  • Data: 2014-06-09 12:02:56
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-06-09 11:34, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > W młodości zrobiłem zapłon tyrystorowy według schematu z któregoś
    > Radioelektronika. Sprawdzał się dobrze.
    > Idea była taka, że kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym
    > impulsem do 400V i potem tyrystorem rozładowywało przez cewkę zapłonową.

    Witaj w klubie :-)

    > Patrząc na schemat i info o kilku kV rozumiem, że źródło ma względnie
    > dużą rezystancję wewnętrzną.

    Ale to nie powinny być kilowolty a setki woltów. Prąd źródła musi być
    mniejszy niż holding current tyrystora, inaczej tyrystor się nie
    wyłączy. Trzeba by sprawdzić w datasheecie, pewnie kilkanaście
    miliamperów. A w konsekwencji długi czas ładowania kondensatora.

    > Na diodach mostka nie występują wyższe napięcia wsteczne niż na
    > przekątnej mostka.

    > Jak na:
    > http://www.digikey.com/product-search/en/discrete-se
    miconductor-products/diodes-rectifiers-single/137638
    3

    > wyfiltruję Schottky i ułożę od najwyższego napięcia to pierwsza jest na
    > 1200V a potem ileś na 600.

    > Nie jestem biegły w tyrystorach. Gdzieś, kiedyś czytałem, że takie
    > wyzwalanie nie jest za dobre bo tyrystor się dość wolno włącza - przez
    > dłuższy czas wydziela się w nim względnie duża moc. Że należy stosować
    > układ wykrywający napięcie i generujący silny impuls wyzwalający. Ale to
    > dotyczyło układów zabezpieczeń nadnapięciowych.

    Zdecydowanie tak. Trzeba zastosować układ z kondensatorem i diakiem
    (albo innym elementem włączającym).

    > Zastosowanie rezystora jeszcze pogorszy ten układ bo sterowanie bramki
    > będzie jeszcze bardziej niezdecydowane. Moim zdaniem w tym układzie
    > tyrystor nie da przesterować swojej bramki.

    > Tylko spekuluję. Może oscylacje mogły by ponownie włączać tyrystor
    > (tyrystor włącza się też odpowiednim dU/dt).

    Chodzi o dV/dT, zwłaszcza przy wyłączaniu przy obciążeniu indukcyjnym.
    Bez tego układu może się nie udać wyłączenie tyrystora.
    Sorry, muszę gonić do studentów...

    P.P.