    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Aluminium w starym bloku
    Date: Sun, 08 Feb 2009 12:43:22 +0100

> [...]
    > pionu CO.
    > - Linką 2,5 mm2 w izolacji PE wykonano połączenie instalacji wodnej i
    > ww. pionu. W tym celu, w instalacji mieszkaniowej wodnej, celowo
    > pozostawiono odcinek rury metalowej (piony plastikowe)
    > - Linką 2,5 mm2 PE, połączono łazienkowy pion CO z ww. instalacją wodną.
    > - Połączono bolce uziemiające gniazd łazienkowych z instalacją wodną.
    > - Nie podłączono nigdzie metalowej wanny. ( pozostawiono możliwość )
    > - Dołączono do instalacji wodnej bolce uziemiające gniazd w kuchni i w
    > kolejnym pokoju - gniazda komputerowe. ( Instalacja wodna wspólna dla

    Kolego, to się robi tak, że rozdzielamy w pewnym miejscu kabel PEN na PE
    oraz N i punkt rozdzialu UZIEMIAMY!! Nie podłączamy do byle czego, tylko
    UZIEMIAMY!! Podłączenie bolców uziemiających do rur nie ma służyć
    uziemieniu instalacji, tylko uziemieniu tych rur i wyrównaniu potencjału
    na wszystkich elementach! Dzięki uziemieniu jednego punktu unikamy
    tworzenia się pętli masy, które mogłyby być niebezpieczne w przypadku
    uderzenia pioruna! To, co Ty zrobiłeś to jest totalnie nieporozumienie!!
    Przede wszystkim:
    -wykonałeś układ TT, którego nie powinieneś stosować!!
    -wykorzystałeś jako uziemienie coś, co się do tego nie nadaje (czyli de
    facto nie uziemiłeś tego poprawnie)
    -skoro rury nie są uziemieniem - to podłączyłeś je do instalacji
    elektrycznej!!
    Żal mi takich ludzi, a jeszcze bardziej Twoich sąsiadów... Jak człowiek
    się na czymś nie zna, to niech się tego nie rusza!! Ja w rurami gazowymi
    bym się nie bawił, bo się nie znam, a to jest ryzykowna sprawa. Ty się
    nie znasz na elektryce, to zamiast narażać ludzi - nie ruszaj tego!!
    Naprawdę jest wiele sytuacji, w których Twoja instalacja może spowodować
    poważne zagrożenie życia... PRzede wszystkim - wiesz, jaka jest
    rezystancja uziemienia u Ciebie w tej chwili?? ;>...

    > 1.. Istniejąca, dwuprzewodowa, instalacja aluminiowa robi swoje i nie
    > widzę ekonomicznego uzasadnienia wymiany.

    Fakt, że aluminiowe kable są bardziej awaryjne. Oczywiście dokładając
    nowe fragmenty przestrzegałeś zasad podłączania kabli aluminiowych?? Nie
    połączyłeś NIGDZIE kabla miedzianego z aluminiowym?? Wiesz, jak się to
    kończy??

    > 2.. Wysoki koszt przyłączenia PE do mieszkania.

    Nie Ty jeden masz ten problem :(... uważam, że prawo jest pod tym
    względem głupie, bo na mieszkańca 10 piętra nakłada obowiązek uziemienia
    instalacji, ale na właściciela budynku nie nakłada obowiązku
    podciągnięcia na to 10 piętro przewodu PE!! Teoretycznie właściciel
    budynku może się nie zgodzić na prowadzenie przewodu PE po klatce
    schodowej i wówczas lokatorzy nie mogą zgodnie z prawem modyfikować
    instalacji elektrycznej ;)... nawet przesunąć gniazdka ani nic... jest
    to nienormalne, ale nie usprawiedliwia stosowania niebezpiecznych
    praktyk! Moim zdaniem lepiej byłoby tego nie uziemiać tylko wymienić
    instalację na 3-przewodową, a punkt rozdzielenia zostawić nieuziemiony
    (skoro się nie da). Oczywiście byłoby to też niezgodne z prawem, ale
    piszesz, że Ciebie to nie interesuje! Mówię tylko, że nie naraziłbyś tym
    życia sąsiadów...
    A swoją drogą - próbowałeś naciskać na
    właściciela/spółdzielnię/wspólnotę?? W końcu chyba od 1995 roku jest
    obowiązek uziemiania, może poprowadziłby po klatce kabel albo bednarkę i
    ją uziemił?? Z punktu widzenia całego bloku nie jest to gigantyczny koszt...

    > 3.. Brak zaufania - błąd ludzki w przyłączeniu zbiorczego PE mógłby
    > mieć tragiczne skutki. Z konstrukcją budynku namieszać trudniej.
    > Obawy:

    Nie ufasz innym, elektrykom (bo tylko tacy powinni przy uziemieniu
    grzebać), ale ufasz sobie, choć się na sprawie w ogóle nie znasz?? No
    gratuluję, szczyt narcyzmu ;)... Ty popełniłeś więcej "błędów ludzkich"
    niż można popełnić przy uziemieniu... jakoś sobie nie wyobrażam, żeby
    ktoś się z kątówką rzucał na umieszczoną na klatce schodowej bednarkę PE
    :P...
    Masz rację, konstrukcji nikt nie rozwali bez niszczenia budynku... ale
    czy masz jakiekolwiek pojęcie czy ta konstrukcja w ogóle stanowi
    uziemienie?? Widzisz, ja się na budownictwie nie znam w ogóle, ale
    obawiam się, że metalowe elementy wcale nie muszą wchodzić do ziemi,
    może kończą się w betonie?? :/... a nawet jeśli są uziemione, ale
    podrdzewaiłe, do tego na kiepsko przewodzących spawach... i mają
    rezystancję rzędu 3omów?? Oznacza to, że przy zwarciu do tej konstrukcji
    płynie prąd mniejszy niż 5*20A, więc bezpiecznika 20A nie wywali Ci tak
    szybko... a każdego sąsiada po kolei będzie kopał prąd :/...

    > 1.. Skutki wyładowań atmosferycznych do instalacji odgromowej budynku.

    Mam nadzieję, że Ci pierwsza burza tą prowizorkę spali zanim się komuś
    stanie krzywda ;)... nie zrozum mnie źle, nie chcę Ci zrobić na złość i
    źle Tobie nie życzę... ale nie wiem jak Ty... ja nie chciałbym, żeby mój
    sąsiad robił tego typu rzeczy i narażał moje życie, a ja bym nawet nie
    był tego świadomy... Co byś zrobił, jakbyś się dowiedział, że Twój
    sąsiad podłączył wężem ogrodowym gaz do kuchenki??

    Pozdrawiam
    Konop