  • 1. Data: 2010-12-17 13:21:55
    Temat: Przemyślenia co do 4x4
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Zastanawiam się czy napęd 4x4 jest rzeczywiście taki korzystny zimą. Nie
    chodzi mi o przypadki nie możności wyjechania z zaspy bo to oczywiste.
    Chodzi mi natomiast o zdolność do panowania nad autem w warunkach
    najczęściej spotykanych tj. gdy da się jechac ale jest ślisko.
    1) Poczucie śliskości - w aucie z napędem na jedna oś jak ktoś rusza i auto
    wpada łatwo w poślizg na 1 i 2 biegu więc kierownik wie że jest ślisko. Jak
    wie tzn że ograniczy swoją prędkość. W aucie 4x4 bedzie mu łatwiej ruszyć i
    przyspieszyć a tym samym będzie mniej oznak że "jadę juz na granicy", nie
    będzie zarzucania tyłem itp. W takich warunkach margines przyczepności jest
    większy i kierowca rozpędza się do więksej prędkości niż w aucie 2x4
    2) Hamowanie - w tym przypadku auto 4x4 i auto 2x4 będzie tak samo wytracało
    swoją prędkość. Tylko że w wyniku tego że kierownik auta 4x4 nie ma
    dostatecznego poczucia że jest ślisko rozpędził swoje auto do nieco większej
    prędkości i bum gotowe.
    Czy zatem sensowne jest inwestowanie w napęd 4x4 jeśli może to powodować
    sytuację opisaną powyżej?

  • 2. Data: 2010-12-17 14:14:22
    Temat: Re: Przemyślenia co do 4x4
    Od: Jacek Rudowski <ami@_usunto_wkurw.org>

    Dnia 17.12.2010 Agent <w...@o...ue> napisał/a:
> [...]
    > prędkości i bum gotowe.
    > Czy zatem sensowne jest inwestowanie w napęd 4x4 jeśli może to powodować

    Nie. Tak samo jest bezsensowne inwestowanie w opony zimowe i w ogole w nowe opony.
    Bo na lysych wg. przemyslen analogicznych do powyzszych powinno byc bezpieczniej.

    A gdybys nie wyczul sarkazmu - dodam tylko, ze jezdzac samochodem trzeba
    "po prostu", choc dla niektorych "az", myslec.

    --
    Jacek "AMI" Rudowski

  • 3. Data: 2010-12-17 14:14:52
    Od: Jacek Rudowski <ami@_usunto_wkurw.org>

    Dnia 17.12.2010 MariuszM <u...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Rozumiem, że przy piątku naszły Cię takie wątpliwości.
    > Masz rację - bezsensu jest inwestować w taki napęd.
    > Podobnie lepiej wyłączyć hamulce (wszak dają Ci złudne poczucie
    > bezpieczeństwa, nie mając ich nie rozpędzisz się z obawy o własne
    > życie), lepiej też zdemontować wycieraczki (jak nie pada zasłaniają
    > drogę, a jak pada zbierając wodę również zachęcają do szybszej jazdy, bo
    > lepiej widzisz drogę nie czując, że jest ślisko).
    >
    > MSPANC

    Widze, ze nie tylko mnie naszly podobne wnioski :)

    --
    Jacek "AMI" Rudowski

  • 4. Data: 2010-12-17 14:15:48
    Od: MariuszM <u...@p...onet.pl>

> [...]

    drogę, a jak pada zbierając wodę również zachęcają do szybszej jazdy, bo
    lepiej widzisz drogę nie czując, że jest ślisko).

    Pozdrawiam,
    M.

  • 5. Data: 2010-12-17 14:25:13
    Od: max441 <m...@w...pl>

    In article <iefkl3$d2p$1@news.onet.pl>, w...@o...ue says...

> [...]
    > prędkości i bum gotowe.
    > Czy zatem sensowne jest inwestowanie w napęd 4x4 jeśli może to powodować

    Jeśli się ma auto o określonych cechach, to powinno się wiedzieć jak z
    niego korzystać. W takim przypadku można np. sprawdzić przyczepność
    nawierzchni przyhamowując w bezpiecznym miejscu.
    Podobnie można by dyskutować czy jest sens inwestowania w 8 poduszek
    powietrznych. W aucie z 8 poduszkami kierowca może mieć większe poczucie
    bezpieczeństwa, przez co jeździ z większą prędkością wydłużając tym
    samym swoją drogę hamowania. Ktoś mu wyskakuje na drogę i bum gotowe. A
    ktoś z dwoma poduszkami mający mniejsze poczucie bezpieczeństwa będzie
    jechał wolniej i wyhamuje.

    P.

  • 6. Data: 2010-12-17 14:34:30
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Jacek Rudowski" <ami@_usunto_wkurw.org> napisał w wiadomości

    > Nie. Tak samo jest bezsensowne inwestowanie w opony zimowe i w ogole w
    > nowe opony.
    > Bo na lysych wg. przemyslen analogicznych do powyzszych powinno byc
    > bezpieczniej.

    Zły przykład. Ograniczenie prędkości na łyskych oponach nie spowoduje że
    bedzie bezpieczniej.

    > A gdybys nie wyczul sarkazmu - dodam tylko, ze jezdzac samochodem trzeba
    > "po prostu", choc dla niektorych "az", myslec.

    Ale czy Ty jesteś zawsze aż taki mądry, myślący?. Nawet jeśli to twoje
    zachowanie np. podczas kierowania autem jest efektem działania czynników
    wejściowych na podstawie których podejmujesz okreslone reakcje. I właśnie o
    nich pisałem że mają 4x4 masz odczucie że jest mniej slisko bo trakcja auta
    pozwala na sprawne przemieszczanie a hamowanie już nie.

  • 7. Data: 2010-12-17 14:35:49
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "MariuszM" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pada zbierając wodę również zachęcają do szybszej jazdy, bo lepiej widzisz

    I po co to wszystko? Lepiej Ci?

  • 8. Data: 2010-12-17 14:39:47
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "max441" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > samym swoją drogę hamowania. Ktoś mu wyskakuje na drogę i bum gotowe. A
    > ktoś z dwoma poduszkami mający mniejsze poczucie bezpieczeństwa będzie

    Zły przykład. Ilość poduszek powietrznych nie ma takiego wpływu na reakcję
    kierowcy na gaz jak brak przyczepności. W moim przykładzie chodzi mi o to że
    kierowca mając poczucie ze auto dobrze przyspiesza bedzie miał
    przeświadczenie że równie dobrze hamuje.

  • 9. Data: 2010-12-17 14:43:25
    Od: Jacek Rudowski <ami@_usunto_wkurw.org>

    Dnia 17.12.2010 Agent <w...@o...ue> napisał/a:
    > Zły przykład. Ograniczenie prędkości na łyskych oponach nie spowoduje że
    > bedzie bezpieczniej.

    Jak nie bedzie bezpieczniej, to znaczy, ze jeszcze za szybko jedzie.
    Ale jak tam uwazasz.

    Tak czy inaczej, ani do kupna 4x4 ani opon zimowych nikt nikogo jeszcze nie zmusza :)

    Jak myslisz, to o tym pamietasz.

    --
    Jacek "AMI" Rudowski

  • 10. Data: 2010-12-17 14:46:08
    Od: Arek M <a...@g...pl>

> [...]
    > chodzi mi o to że kierowca mając poczucie ze auto dobrze przyspiesza
    > bedzie miał przeświadczenie że równie dobrze hamuje.

    Jesli kierowca mysli, to doskonale wie o tym, jak jego auto AWD na
    sliskim hamuje

    --
    Pozdrawiam!
    WRX/240KM