeru ? Bo numer wprost nie jest nigdzie wymieniony

    "3) dane transmisyjne, które oznaczają dane przetwarzane dla celów
    przekazywania komunikatów w sieciach telekomunikacyjnych lub
    naliczania opłat za usługi telekomunikacyjne, [...]"

    Ale jesli wystepuje w danych miedzycentralowych, to moze i stanowi
    tajemnice.

    "2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie,
    przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych
    tajemnicą telekomunikacyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca
    komunikatu, chyba że:"

    Czyli co - operator tez nie moze utrwalac ani przechowywac ? Ani
    wykorzystywac w inny sposob ?

    Oczywiscie art 180* zobowiazuja go do przechowywania :-)

    "1) będzie to przedmiotem usługi lub będzie to niezbędne do jej
    wykonania"

    Ale wystarczy swiadczyc usluge takiego bilingu i mozna :-)

    "2) nastąpi za zgodą nadawcy lub odbiorcy, których dane te dotyczą"

    no i tu mamy sytuacje w miare jasna - jak odbiorca wyrazil zgode to
    mozna i dane nadawcy mu wydrukowac :-)

    Z tym ze zgoda powinna byc wyrazona przed okresem za ktory chcemy
    biling uzyskac, bo inaczej operator nie moze utrwalac.

    Chyba ze odbiorca danych transmisyjnych miedzycentralowych jest sam
    operator i niczyjej zgody nie potrzebuje :-)

    "3. Z wyjątkiem przypadków określonych ustawą, ujawnianie lub
    przetwarzanie treści albo danych objętych tajemnicą telekomunikacyjną
    narusza obowiązek zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej"

    Podkreslam "przetwarzanie"

    "Art. 163.
    Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest
    obowiązany do poinformowania abonenta, z którym zawiera umowę o
    świadczenie usług telekomunikacyjnych, a także pozostałych
    użytkowników końcowych, o zakresie i celu przetwarzania danych
    transmisyjnych oraz innych danych ich dotyczących, a także o
    możliwościach wpływu na zakres tego przetwarzania "

    Dostaliscie jakies pismo od operatora ?

    "Art. 165.
    2. Przetwarzanie danych transmisyjnych, niezbędnych dla celów
    naliczania opłat abonenta i opłat z tytułu rozliczeń operatorskich,
    jest dozwolone:
    1) po uprzednim poinformowaniu abonenta lub użytkownika końcowego o
    rodzaju danych transmisyjnych, które będą przetwarzane przez dostawcę
    publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, oraz o okresie tego
    przetwarzania;"

    Czas przeczytac dokladnie umowe i regulaminy :-)

    >No i co to ma do operatora ?

    W zasadzie nic, tylko po co zabraniac czegos, co bez wiekszych
    klopotow moze uzytkownik sam zrobic :-)

    >Ja rozumiem to tak, że operatorzy nie mogą bo nie wyobrażam sobie by
    >im się za pieniądze nie chciało.

    Jak widac - "chyba ze sa przedmiotem uslugi" :-)

    J.

  • 35. Data: 2012-03-22 20:25:12
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Skrypëk" napisał w wiadomości grup
    straweb.com...

    > Poza art 171 oczywiscie.

    "Operator publicznej sieci telefonicznej zapewnia użytkownikom końcowym
    możliwość prezentacji identyfikacji zakończenia sieci, z którego inicjowane
    jest
    połączenie, zwanej dalej "prezentacją identyfikacji linii wywołującej",
    przed
    dokonaniem połączenia."

    No to jeśli naciągniemy, że billing/rejestr połączeń łapie się do
    "prezentacji identyfikacji linii wywołującej przed dokonaniem połączenia",
    to wyjdzie że Plej łamie prawo nadgorliwie ukrywając wszystkie numery jak
    leci.

  • 36. Data: 2012-03-22 22:39:42
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bynajmniej - drugie prawo jest w ustawie wyraznie zapisane, a to pierwsze
    > nie. Za to jest zapis ze abonent ma prawo domagac sie uslugi odrzucania
    > polaczen z numerow anonimowych.

    Panowie, prawo telekomunikacyjne należy w takim przypadku czytać jako
    minimalny zakres usług, które operator MUSI świadczyć. Niestety, w polskich
    warunkach jest to najczęsciej również maksymalny zakres.

    Przykład: do przenoszenia numerów zobowiązani są operatorzy świadczący
    usługi publicznie dostępne (opis i definicja do kitu, ale tak jest).
    Oznacza to, że tp, Netia czy UPC mają obowiązek numer oddać i/lub przyjąć.
    I tu nie ma przebacz.
    Ale VoIPowiec nie ma (na razie) takiego obowiązku. W związaku z tym może
    (dobrowolnie) przyjąć czy oddać. Zwykle przyjmują ale nie oddają (w każdym
    razie nie słyszałem o takim przypadku). I to jest minimalno-maksymalny
    zakres usług.

  • 37. Data: 2012-03-22 22:39:42
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Nie wiem, co to jest CDR, ale Maciej napisał jak rzecznik betonowej
    > firmy. Śmieszne to jest...

    Call Data Record - jak mówi gugiel, czyli rekord bilingowy, tworzony przez
    centralę AbA. AbA też mam tłumaczyć? :-)

    > A zasłanianie się tajemnicą przez operatorów jest po prostu żałosne -
    > jakoś sms-a 'dzwonił do pana numer XXXXXXXXX' potrafią wysłać i tu już
    > żadnej tajemnicy nie ma...

    Niewątpliwie masz rację.

  • 38. Data: 2012-03-22 22:43:59
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Ircys <i...@p...pl> wrote:
    > On 21 Mar, 23:13, Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> pisze...

    > Zawieraj, tylko trzeba umie to przeczyta - tylko nieliczni
    > operatorzy w .pl to potrafi/zauwa|aj.

    W CDR-ach? Szczególnie centrale w sieci stacjonarnej? Zresztą, EWSD są pod
    tym względem takie same i tam i w mobilkach, NSN nie wiem, a chińszczyzna,
    to sami Chińczycy tego nie wiedzą ;-)

  • 39. Data: 2012-03-23 08:13:12
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Jest to wyjątkowo głupi przepis, tak jakby ktoś pukający do naszych drzwi nie
    winien się przedstawiać.

  • 40. Data: 2012-03-23 08:18:43
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Komputery się pocą??