-
31. Data: 2009-03-12 21:30:21
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: Jacot <j...@m...pl>
"Mystik" <m...@p...pl> wrote:
>Oświeć mnie może jakąś latarką, bo nie zrozumiałem o co Tobie chodzi :).
Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
wyzej 300 o ile pamietam. W tym kontekscie jakos trudno mi sobie
wyobrazic wystepowanie ujemnego bilansu energetycznego w motocyklu w
jakims szerszym kontekscie.
Takie cus widzialem w zyciu tylko raz, na jednym GoldWingu, no ale on
wlaczyl sobie te wszystkie swiatelka, duze i malen - po powolnym
przejedzie przez miasto akumulator lezal;)
BTW:Ale gdyby sobie wtedy byl profilaktycznie przypasal troche
wiekszy, tak z 80 Ah, problemu by nie mial;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/
-
32. Data: 2009-03-12 21:36:36
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit [OT]
Od: Jacot <j...@m...pl>
zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl> wrote:
>Plan jest - zeby porwac Jareczka po drodze i napasc cie z nim jakos na
>wiesne :)
No Chlopaki, wiosna juz za rogiem, podobno:)
Podoba mie sie plan ten:)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/
-
33. Data: 2009-03-12 21:39:12
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>
On Thu, 12 Mar 2009 22:30:21 +0100, Jacot <j...@m...pl> wrote:
[...]
> Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
> wyzej 300 o ile pamietam. W tym kontekscie jakos trudno mi sobie
> wyobrazic wystepowanie ujemnego bilansu energetycznego w motocyklu w
> jakims szerszym kontekscie.
E, ja sobie bez problemu wyobrażam ujemny bilans energetyczny w
kontekście zimy. Zobaczmy katalog Gerbingsa: grzane spodnie, 44 W,
grzana kurtka 77 W, rękawiczki 22 W, skarpetki 22 W i już mamy 165 W.
Do tego weźmy jeszcze że trzeba dłużej kręcić i rozruch zżera więcej
prądu z akumulatora. A jeszcze jakieś dodatkowe światła, bo w zimę
ciemno się szybko robi...
No i nie daj boże plecaczka z grzanymi ciuchami, jazda na
Elefanttreffen może się szybko zakończyć ;-)
Leslie
--
Leszek 'Leslie' Karlik
-
34. Data: 2009-03-13 10:54:06
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: "Mystik" <m...@p...pl>
Cześć
Użytkownik "Jacot" <j...@m...pl> napisał w wiadomości
news:q8vir452rjt3hv6oafh6dofgn8hg2u0k0c@4ax.com...
> "Mystik" <m...@p...pl> wrote:
>
>>Oświeć mnie może jakąś latarką, bo nie zrozumiałem o co Tobie chodzi :).
>
> Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
> wyzej 300 o ile pamietam.
No nie wszystkie, ale nie o to chodzi :).
Policzmy:
żarówka pozycyjna - 5W
żarówka mijania - 55W
żarówka drogowa - 60W
oświetlenie tablicy - 5W
światło pozycyjne z tył - 5W
światło stopu - 21W
kierunkowskazy 2x21W
-------------------
Co daje: 193W - dla uproszczenia i udowodnienia mojej tezy niech będzie 200W
(np. fjr-a ma dwa światła mijania z przodu, niekiedy są dwie lampy tylne)
Do tego zastanówmy sie ile weźmie elektronika motocykla:
- układ zapłonowy na wtryskach - IMHO - 50W
- ABS - IMHO - 50W
- pompa paliwa - 30W
-------------------
Sumując : około 120-130W
Razem: około 320W.
Spróbuj do tego założyć manetki elektryczne i lub matę podgrzewania
siedzenia.
Aha. Byłbym zapomniał. Jeszcze akumulator trzeba naładować :).
pozdr.
Mystik
PS. Żałuję, że nie mam już motocykla, bo bym organoleptycznie sprawdził ile
bierze ta cała elektronika. A tak, to strzelałem i mogłem przestrzelić :).
-
35. Data: 2009-03-13 11:08:50
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: "Kefir" <k...@r...pl>
"Mystik" <m...@p...pl> wrote in message
news:gpde0j$15c$1@news.onet.pl...
> Cześć
>
> Użytkownik "Jacot" <j...@m...pl> napisał w wiadomości
> news:q8vir452rjt3hv6oafh6dofgn8hg2u0k0c@4ax.com...
