  • 1. Data: 2019-12-18 11:49:42
    Temat: Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Wymieniłem w sobotę na zawór marki TOPRAN 207 096 (oryginał to Pierburg
    7.22875.13.0). Objawy są takie, że natychmiast zapala się lampka
    samochodu z kluczem i ECU melduje ,,pending" P1405, a po ponownym
    odpaleniu silnika zapala się lamka CE i ECU melduje potwierdzony
    (logged) P1405. Coś tam poczytałem w sieci i podobne zachowanie może się
    zdarzyć nawet w przypadku oryginalnych zaworów Pierburga
    (https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post
    /opelvauxhall-egr-valve/).
    Z kolei tutaj
    (https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post
    /troubleshooting-in-exhaust-gas-recirculation-system
    -on-otto-and-diesel-engines-2/)
    piszą, że ,,Whenever a new EGR valve is installed after a defect, and the
    vehicle behaves as if the valve had not have been replaced at all, the
    map data required for operation must first be "re-learnt". This is
    achieved either in the course of a longer test drive or by using a
    specific program option in the engine tester, e.g. "Basic settings"."
    Wczoraj zrobiłem ,,longer test drive" 2x50 km i nic, CE jak się świeciło
    tak i nadal się świeci. Dzisiaj byłem u elektryka w poszukiwaniu
    ,,specific program option in the engine tester". Najpierw podłączył się
    interfejsem Boscha z WiFi z softem ESI[tronic] 2.0, a następnie jakimś
    innym intefejsem (podobnym do mojego taniego chińskiego dongla) z softem
    TEXA (zdaje się). I w obu przypadkach soft nie miał możliwości ,,resetu"
    zaworu EGR. Z lektury sieci wiem, że w innych autach (np. Peugeot) coś
    takiego bywa możliwe i elektryk też doskonale o tym wiedział. Test
    wykonany za pomocą softu Boscha pokazuje że zawór działa, tzn. słychać
    kłapanie elektromagnesu. Nie ma też typowych objawów uszkodzonego EGR
    (kłopot z odpaleniem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach,
    szarpanie przy dodawaniu gazu przy ruszaniu bądź zmianie biegu). Więc
    albo zawór działa dobrze pomimo zgłaszanego błędu albo (chyba) cały czas
    jest całkowicie zamknięty.

    Czy inne interfejsy/oprogramowanie (OP-COM?) mają możliwość ,,resetu" EGR
    czy po prostu w tym ECU nie jest to możliwie? Reklamować zawór i brać
    oryginał Pierburga (250 vs. 500 zł)?

  • 2. Data: 2019-12-18 12:02:58
    Od: p...@g...com

    koles podlaczal sie opcomem wiec raczej nie bylo tej opcji bo w koncu pojechal do
    ASO, za 60 eur zrobiono update ecu i sukces

    Problem: Bei unserem Corsa wurde vor ca. einem Jahr das AGR Ventil gewechselt.
    Eingebaut wurde ein neues Pierburg (Artikelnummer 7.22875.13.0). Per OP-Com wurde der
    Fehler P1405 (AGR-Ventil kein Istwert) ausgelesen und gelöscht. Nach kurzer Fahrt (2
    Km) war das "Auto mit Schraubenschlüssel" wieder da. Ich habe dann den Fehlercode
    P1405 (AGR Systemstörung) ausgelesen. Nach dem erneuten löschen kam genau dieser
    Fehlercode erneut (jetzt sofort nach dem Anlassen des Motors).

    Der Corsa fährt aber ganz normal. Kein Leistungsverlust, normales starten, alles wie
    immer.

    Wie in dem Link Pierburg PDF Link geschildert habe ich das Softwareupdate (nachdem es
    zunächst 1 Jahr ohne Fehlercodes funktioniert hatte) beim OH für gediegene 60 EUR
    draufspielen lassen. Nach bisher 30 Km auf drei Kurzstreckenfahrten kam kein Fehler
    mehr.

    Das Update ist wohl also die Lösung des Problems, obwohl es zwischendurch auch so
    funktioniert hatte (ca. 1 Jahr / 8.000 Km).

