  • Data: 2009-02-11 14:11:43
    Temat: Re: Aluminium w starym bloku
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Konstrukcja budynku, to elementy stalowe zatopione w betonie. Tak zwany
    > żelbet.
    > Galwaniczne połączenia posiada.
    > Zwarciem nazwałem rezystancję < 1 om pomierzoną metodą techniczną pradem
    > stałym 100mA.
    > Zwarcie wykazują wszystkie kombinacje: pionów CO, skonstrukcji budynku,
    > PEN.
    > Oczywiście PEN zmierzone przed zainstalowaniem różnicówki.

    OK.
    Czyli wiemy tylko, że połączenia wyrównawcze posiadają taką oporność.
    A co z opornością uziemienia ? Czy była ona mierzona ?
    Dla układu sieci TT jest bardzo ważne, aby oporność uziemienia była jak
    najmniejsza.
    O ile dla układu TN-S wartość uziemienia ma drogorzędne znaczenie, o tyle
    dla TT jest to najważniejszy parametr stanowiący o bezpieczeństwie.
    Jężeli konstrukcja żelbetowa budynku nie była dokładnie pospawana
    zapewniając ciągłość ubwodu, aż do fundamentów to jakość takiego uziemienia
    może być żadna.
    W dobie powszechnej wymiany instalacji wodnych i CO na plastiki, także i te
    instalacje nie stanowią uziemienia.

    > Czyżbym napisał, ze krany kopią? Napisałem, że istnieje możliwość.

    Przepraszam, pomyliło mi się z podonym tematem na gupie budowlanej :)

    > Rury piomów instalacji wodnej są plastikowe. Należy założyć brak
    > różnicówek u sąsiadów.
    > Silnie wątpie w zadziałanie nadpradówki w takim układzie w przypadku
    > zwarcia L do obudowy pralki i nieznanym stanie połączeń ochronnych tejże.

    Jedynym połączeniem galwanicznym z sąsiadem jest połączenie poprzez wodę od
    strony głównej rury zasilającej, czyli od strony głównego zaworu oraz
    wodomierza. Aby uchronić się przed napięciem przedostającym się od sąsiadów
    w zupełności wystarczy uziemienie głównego zaworu wodnego lub metalowj rury
    łączącej się z tym zaworem lub wodomierzem.
    Czy ta ekwipotencjalna rura to jest włąśnie to podłaczenie zaworu lub
    wodomierza ?
    Jeżeli tak to uziemienie jej daje wystarczającą ochronę przed potencjałami
    od strony sąsiadów.
    Pisząc wcześniej o uziemieniu poprzez wodę miałem własnie na myśli to, że
    zarówno instalacje wodne jak i konstrukcja budynku mogą mieć jedyne
    połączenie z ziemią własnie poprzez strumień wody w instalacji wodnej.
    Nie twierdzę tu, że napewno konstrukcja budynku nie ma połaczenia z ziemią,
    jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że jakość tego połączenia może być
    zbyt kiepska.
    Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wykonać porządne uziemienie (o ile jest
    to możliwe).
    Jeżeli nie to można też ograniczyć się do połączeń wyrównawczych, dzieki
    którym nawet przebicie na obudowę pralki, lodówki czy bojlera nie stanowi
    zagrożenia dla życia, pomimo, ze potencjał, na którym się znajdzie cały ten
    układ wyrównawczy może być dość wysoki. Jedyny mankament to teen, że nie
    będzie on zapewniał 100% zadziałania ani różnicówki ani też nadprądóki.
    Połączenie takiego układu wyrównawczego z przewodem PEN w skrzynce
    rozdzielczej, pomimo braku uziemienia zapewnia już 100% zadziałanie zarówno
    różnicówki jak i nadmiarówki - oczywiście pod warunkiem, że przewód PEN
    posiada ciągłość, aż do punktu uziemienia (podstacja elektryczna), no i
    oczywiście pod warunkiem, ze zabezpieczenia są sprawne.

    > Właśnie teraz tak się dzieje. Poprzednio nie.

    Czyli sugerowało by to, ze jednak ce całe instalacje ochronne (konstrukcja
    budynku, instalacje wodne) mimo wszystko posiadają połączenie galwaniczne z
    przewodem PEN lub też są dobrze uziemione. :)