    From: Maciek <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Aluminium w starym bloku
    Date: Sun, 08 Feb 2009 20:56:19 +0100

    > piorun ktory uderza bezposrednio w budynek potrafi spalic obwod wejsciowy
    > _odlaczonego_ telewizora , jesli uderzy dosc blisko. (z praktyki zakladu
    > elektronicznego - zwykle sprzet stojacy na 4tym pietrze ulegal uszkodzeniu
    > pomimo odlaczenia od anteny.

    O rany, bez przesady. Mieszkam na 4 (ostatnim) piętrze, obok są inne
    bloki o tej samej wysokości. Pioruny nieraz trafiały w instalację
    odgromową w mojej części bloku i jakoś nigdy nic mi nie padło. To łatwo
    poznać, bo jest nagły ogłuszajacy huk z błyskiem. Nawet głupie 50 metrów
    odróżnisz. Sąsiedzi mieli przestrzelony daszek nad balkonem, więc dowody
    bliskiego trafienia miałem namacalne.
    Faktem jest, że zawsze jak idzie burza, to wyłączam co trzeba. TV,
    magnetowid nie zostają na czuwaniu, bo są zasilane przez listwę
    filtracyjną, wiec dla mnie to nie problem pstryknąć zasilanie.
    Kabel TV od kablówki odłączałem lub nie ale nie pisz proszę, że "zwykle"
    na ostatnim piętrze sprzęt ulega uszkodzeniu, bo niepotrzebnie siejesz
    panikę. To są sporadyczne przypadki, zwykle powiazane np. z brakiem
    świadomości, że TV na czuwaniu nie jest tak naprawdę wyłączony lub złym
    stanem instalacji odgromowej, wystawianiem ponad dach stalowego wkładu
    kominowego, bez podwyższenia piorunochrona itp.
    Maciek
    P.S.: Pracowałem w TV kablowej, pracowałem przy obsłudze centrali
    telefonicznej, pracuję w budynku, w który wiele razy trafiają pioruny
    (stado anten na dachu) a nawet komputera nie wyłączam i nic nie pada,
    więc bez przesady ale pod warunkiem, że wszystko jest zrobione
    prawidłowo a nie jak to uczynił wątkotwórca.