    Softwarestand alt war lt. OP-COM

    Fahrgestellnummer: W0L0XCF0824098214
    ECU Herstellungs Nr.: 24443795 AR
    ECU Hardware Nr.: BOS 01120261206072
    ECU Software Nr.: 1037362739
    ECU Software Version Nr.: 2131
    ECU Zulassungs Nr.: B01006
    Motor-Typ: Z10XE
    Werkstatt Nr. oder Tester Serien Nr.: Nicht programmiert.
    Programmierungs Datum: 20011019
    Kennung: 1201
    Herstellungs Datum: 06330301
    Software Nr.: 0532
    ECU-Installations Datum: S 43000102
    Fahrzeug Hersteller Spezifikation: 0261207421

    Softwarestand neu ist lt. OP-COM

    Fahrgestellnummer: W0L0XCF0824098214
    ECU Herstellungs Nr.: 24443795 AR
    ECU Hardware Nr.: BOS 01120261206072
    ECU Software Nr.: 1037367026
    ECU Software Version Nr.: 2141
    ECU Zulassungs Nr.: B01006
    Motor-Typ: Z10XE
    Werkstatt Nr. oder Tester Serien Nr.: O100040359
    Programmierungs Datum: 20140618
    Kennung: 1201
    Herstellungs Datum: 06330401

  • 3. Data: 2019-12-18 12:46:55
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-12-18 12:02, p...@g...com wrote:
> [...]
    > Motors).
    >
    > Der Corsa fährt aber ganz normal. Kein Leistungsverlust, normales

    No tak, czyli objawy dokładnie takie jak u mnie. Co mnie trochę
    przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet zakup oryginału nie
    gwarantuje w pełni poprawnego działania. W którymś dokumencie (chyba
    Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest właśnie update oprogramowania
    ECU, ale sądziłem, że to błąd i wystarczy ,,reset". :-) Swoją drogą chyba
    Pierburg 7.22875.13.0 nie jest oryginałem, tylko zamiennikiem Pierburga
    7.22875.00.0 i stąd czasami te kłopoty.

  • 4. Data: 2019-12-18 15:14:34
    Od: p...@g...com

[...]

    a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie bedzie a wtedy
    mozna reklamowac :-)

  • 5. Data: 2019-12-18 15:24:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik przenapisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    ECU, ale sądziłem, że to błąd i wystarczy ,,reset". :-)

    >a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie

    A ASO reklamacji nie uzna, bo towar dobry - sprawdzono po zwrocie, a
    brudny :-)

    Ewentualnie zaprosi do siebie, ustawi co trzeba, zademonstruje ze
    dobrze dziala i wypisze rachunek ... na 150 euro za konfiguracje :-)

    J.

  • 6. Data: 2019-12-18 17:13:42
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-12-18 15:14, p...@g...com wrote:
> [...]
    > wystarczy ,,reset". :-)
    >
    > a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie

    Raczej nie, bo zostaję z najprawdopodobniej w pełni sprawnym, używanym
    przez 4-5 dni zaworem, którego nie mogę ani zwrócić ani wymienić, bo był
    zamontowany i używany. Dlatego trzeba zaryzykować sam apdejt w ASO.
    Chyba powinno być taniej niż 60EUR i w sumie wyjść taniej niż zawór
    Pierburga (471 zł najtaniej, średnio około 500 zł AFAIR) i na niezłą
    flachę powinno zostać jeszcze parę groszy. :-) I to oczywiście przy
    optymistycznym założeniu, że ASO sprzedałoby zawór za średnią cenę z
    normalnych sklepów. Już kiedyś wspominałem: 5 l oleju 10W40 marki GM w
    nie-ASO, ale tzw. ,,dobrym warsztacie" kosztuje 104 zł, a w sieci(
    iParts.pl) 54 zł. Przyzwoite pióra wycieraczek przednich Valeo w sieci
    kosztują 49 zł (zdaje się te były montowane oryginalnie albo coś od
    Boscha), a w ASO wymiana piór kosztuje 119 zł, gdzie robota zajmuje 5
    min, jeśli się robi w żółwim tempie.

