  • Data: 2014-06-08 22:07:27
    Temat: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Hej,

    Mam prośbę o sprawdzenie schematu, bo mam wrażenie, że coś za bardzo
    przekombinowuję...

    Chcę zrobić generator iskier o dużej energii (z obliczeń wynika mi ok.
    68mJ). Narysowałem taki schemat:

    http://www.chmurka.net/r/flamer.png

    ... ale nie jestem pewien kilku rzeczy.

    TR1 to cewka zapłonowa. X1 i X2 to przerwy iskrowe (to pewnie będą świece
    zapłonowe). Układ bazuje na zasadzie CDI, czyli gromadzenie energii w
    kondensatorze, który jest rozładowywany przez cewkę zapłonową. Cewka to
    będzie cewka z jakiegoś pojazdu, w sumie obojętnie jaka.

    Na wejście HV podane jest wysokie napięcie AC o sporej częstotliwości. Jak
    wysokie - nie wiem, planuję wykorzystać inwerter do CCFL, żeby nie budować
    przetwornicy od podstaw, więc pewnie rzędu kilowoltów.

    Teraz moje pytania.

    1. Czy nie muszę jakoś dodatkowo zabezpieczyć diod D2-D5, żeby wysokie
    napięcie przed wyprostowaniem nie przebiło ich, gdy akurat będą w stanie
    zaporowym, czy może ograniczenie napięcia po wyprostowaniu przez tyrystor
    wystarczy?

    2. Czy są w ogóle diody Schottky'ego o tak dużych napięciach przebicia
    (250V) lub inne szybkie (kilka kHz) diody prostownicze o tak dużych
    napięciach, czy trzeba iść inną drogą?

    3. Czy nie muszę ograniczyć dodatkowo prądu bramki tyrystora rezystorem,
    czy może ograniczy się on sam w momencie zadziałania tyrystora (czy to
    będzie na tyle szybkie)?

    4. Jaką rolę pełni snubber R1/C2? Znalazłem go na schematach innych
    układów CDI. Zabezpiecza przed oscylacjami w uzwojeniu pierwotnym cewki
    zapłonowej?

    5. Czy jest potrzebny dodatkowo kondensator między bramką tyrystora a
    masą? Na schematach go widziałem, ale tutaj wydaje mi się, że nie będzie
    przepięć, przed którymi miałby zabezpieczać.

    Pozdr.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/