  • Data: 2014-06-09 11:34:21
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:gof.pme.1402258047@news.chmurka.net...
    > Hej,
    >
    > Mam prośbę o sprawdzenie schematu, bo mam wrażenie, że coś za bardzo
    > przekombinowuję...
    >
    > Chcę zrobić generator iskier o dużej energii (z obliczeń wynika mi ok.
    > 68mJ). Narysowałem taki schemat:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/flamer.png
    >
    > ... ale nie jestem pewien kilku rzeczy.

    W młodości zrobiłem zapłon tyrystorowy według schematu z któregoś
    Radioelektronika. Sprawdzał się dobrze.
    Idea była taka, że kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym impulsem do
    400V i potem tyrystorem rozładowywało przez cewkę zapłonową.

    > Na wejście HV podane jest wysokie napięcie AC o sporej częstotliwości. Jak
    > wysokie - nie wiem, planuję wykorzystać inwerter do CCFL, żeby nie budować
    > przetwornicy od podstaw, więc pewnie rzędu kilowoltów.

    Patrząc na schemat i info o kilku kV rozumiem, że źródło ma względnie dużą
    rezystancję wewnętrzną.

    > Teraz moje pytania.
    >
    > 1. Czy nie muszę jakoś dodatkowo zabezpieczyć diod D2-D5, żeby wysokie
    > napięcie przed wyprostowaniem nie przebiło ich, gdy akurat będą w stanie
    > zaporowym, czy może ograniczenie napięcia po wyprostowaniu przez tyrystor
    > wystarczy?

    Na diodach mostka nie występują wyższe napięcia wsteczne niż na przekątnej
    mostka.

    > 2. Czy są w ogóle diody Schottky'ego o tak dużych napięciach przebicia
    > (250V) lub inne szybkie (kilka kHz) diody prostownicze o tak dużych
    > napięciach, czy trzeba iść inną drogą?

    Jak na:
    http://www.digikey.com/product-search/en/discrete-se
    miconductor-products/diodes-rectifiers-single/137638
    3
    wyfiltruję Schottky i ułożę od najwyższego napięcia to pierwsza jest na
    1200V a potem ileś na 600.

    > 3. Czy nie muszę ograniczyć dodatkowo prądu bramki tyrystora rezystorem,
    > czy może ograniczy się on sam w momencie zadziałania tyrystora (czy to
    > będzie na tyle szybkie)?

    Nie jestem biegły w tyrystorach. Gdzieś, kiedyś czytałem, że takie
    wyzwalanie nie jest za dobre bo tyrystor się dość wolno włącza - przez
    dłuższy czas wydziela się w nim względnie duża moc. Że należy stosować układ
    wykrywający napięcie i generujący silny impuls wyzwalający. Ale to dotyczyło
    układów zabezpieczeń nadnapięciowych.
    Zastosowanie rezystora jeszcze pogorszy ten układ bo sterowanie bramki
    będzie jeszcze bardziej niezdecydowane. Moim zdaniem w tym układzie tyrystor
    nie da przesterować swojej bramki.

    > 4. Jaką rolę pełni snubber R1/C2? Znalazłem go na schematach innych
    > układów CDI. Zabezpiecza przed oscylacjami w uzwojeniu pierwotnym cewki
    > zapłonowej?

    Tylko spekuluję. Może oscylacje mogły by ponownie włączać tyrystor (tyrystor
    włącza się też odpowiednim dU/dt).

    > 5. Czy jest potrzebny dodatkowo kondensator między bramką tyrystora a
    > masą? Na schematach go widziałem, ale tutaj wydaje mi się, że nie będzie
    > przepięć, przed którymi miałby zabezpieczać.

    Jak pisałem, nie znam się na tyrystorach, ale sądzę, że taki kondensator nie
    jest do zabezpieczenia bramki a raczej do dostarczenia jej energii, gdy już
    zacznie się włączać tyrystor. Bez tego kondensatora tyrystor sam sobie
    zabiera impuls włączający go. Gdy zaczyna się włączać podaje sobie (przez
    pojemność diody Zenera) ujemny impuls na bramkę który przeciwdziała
    włączeniu. A może ten ujemny impuls może być za duży. Kto wie. W takim razie
    kondensator zabezpieczył by bramkę przed nim.
    P.G.