-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Alternator poszedł z dymym...
Date: Tue, 19 Feb 2019 23:37:18 +0100
Organization: Aleuania-Pueruania
Lines: 126
Message-ID: <q4i0jk$ldt$1@node1.news.atman.pl>
References: <q4daq0$5rf$2@node1.news.atman.pl>
<f...@g...com>
<q4f55s$u5d$1@node1.news.atman.pl>
<c...@g...com>
<q4fas6$3tb$1@node1.news.atman.pl>
<5...@g...com>
Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <e...@g...com>
NNTP-Posting-Host: c39-026.client.duna.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1550615988 21949 83.151.39.26 (19 Feb 2019 22:39:48 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 19 Feb 2019 22:39:48 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2650582
[ ukryj nagłówki ]
"WS" 5...@g...co
m
> Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
> ten max to ,,papierowy'' max?
: Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia
: do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac...
> I czy przy tym maxie
> nie dochodzi do spalenia izolacji?
: Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad
: dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej...
To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia.
Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
przecina prostą ;) spalenia.
: Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal),
Bo dał prąd do rozruchu.
: w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie
: duzym pradem,
Ten prąd mógł spalić izolację uzwojenia.
: nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...
Szkoda.
: ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy
: maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji).
: A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie
: szyb, nagrzewnice elektryczna klimy...
: Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu
: https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-
IDytmnj.html#8ae91e5c5d
: z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie
: ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd
: stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego.
Nie rozumiemy się. Odbiornikiem jest akumulator!
Energia na pewno jest pochłaniana przez akumulator,
nie pobierana z akumulatora. Napięcie akumulatora
jest tak niskie, że pomimo spadku napięcia instalacji
akumulator nadal pobiera energię z alternatora!
Aby rozjaśnić -- powyższe jest tylko moim założeniem.
-=-
Widzę to tak:
- 28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana,
przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator
nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V
przy sporym obciążeniu
- 12 lutego br. spaliła się kolejna część stojana,
przez co alternator nie mógł już dawać 14.4 V pod
obciążeniem, choć wirnik był stale zasilany
kontrolka akumulatora zapalała się z opóźnieniem,
gdyż wirnik pracował poprawnie i jakaś elektronika
sprawdzała napięcie w instalacji; gdy ta elektronika
uznawała, że napięcie jest zbyt niskie i nie rośnie,
włączana była kontrolka ładowania
-=-
Wykres zależności prądu od obrotów nie zawiera informacji
o obciążeniu. Jeśli przeciążymy instalację tylko odbiornikami
innymi niż akumulator, energia będzie czerpana i z alternatora,
i z akumulatora, ale jeśli przeciążymy instalację akumulatorem,
przeciążymy alternator...
Zakładam, że 28 marca ubr. i 12 lutego br. napięcie akumulatora
spadło tak mocno (w efekcie uruchamiania silnika) że mimo sporego
spadku napięcia instalacji, alternator nadal dawał spory prąd
a akumulator ładował się...
Jeśli moje przypuszczenia są słuszne -- Volvo kpi z klientów.
(montując alternator wydajny napięciowo, lecz niezbyt wydajny
prądowo -- dający stosowne napięcie pomimo sporego obciążenia
i palący się pod wpływem prądu generowanego przez tenże alternator)
Rozwiązaniem sytuacji byłoby zmniejszanie napięcia alternatora
takie, aby akumulator nie brał zbyt wielkiego prądu w trakcie
ładowania. Czas obniżonego napięcia nie byłby długi, gdyż
akumulator ładowałby się stale, podnosząc swe napięcie
i zmniejszając pobór prądu ładowania...
-=-
Teraz pytanie -- czy zwiększenie mocy alternatora ze 120 A
do 150 A ratuje sytuację? Wiem, że moc liczymy watami, nie
amperami, ale napięcie nie ulega zmianie, dlatego pozwoliłem
sobie na napisanie o amperach.
-=-
Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo
zapalniczki (który powie co nieco o stanie akumulatora tuż
po uruchomieniu silnika) i amperomierz mierzący prąd płynący
przez alternator...
To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski.
https://pl.aliexpress.com/item/Nowe-akcesoria-samoch
odowe-3-1A-Dual-USB-profesjonalny-adowarka-samochodo
wa-2-Port-wy-wietlacz-LCD-12/32897233719.html?spm=a2
g0s.12269583.0.0.12ad4adeq2wC5w
To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować...
W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40
ponad 2 kpln. Sporo jak na liczbę przejechanych kilometrów. ;)
Taksówki byłyby tańsze.
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 19.02.19 23:56 PiteR
- 19.02.19 23:48 Eneuel Leszek Ciszewski
- 20.02.19 00:05 Eneuel Leszek Ciszewski
- 20.02.19 00:08 Eneuel Leszek Ciszewski
- 20.02.19 00:38 Eneuel Leszek Ciszewski
- 20.02.19 00:51 Eneuel Leszek Ciszewski
- 20.02.19 02:06 Zenek Kapelinder
- 20.02.19 08:32 Maciek
- 20.02.19 08:34 WS
- 20.02.19 08:52 Lewis
- 20.02.19 20:20 PiteR
- 20.02.19 20:44 PiteR
- 21.02.19 00:37 J.F.
- 21.02.19 00:49 J.F.
- 21.02.19 00:50 PiteR
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe
- 2024-12-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-20 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-19 Kamerka sam. na tył
- 2024-12-20 Jak być bezpiecznym z Li-Ion?