  • 11. Data: 2012-08-20 14:42:35
    Temat: Re: Prowadnica na rolkach
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > chcesz mieć tokarkę to niestety musisz kupić. Inaczej się nie da.

    Nie widze najmniejszego powodu, dla ktorego zakup gotowych elementow i
    zlecajac wykonanie pozostalych, nie moglbym zbudowac jakiejkolwiek
    maszyny jaka sobie wymysle. Nawet gdyby to mial byc F22 Raptor. Problem
    tylko ceny i dostepnosci materialow.
    Do tokarki mozna kupic wszystko, od suportow w najrozniejszych
    rozmiarach, silnikach, przekladniach i poszczegolnych kolkach zebatych,
    srubach pociagowych, po glowice, koniki, noze itd.
    Moj problem to brak wiedzy pozwalajacej wybrac prowadnice a, zamiast b,
    czy srednice sruby pociagowej. Oczywiscie moge sie wzorowac na innych
    maszynach, ale ja lubie wiedziec czemu tak, a nie inaczej. Moge kupic
    gotowa, ale wtedy nici z waloru edukacyjnego budowy. Nie mam pilnej
    potrzeby jej posiadania pod katem jakies produkcji, ot, taki kaprys
    kryzysu wieku sredniego;-). Jesli mozesz pomoc wskazujac konkretna
    literature, to byloby super. Zdania o niemoznosci wykonania czegos sa
    dobre pod adresem urzednikow, oni nic nie moga (bo im sie nie chce). Ja
    natomiast lubie pracowac i zdobywac wiedze.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 12. Data: 2012-08-20 15:35:04
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Pawel \O'Pajak\ <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > dobre pod adresem urzednikow, oni nic nie moga (bo im sie nie chce). Ja
    > natomiast lubie pracowac i zdobywac wiedze.

    Nie zdobędziesz ani tutaj ani gdzie indziej w necie wiedzy o jaką Ci chodzi.
    Projektowanie maszyn to lata nauki i doświadczeń. To nie tak że weźmiesz
    prowadnicę coś Ci dorobią i jest ok. Jak masz kryzys wieku średniego
    objawiający się chęcią posiadania tokarki na której będziesz w stanie coś
    zrobić to polecam zakup Tech- miga za 3 tysiące. Jest to bardzo porządna mała
    tokarka. A jak będziesz już ją miał to zastanów się co ona jeszcze może dla
    Ciebie zrobić. Mam taką tokarkę. Potrafi frezować. Toczyć do średnicy 21
    centymetrów, nacinać koła zębate. I jeszcze sporo potrafi. Powymyślaj do niej
    przystawki. Budowanie tokarki jak sztuka nówka nie śmigana po niepalącym
    kosztuje 3000 nie ma najmniejszego sensu.

  • 13. Data: 2012-08-20 20:09:44
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-08-20 14:42, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > dobre pod adresem urzednikow, oni nic nie moga (bo im sie nie chce). Ja
    > natomiast lubie pracowac i zdobywac wiedze.

    Zamiast pitolenia kogutka podam moze konkret:

    http://allegro.pl/encyklopedia-techniki-budowa-maszy
    n-i2532798626.html

    Wiedza tam zawarta powinna wystarczyc do budowy dowolnej obrabiarki :)

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 14. Data: 2012-08-20 20:15:49
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-08-19 23:39, kogutek pisze:

    > Narysuj sobie śrubę pociągową trapezową i zwykłą śrubę. Nakrętki też narysuj.
    > Jak sam nie wpadniesz dlaczego to moje pisanie na nic. Możesz jeszcze
    > podyskutować z autorami książek z których się uczyłem.

    Wiem jak wygladają obie. I jak działają. Jezeli zrobilbys srube ze
    "zwyklym" gwintem rozmiaru pociagowej, to na pewno wytrzymalosc nie
    bylaby problemem (no chyba, ze planujesz obrabiarke na 50 lat ciaglej
    eksploatacji - tak jak niektore stojace po slusarniach, pamietajace Gierka)

    > Nie daje się. Tak napisali w książkach.

    A przy sęku w płocie napisane było "d.pa" i Jasiowi drzazgi wlazly :P

    > To że się daje na CNC forum nie znaczy
    > że się daje tylko że tam tak napisali. Jak sklepiesz nakrętkę żeby ciasno się
    > nakręcała to nie skasowanie luzu tylko sklepanie nakrętki.

    A o innych metodach kasowania luzow nie slyszales? To moze sam sobie kup
    ksiazke o obrabiarkach, albo ogolniej - o budowie maszyn?

    > Wiesz co. Mam
    > pomysł. Kup sobie jakąś książkę o obrabiarkach. Idzie się\do księgarni i
    > patrzy co jest w książce. Jak kupisz odpowiednią książkę to będziesz tutaj
    > ekspertem. W dobrej książce to nie tylko śruby pociągowe będą. Łoża będą
    > opisane. Dowiesz się dlaczego tokarka ma z jednej strony pryzmę a z drugiej
    > płasko. Łoża z tarciem potoczystym będą opisane. Wrzeciona. Narzędzia też
    > będą, znaczy się frezy, wiertła itp.