>> "Mystik" <m...@p...pl> wrote:
>>
>>>Oświeć mnie może jakąś latarką, bo nie zrozumiałem o co Tobie chodzi :).
>>
>> Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
>> wyzej 300 o ile pamietam.
>
> No nie wszystkie, ale nie o to chodzi :).
> Policzmy:
> żarówka pozycyjna - 5W
W reflektorze? 3 W
> żarówka mijania - 55W
> żarówka drogowa - 60W
Widziales by swiecily razem? Moze, jesli uzywasz "poganiacza". Impulsowo
znaczy
> oświetlenie tablicy - 5W
> światło pozycyjne z tył - 5W
Najczesciej to ta sama zarowa. Coraz czesciej LED. Fakt, czasem dwie. Jesli
oswietlenie osobne - znow 3 W.
> światło stopu - 21W
> kierunkowskazy 2x21W
Bywaja takze 10W lub LED. Dzialaja non-stop czy, znowu, impulsowo?
>
> -------------------
> Co daje: 193W - dla uproszczenia i udowodnienia mojej tezy niech będzie
> 200W (np. fjr-a ma dwa światła mijania z przodu, niekiedy są dwie lampy
> tylne)
Zapomniales o podswietleniu budzikow, wentylatorze, immobilizerze. Mamy wiec
stalego poboru, uwzgledniajac pompe (nie wystepuje zawsze) i ECU ~180 -
200W
Ladowanie, gdy nie dzialaja kierunki i stop a silnik osiagnie odpowiednie
obroty, jak najbardziej, jest. Bilans, w czasie jazdy, jak najbardziej OK. W
korkach juz moze byc slabo o czym mialem okazje sie przekonac.
Wyeliminowalem jedno swiatlo mijania i jest OK.
>
> Do tego zastanówmy sie ile weźmie elektronika motocykla:
> - układ zapłonowy na wtryskach - IMHO - 50W
> - ABS - IMHO - 50W
> - pompa paliwa - 30W
> -------------------
> Sumując : około 120-130W
>
> Razem: około 320W.
> Spróbuj do tego założyć manetki elektryczne i lub matę podgrzewania
> siedzenia.
> Aha. Byłbym zapomniał. Jeszcze akumulator trzeba naładować :).
>
> pozdr.
> Mystik
>
> PS. Żałuję, że nie mam już motocykla, bo bym organoleptycznie sprawdził
> ile bierze ta cała elektronika. A tak, to strzelałem i mogłem przestrzelić
> :).
Nie tylko mogles lecz bardzo chciales ;) Cos bardzo udowodnic.
--
Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & Fun Factory XT660X
To nie forum scigacza lecz grupa dyskusyjna pl.rec.motocykle.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=Motocyklo
weFAQ&v=qvj
NETYKIETA: http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta
-
36. Data: 2009-03-13 11:46:06
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: "Mystik" <m...@p...pl>
Cześć
Wreszcie jakaś próba polemiki :)
Aż wyciągnąłem Haynesa do GSF-a.
Użytkownik "Kefir" <k...@r...pl> napisał w wiadomości
news:gpdes5$3qe$1@news.onet.pl...
>> Policzmy:
>> żarówka pozycyjna - 5W
>
> W reflektorze? 3 W
Tak w reflektorze 5W.
>
>> żarówka mijania - 55W
>> żarówka drogowa - 60W
>
> Widziales by swiecily razem? Moze, jesli uzywasz "poganiacza". Impulsowo
> znaczy
Owszem, nawet bardzo często. W słoneczne dni sam jeżdziłem na długich.
Zapominasz np. o modelu GSF 1200S Y, który ma żarówki 2x60/55W (zreszta
przykład FJR-y podałem).
>> oświetlenie tablicy - 5W
>> światło pozycyjne z tył - 5W
>
> Najczesciej to ta sama zarowa. Coraz czesciej LED. Fakt, czasem dwie.
> Jesli oswietlenie osobne - znow 3 W.
Ee. W Bandicie są osobne. I mają 5W i 21/5W.
>> światło stopu - 21W
>> kierunkowskazy 2x21W
>
> Bywaja takze 10W lub LED. Dzialaja non-stop czy, znowu, impulsowo?
Biorę pod uwagę najgorszą z możliwych sytuacji. Czyli stoisz na światłach i
skręcasz.
I pamiętajmy, że żarówka ma 21W, ale jak się zapala, to żre tyle prądu, ze
równie dobrze mogłaby w ogóle nie gasnąć :).
>> Co daje: 193W - dla uproszczenia i udowodnienia mojej tezy niech będzie
>> 200W (np. fjr-a ma dwa światła mijania z przodu, niekiedy są dwie lampy
>> tylne)
>
> Zapomniales o podswietleniu budzikow
Owszem. Nawet celowo nie wziąłem tego pod uwagę, ale jak chcesz, to proszę
bardzo:
- podświetlenie prędkościomierza 1,7W
- podświetlenie obrotomierza - 1,7W
- lampka kontrolna kierunkowskazu - 3W
- kontrolka luzu - 3W
- kontrolka świateł - 3W
> wentylatorze, immobilizerze. Mamy wiec stalego poboru, uwzgledniajac pompe
> (nie wystepuje zawsze) i ECU ~180 - 200W
zgoda, ale bez ECU i całej elektroniki.
> Wyeliminowalem jedno swiatlo mijania i jest OK.
Też dobry sposób :)
>> Do tego zastanówmy sie ile weźmie elektronika motocykla:
>> - układ zapłonowy na wtryskach - IMHO - 50W
>> - ABS - IMHO - 50W
>> - pompa paliwa - 30W
>> -------------------
>> Sumując : około 120-130W
>>
> Nie tylko mogles lecz bardzo chciales ;) Cos bardzo udowodnic.
Pewnie, że chciałem. Ale chciałem też takiego posta jak Twój, który odnosi
się do jakiś konkretów.
A wracając jeszcze do poboru pradu przez elektronikę nowych motocykli, to
podam tylko, że zabezpieczenia układów wynoszą odpowiednio:
- zapłon - 10A (od modelu K6 - 15A - to te z wtryskami)
- ABS - 15A
Oczywiście bezpieczniki są przewymiarowane i te układy nie biorą razem
25-30A. Ale 10A biorą na pewno. A daje to właśnie dodatkowe 120W poboru
mocy.
Nie upieram się co do moich powyższych wynurzeń i z chęcią sam się od nich
odetnę powalony argumentami. Bo wszak człowiek się uczy całe życie :).
pozdr.
Mystik
-
37. Data: 2009-03-14 00:42:28
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: Jacot <j...@m...pl>
"Mystik" <m...@p...pl> wrote:
>Pewnie, że chciałem. Ale chciałem też takiego posta jak Twój, który odnosi
>się do jakiś konkretów.
Trudno bylo odnosic sie do konkretow, ktorych nie podawales;)
>Oczywiście bezpieczniki są przewymiarowane i te układy nie biorą razem
>25-30A. Ale 10A biorą na pewno.
Zmierzyles?;)
Bo ja sie w zaden sposob nie moge odniesc do poborow niektorych
urzadzen, ktore podales, nie majac innego "weryfikowalnego,
wiarygodnego zrodla" a nie mam czasu szukac. Twoja metoda ustalenia
tych wartosci wydaje mi sie letko nieprzekonujaca;)
Natomiast nie wierze, absolutnie nie wierze, ze konstruktorzy
ktoregokolwiek wspolczesnego motoru nie zostawili mu solidnie
bezpiecznego zapasu mocy w pradowni, nie majac tych ograniczen
konstrukcyjnych, ktore mieli konstrukorzy tych motorow z 50-60
watowymi pradnicami pradu stalego.
Chyba ze mnie przekonasz faktami:)
Motocyklem z ujemnym bilansem pradowym nie da sie jezdzic. W motocyklu
w ktorym wystepuja chwilowe pobory wieksze niz normatywne trzeba
zalozyc akumulator o stosownie wiekszej pojemnosci.
I tu pozwole sobie jeszcze raz przypomniec, ze teza wyjsciowa do tej
dyskusji nie bylo ile pradu moze pobierac instalacja motocykla tylko
bledne twierdzenie, ze zalozenie akumulatora wiekszej pojemnosci moze
spowodowac jego niedoladowywanie.
CSZMP;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/
-
38. Data: 2009-03-14 13:47:25
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: "Mystik" <m...@p...pl>
Cześć
Użytkownik "Jacot" <j...@m...pl> napisał w wiadomości
news:grtlr4hf8cjr2uufg13b5v3i21cgi8jad7@4ax.com...
> "Mystik" <m...@p...pl> wrote:
> Twoja metoda ustalenia
> tych wartosci wydaje mi sie letko nieprzekonujaca;)
No ja bym z chęcią to po prostu zmierzył, ale nie mam na czym. Czekam, ąż
ktoś to zrobi i albo poprze, albo obali moją teorię.