  • 7. Data: 2019-12-18 19:17:11
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-12-18 11:49, JDX wrote:
> [...]
    >
    > Czy inne interfejsy/oprogramowanie (OP-COM?) mają możliwość ,,resetu" EGR
    > czy po prostu w tym ECU nie jest to możliwie? Reklamować zawór i brać

    Ale nie ma pewności, że winny jest zawór. Nie wiem jak tam dokładnie
    jest z funkcją reset i czy ona w ogóle do czegoś jest potrzebna, ale na
    OP-COM można sobie ten zawór przetestować. Jak było wcześniej?

  • 8. Data: 2019-12-18 19:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    UĹźytkownik JDX j...@o...pl ...

> [...]
    > były montowane oryginalnie albo coś od Boscha), a w ASO wymiana piór
    > kosztuje 119 zł, gdzie robota zajmuje 5 min, jeśli się robi w żółwim

    Swoja droga jezeli wymiana zaworu EGR w ASO kosztowałaby około tysiaca
    złotych (przypominam ze to de facto 1 zaworek z klapkami) to niezle
    popierdolone sa te całe ASO...

    To powinno kosztować maks 200zł i być do wymiany przy pomocy jednego
    srubokreta na pobliskim parkingu...

    No ale wteedy nie byłoby powodów do narzekania ze ludzie zaslepiaja
    zamiast naprawiac.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

  • 9. Data: 2019-12-18 22:33:01
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-12-18 19:59, Budzik wrote:
    [...]
> [...]
    > popierdolone sa te całe ASO...
    >
    > To powinno kosztować maks 200zł i być do wymiany przy pomocy jednego
    No wiesz, zależy co ASO wstawia. Jeśli oryginał za 500 zł, to
    rzeczywiście 1000 zł to byłaby wysoka cena za pewnie mniej niż godzinę
    roboty dla doświadczonego mechanika. Ale może wstawia Delphi za ponad
    800 zł
    (https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-delphi-eg1028
    912b1,0-89-eg1028912b1-674417.html#100551)
    albo AutoMega za ponad 1000zł
    (https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-automega-1008
    510593,1-323-1008510593-879328.html#100551).
    Wtedy 1000 zł za wymianę to nie byłaby bardzo wysoka cena. :-)

    Co do wymiany, to w przypadku motoru Z12XE rzeczywiście potrzebujesz
    tylko jednej nasadki TORX E10 1/4". :-) I 2-3 różnych przedłużek 1/4",
    aby podejść pod śruby. I klucza dynamometrycznego do dokręcenia. I
    podnośnika, aby unieść lewą stronę auta, aby za dużo chłodziwa się nie
    wylało po odkręceniu zaworu. W każdym razie z powodzeniem można wymienić
    EGR "na pobliskim parkingu". :-)

    > No ale wteedy nie byłoby powodów do narzekania ze ludzie zaslepiaja
    > zamiast naprawiac.
    No ale zaślepianie pogarsza skład spalin i auto może nie przejść
    przeglądu przez jakiegoś złośliwego diagnostę. Podobno niekorzystnie też
    wpływa na zużycie paliwa. Podobno, bo osobiście tego nie zauważyłem ani
    nawet nie próbowałem zauważyć. Wiem tylko, ze z walniętym EGR słabo się
    jeździ.

  • 10. Data: 2019-12-19 07:00:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    UĹźytkownik JDX j...@o...pl ...

> [...]
    510593,1-323-1008
    > 510593-879328.html#100551). Wtedy 1000 zł za wymianę to nie byłaby

    OK, to moze sie niedokładnie wyraziłem.
    Zawór kóry kosztuje 800zł to tez jest imo popierdolone :)

> [...]
    > chłodziwa się nie wylało po odkręceniu zaworu. W każdym razie z
    > powodzeniem można wymienić EGR "na pobliskim parkingu". :-)

    Na szczescie są jeszcze samochody w których wszystko jest całkiem niezle
    dostepne - patrz np renault master

> [...]
    > też wpływa na zużycie paliwa. Podobno, bo osobiście tego nie
    > zauważyłem ani nawet nie próbowałem zauważyć. Wiem tylko, ze z

    Walniety - oczywiście, zwłaszcza jak ci sie zatrzyma w pozycji otwartej.
    Ale zaslepiony? W jaki sposób miałby wpływać na spalanie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest