  • Data: 2009-01-05 15:36:14
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Tyle, że bzdurna. Bo dla niektórych starych aparatów wielkoformatowych przy
    > skali 1:1 kadru nie wypełni Ci porządnie litrowy karton z mlekiem. Dla
    > małego kompaktu przy skali zaledwie 1:10 znacznie mniejszy motyw wypełni Ci
    > kadr...

    Ale wypełnienie chyba nie ma nic do rzeczy. Chyba że robisz założenie,
    że oba mają takie same zdjęcia w Mpix potem. Wtedy owszem lepiej wybrać
    to z kompakta - bo "zobaczysz więcej".
    Jednakże pojęcie jest zadefiniowane tak by nie gryzło się z wielkością i
    proporcjami kadru, z upakowaniem, z dyfrakcją.

    > A rozważ to dla różnych formatów matrycy... Dla kompaktu o matrycy 1/1.6"
    > przy skali 1:3 motyw o rozmairach ok. 16mm wypełni Ci całą szerokość kadru.
    > Czy takie zdjęcie nie będzie dla Ciebie makro?

    Ale jak zrobisz to większym formatem o tym samym upakowaniu pikseli to
    masz po prostu szerzej na boki widok.
    Trochę dla mnie byłoby nielogiczne, gdyby poprzez kadrowanie zdjęcie
    zmieniało się z nie-makro na makro.

    > Toteż nigdzie nie powiedziałem, ze jest to definicja idealna:-) Ale - w
    > pomyśle aby zmaiast w zależności od skali odwzorowania lub rozmiarów motywu
    > szukać rozgraniczenia w technice wykonania zdjęcia coś jest...

    W pewnym stopniu napewno, ale nie będzie to definicja ścisła, a o to nam
    chodzi przecież.
    Bardziej bym się zastanawiał nad makro w danym systemie z bazą jego
    szkieł - kiedy tu jest, a kiedy nie ma? Producenci przyjęli że od >= 1:1
    jest makro, niektórzy nawet od 1:3. W takim rozpoznaniu uciekniesz od
    zmieniających się proporcji matrycy, jej wielkości.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_