> Natomiast nie wierze, absolutnie nie wierze, ze konstruktorzy
> ktoregokolwiek wspolczesnego motoru nie zostawili mu solidnie
> bezpiecznego zapasu mocy w pradowni, nie majac tych ograniczen
> konstrukcyjnych, ktore mieli konstrukorzy tych motorow z 50-60
> watowymi pradnicami pradu stalego.
A ja myślę dokładnie odwrotnie. W dzisiejszych czasach liczy się głównie
cena i osiągi. Cena powoduje np. zmniejszenie średnic drutu instalacji (bo
będzie taniej), mniejszy akumulator (też tańszy), a walka o siągi powodują
chęć zmniejszenia wagi na wszystkim co się da. I tu też im mniejszy
alternator, cieńsze przewody i mniejszy akumulator tym lepiej.
Dlatego moim zdaniem, instalacja elektryczna nowoczesnych motocykli (z
wyłączeniem turystyków), jest robiona na wymiar. I to ten "wewnętrzny" :).
> I tu pozwole sobie jeszcze raz przypomniec, ze teza wyjsciowa do tej
> dyskusji nie bylo ile pradu moze pobierac instalacja motocykla tylko
> bledne twierdzenie, ze zalozenie akumulatora wiekszej pojemnosci moze
> spowodowac jego niedoladowywanie.
Ależ jedno i drugie jest ze sobą bezpośrednio związane. Bo chyba nie
zaprzeczysz, że większy akumulator potrzebuje więcej prądu żeby został
naładowany. Szczególnie przy założeniu, że czasowo może występować ujemny
bilans energetyczny.
A wtedy, im mniej pradu w instalacji, tym coraz bardzie niedoładowany
akumulator i pętla się zamyka.
Ale OK. Możemy temat odpuścić i wrócić do niego po dokładnych pomiarach,
które nie omieszkam, po zakupie motocykla zrobić.
HOWGH :)
pozdr.
Mystik
> CSZMP;)
> --
> Pozdrowionka
> Jacot M10
> http://www.junak.riders.pl/
> http://www.jacot.ath.cx/
-
39. Data: 2009-03-14 18:13:07
Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
Od: Jacot <j...@m...pl>
"Mystik" <m...@p...pl> wrote:
>No ja bym z chęcią to po prostu zmierzył, ale nie mam na czym. Czekam, ąż
>ktoś to zrobi i albo poprze, albo obali moją teorię.
O matko... do siebie specjlanie tego nie bierz, ale jak raz kojarzy mi
sie sytuacja, jaka niegdys zdarzala sie na Liscie Junaka, ktora jeden
z naszych kamratow podsumowal jakos tak krotko, ze to nie moze byc
tak, ze ktos rzuci dowolna bzdure i bedzie sie domagal, zeby ktos z
listowych 'ekspertow' poswiecil iles czasu, zeby mu starannie i na
przykladach popartych wyliczeniem oraz badaniami udowodnic, ze to
brednia;) Jesli juz, to powinno byc raczej odwrotnie.
>Ależ jedno i drugie jest ze sobą bezpośrednio związane. Bo chyba nie
>zaprzeczysz, że większy akumulator potrzebuje więcej prądu żeby został
>naładowany. Szczególnie przy założeniu, że czasowo może występować ujemny
>bilans energetyczny.
Podstawowym bledem twojego rozumowania jest przyjecie, ze do motoru
zaklada sie akumulator w stanie rozladowanym. Sprawdz w Haynesie, czy
aby na pewno tak?
A jesli nie, to oznacza, ze doladowac trzeba dokladnie tyle, ile
zostalo pobrane, bez wzgledu na pojemnosc, o czym Ci juz pisali
koledzy. I na tem wlasciwie koniec. O tym, ze akumulator nie jest
ladowany stalym pradem to moze i nie warto wspominac przy tej okazji.
>Ale OK. Możemy temat odpuścić i wrócić do niego po dokładnych pomiarach,
>które nie omieszkam, po zakupie motocykla zrobić.
Slusznie:) Sugerowalbym takze poszperanie tu i owdzie w kwestii
rozpoznania "jak to dziala i dlaczego". Jak projektuje sie instalacje
w pojazdach, jak ustala "bilans energetyczny" i takie tam,
przyprawiwszy to szczypta wiedzy z elektrochemii i elektryki ogolnej:)
Tam w Sumie schowane sa wszystkie odpowiedzi.
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/