  • Data: 2009-01-07 06:43:54
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > A to ciekawe, według tego, co ja wiem, to łatwiej jest zrobić (w granicach
    > rozsądku) większą soczewkę, niż mniejszą.

    Zależy od jakiej. Najłatwiej jest zrobić średnią. Zarówno jej zwiększenie
    jak i zmniejszenie powoduje wzrost trudności - jednak w tym momencie nie o
    wzrost trudności mi chodzi a o skutki Twojej propozycji pzrejscia od
    obiektywu małoobrazkowego do wielkiego formatu poprzez proste zwiększenie
    liniowych rozmiarów obiektywu. Jeśłi zwiększysz liniowo rozmiary, to
    zwiększysz i plamkę będącą obrazem punktu.

    > Aparatu, nie obiektywu. Wiesz, najłatwiej to niekiedy jest narysować, a w
    > usenecie się nie da ;)

    > Ok, zastanowiłem się i zajarzyłem dlaczego.

    Czyli pomału dochodzimy do wspólnego stanowiska. Cały czas chodzi mi o to,
    że proces projektowania i konstruowania obiekltywu (jak zresztą i niemal
    każdego produktu technicznego) to wielki kompromis. Jeśli odpuscimy na
    jednym z parametrów (a rozmiar pola krycia w którym obiektyw zapewnia
    odpowiednią jakość obrazu jest jednym z takich parametrów) mozemy uzyskać
    lepsze wartości pozostałych.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)