  • Data: 2009-01-05 15:11:30
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: syriusz <r...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Wyszomirski wrote:
    > To co proponujesz mniej więcej odpowiada podaniu wielkości motywu
    > wypełniającego kadr.

    Mniej więcej tak, ale...
    mając moją wersję jesteśmy w stanie szybko powiedzieć jaką skalę
    odwzorowania powinien mieć obiektyw, aby w naszym aparacie zrobić
    makrofotografię pszczoły.
    Wystarczy, że znamy nasz aparat, a więc wiemy jaki jest rozmiar
    filmu/matrycy.
    Jeśli mam mały obrazek, to powinienem mieć obiektyw o max skali
    odwzorowania co najmniej 1:1.
    Dla kompakta o co najmniej np. 1:3 itd.

    Mając definicję opartą o rozmiar obiektu wypełniającego kadr... hmmm...
    no niby wszystko da się wydedukować/obliczyć, ale chyba mniej intuicyjne ;)

    Dla małego obrazka makro zaczyna się od "rozmiaru obiektu wypełniającego
    kadr" 36x24mm...
    Ale jak się do tego ma pszczoła, która ma powiedzmy 15mm? ;)

    Chodzi mi o to, że chyba lepiej złożyć dwie dobrze znane i kojarzone
    jednostki (skala i rozmiar matrycy), niż tworzyć nową (rozmiar obiektu
    wypełniającego kadr) :)

    Podobnie wracając do mojego przykładu z "klasą" obiektywu (szeroki,
    standard, tele)...
    W sumie to jak kto lubi:
    Dla jednych punktem odniesienia jest kąt widzenia obiektywu (bo tak
    pewnie precyzyjniej).
    A innym wystarczy punkt odniesienia w postaci standardu: 50mm na małej
    klatce, 80mm na średnim itp. ;-)
    Według mnie - drugie wygodniejsze - ale jak kto lubi ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz