  • Data: 2009-02-09 21:30:30
    Temat: Re: Aluminium w starym bloku
    Od: "PcmOL" <...@...net> szukaj wiadomości tego autora

    Może dokładniej opisze o co mi idzie w poprzednim poście. Otóż w sytuacji
    awaryjnej, upalenia zera, whatever, u sąsiada piętro wyżej, przy założeniu
    punktu doziemienia rezystancji wody w rurze na poziomie gruntu, skuteczne
    napięcie na moim kranie osiągnie 5/6 * 230V. W tej sytuacji uznałem, iż
    zabezpieczenie przeciwporażeniowe instalacji TN-S jest skuteczne tylko w
    sytuacji, kiedy wszyscy lokatorzy w pionie posiadaja wyłączniki RCD.
    Niestety, nie mam i miec nie będę, wpływu na instalacje elektryczne w
    lokalach sąsiadów. Stąd decyzja na układ TT, wobec którego doczytałem sporo
    pozytywnych opinii, oraz taki, nieco niestandardowy układ z odcinkiem
    uziemionej metalowej rury, jako zabezpieczeniem przed niechcianym napięciem
    zewnętrznym. Ponadto pomiedzy wszystkimi pionami CO, konstrukcja budynku i
    przewodem PEN, pomiar rezystancji wykazuje zwarcie. Pomimo tego została
    wykonana własna szyna wyrównacza i wydaje mi się, że pzewód miedziany 2,5
    mm2 wygra przy odprowadzaniu prądów zwarciowych pochodzących z instalacji
    aluminiowych o, bądź co bądź, mniejszym przekroju.

    Przyznam też, że pierwszy raz spotykam się z opiniami jakoby przewód 2,5 mm2
    był w tym układzie niewystarczający.
    Zwykle instalacje mieszkaniowe wykomuje się drutem 1,5 mm2 i takąż
    powierzchnię przekroju ma przewód ochronny.

    Ja naprawdę jestem w stanie zrezygnowac z tego natychmiast, a koszt
    podłączenia układu TN-S w moim lokalu nie jest problemem podstawowym.
    Chciałbym jednak zostać przekonany do tego merytoryczną argumentacją.