    Przeczytales chociaz jedna, czy tylko widziales na wystawie?

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 15. Data: 2012-08-20 22:49:26
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > encyklopedia-techniki-budowa-maszyn-i2532798626.html

    Ooo, wielkie dzieki, mam kilka tomow z tej serii i bardzo je sobie
    cenie, az dziwne, ze o tej encyklopedii nie pomyslalem odrazu. Nie
    wiedzialem, ze taki tom jest. Dzieki, kupiona.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2012-08-21 12:36:20
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Pawel O'Pajak napisał(a):
> [...]
    > --
    > "-Tato, po czym pozna� ma�� szkodliwo�� spo�eczn�?
    > -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mro�ek)

    Panowie, gdyby konstruowanie obrabiarek było możliwe w oparciu o
    encyklopedie techniki budowy maszyn,
    to wyglądałoby na to, że poetą można być po przeczytaniu Słownika
    poprawnej poszczyzny.
    A tu akurat w tych politechnikach każą przestudiować to co napisali
    Wrotny w Obrabiarkach skrawających do metali, Gwiazdowski w
    Kinematyce obrabiarek, Lewandowski w pr. zb, pt. Obrabiarki do
    skrawania metali ( tzw. grube obrabiarki; grube, bo to gruba
    książka), Aczerkan w Mietałorezuszczych stakach, i jeszcze dwa
    tuziny specjalistycznych skryptów.
    W.Kr.
    PS. Venioo, pozdrówka !

  • 17. Data: 2012-08-21 13:01:11
    Od: "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Raczej luzy i ogolnie - osiagane dokladnosci. Obciazenia tam chyba nie sa
    > jakies bardo wielkie. Podobnie wrzeciono tokarki ma lozysko cierne, a
    > przynajmniej mialo, bo teraz to nie wiem ...
    Łożyska nie są "cierne" a ślizgowe". Mają mozliwie najmniejszą cierność z mozliwych
    stąd
    to "ślizgania"
    Cierne są sprzęgła i hamulce, tak zgrubsza biorąc.
    W.Kr.

  • 18. Data: 2012-08-21 13:01:13
    Od: "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl>

  • 19. Data: 2012-08-21 13:49:31
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    W.Kr. <w...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Panowie, gdyby konstruowanie obrabiarek by=B3o mo=BFliwe w oparciu o
    > encyklopedie techniki budowy maszyn,
    > to wygl=B1da=B3oby na to, =BFe poet=B1 mo=BFna by=E6 po przeczytaniu S=B3ow=
    > nika
    > poprawnej poszczyzny.
    > A tu akurat w tych politechnikach ka=BF=B1 przestudiowa=E6 to co napisali
    > Wrotny w Obrabiarkach skrawaj=B1cych do metali, Gwiazdowski w
    > Kinematyce obrabiarek, Lewandowski w pr. zb, pt. Obrabiarki do
    > skrawania metali ( tzw. grube obrabiarki; grube, bo to gruba
    > ksi=B1=BFka), Aczerkan w Mieta=B3orezuszczych stakach, i jeszcze dwa
    Chrzanisz. Wszyscy wiedzą ze jak ktoś sobie chce zrobić tokarkę to wchodzi na
    jakiś portal o amatorskich tokarkach. A tam się robi na prowadnicach od
    szóflad i metrowyh śróbach budowlanyh. I jak już sobie zrobią to piszą że ma
    dokładność 0,001.

  • 20. Data: 2012-08-21 18:53:53
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-08-21 12:36, W.Kr. pisze:
    > Panowie, gdyby konstruowanie obrabiarek było możliwe w oparciu o
    > encyklopedie techniki budowy maszyn,
    > to wyglądałoby na to, że poetą można być po przeczytaniu Słownika
    > poprawnej poszczyzny.

    Podejrzewam, ze wiekszosc slawnych poetow, to slownika w rekach nie
    trzymala ;)

    A prosta obrabiarke majac troche wyobrazni i dobra ksiazke jest w stanie
    zrobic (tak mysle - ja nie mialem takiej ambicji nigdy). Wiadomo, ze od
    razu nie wszystko pojdzie idealnie, ale na bledach sie wiele nauczy,
    doczyta co spapral, poprawi i zrobi. Nie uzyska moze na niej jakosci
    obrabianej powierzchni takiej jak na "kupnej" obrabiarce, ale ile
    satysfakcji ;)

    Pierwsze powojenne samochody mialy silniki odlewane w formach piaskowych
    a karoseria byla z deskowym ozebrowaniem albo recznie wyklepywana na
    ramie. I jezdzilo. :D

    > A tu akurat w tych politechnikach każą przestudiować to co napisali
    > Wrotny w Obrabiarkach skrawających do metali, Gwiazdowski w

    Oooo wlasnie, to tez polecam, cos mi sie kolatalo po glowie tylko autora
    nie moglem sobie przypomniec :)
    Ksiazka Gwiazdowskiego fajnie tlumaczy przedmiotowe zagadnienia (czyli
    kinematyke obrabiarek ;))

    Pozdrowienia Wiesiek :)

    --
    venioo -> GG:198909