  • 71. Data: 2014-03-06 19:02:46
    Temat: Re: Problem z ostrością
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 6. März 2014 18:46:25 UTC+1 schrieb Marek:

    > Właśnie, któryś z kolegów napisał, że w Nikonach tak jest faktycznie.
    >
    > RAW może być nawet z kompresja stratną ponoć (jeśli sobie ktoś tak
    >
    > ustawi). To już absurd moim zdaniem. Zaprzeczenie idei RAW.

    nie sugeruj sie nazwa.
    tak jest nie tylko w nikonie.
    doklejony jpg to miniaturka o nieduzej wielkosci.
    u mnie fluktuacje wielkosci siegaja 10 MB - od ok 21 do 31 MB.
    kiedys sporo czytalem na ten temat i nie chce mi sie wracac do tematu.
    Raw to nie sa rzeczywiscie surowe dane z matrycy. Te surowe dane sa dalece
    prztetworzone. Gdyby to byly surowe dane , w zasadzie szybkie procesory obrazowe nie
    bylyby potrzebne.

    > Dodam, że w Sony RAW (ARW) mają zawsze bardzo zbliżoną objętość 24MB.
    >
    > Różnice są niewielkie. Przypuszczam, że doklejony JPG czyni te różnice a
    >
    > sama treść RAW jest stała.

    zrodla podaja, ze sam zapis raw zostaje wczesniej jakos tak skomprymowany.
    nie wnikalem w to , jaki jest to rodzaj kompresji.

    Specjalnie nic odkrywczego z takich rozwazan i dociekan nie wynika. Raw jest jaki
    jest , dla zasady warto jedynie wiedziec, ze nie sa to rzeczywiscie czyste dane
    zapisane z matrycy bez jakichkolwiek przeliczen.

  • 72. Data: 2014-03-06 19:59:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-06 12:52, XX YY pisze:

    > kazdy to robi. trudno t nazwac ingerencja - to jest raczej
    > przeliczenie obrazu z matrycy i potem zapisanie do postaci RAW. tzn
    > ta ingerencja zachodzi przed zapisaniem do raw. Sam raw juz jest po
    > tej ingerencji , dokladniej mowiac dane zapisane w raw sa wczesniej
    > odpowiednio wyliczone.

    Tak, już o tym wspominałeś. Jednakże nie licząc przeliczania jako
    bezstratnej kompresji a także w Nikonach odszumiania, nie wyobrażam
    sobie jakie jeszcze operacje są wykonywane. Jeśli tak jest, to może
    zaraz okazać się, że niewiele różnić się taki RAW będzie od JPG.

    No ale skoro nie masz czasu na podanie detali, to nie będziemy wnikać.

    > sam raw to zapis jedyni jasnosci , nie ma informacji o kolorze.

    Jasności czego jak nie koloru (filtra)?

    > napiecie na cmos z koloru np czerwonego i zielonego o tej samej
    > luminancji bedzie dokladnie taie samo. nie da sie zidentyfikowac
    > koloru. dopiero naswitlajac przez filtry da sie to zrobic. tzn sam
    > raw jest zapisem czarno - bialym , dopiero przez demozaikowanie i
    > dzieki bayerowi da sie wyliczyc dla kazdego pixela skladowe RGB.

    Ej, coś pokręciłeś :-) Piksel ekranowy składa się de facto z zespołu
    najczęściej 3 pikseli matrycy (są różne rozwiązania). Każdy z nich ma
    inny kolor filtra więc mierzy jasność DANEGO koloru a nie jakąś
    wyimaginowaną ogólną jasność. Tworzenie RAW to odczyt z matrycy każdego
    ze składowych koloru. Czyli masz np. 3 (lub czasem więcej) czarno białe
    obrazy a nie jeden - jak sugerujesz. Każdy z obrazów dotyczy innej
    składowej koloru. Tak samo jak w TIFF, JPG i innych. W nich też masz
    kilka czarno - białych obrazów (najczęściej 3 lub 4). Tyle tylko, że
    kodowanie tych obrazów jest inne - to cała różnica. Na jednym słowie
    łączy się składowe każdego z tych np. 3 czarno-białych obrazów. I tak
    np. dla koloru 24-bitowego zapis koloru 0xAABBCC oznacza jasność koloru
    R jako AA, koloru G jako BB i koloru B jako CC. W Photoshopie nazywa się
    to "kanały".

    Tu masz screenshot:
    http://magazynt3.pl/wp-content/uploads/2008/08/photo
    shop_to_wiecej_niz_myslisz_obliczenia_nie_tylko_w_ra
    chunkowosci-22.png

    Zwróć uwagę, że kanały są czarno-białe. Tak samo z matrycy obraz
    wygląda: ma kilka składowych czarno-białych obrazów (zwykle 3),
    niekoniecznie RGB. Demozaikowanie to składanie ich do kupy do postaci
    zwykle RGB, zrozumiałej dla programu graficznego, z uwzględnieniem
    przeróżnych bajerów typu kontrast lokalny, odszumianie itp.

    > dlaczego nie ? midi to 128 liczb. kazdej liczbie zapisanej w rawie
    > oznaby przypisac liczbe z midi. taka konversja jest zabawa na pare
    > minut dla programisty.

    Nie o tym mówię :-) Można słuchać wybuchów supernowych, których nie
    słychać. To rodzaj zabawy i tego nie komentuję. Chodziło mi o nasz temat
    przetwarzania RAW.

    > wolanie raw to nie jest konwersja kolorow , ani konwersja
    > jakiegokolwik formatu.

    Może źle się wyraziłem. Chodziło mi o konwersję do standardu kolorów
    używanego w komputerach - czyli RGB - w/g różnych, złożonych metod.

    Tu masz bardzo zwięźle opisane i zobrazowane, to co próbuję powiedzieć:
    http://www.fotoporadnik.pl/demozaikowanie-en.html

    Czym jest w/g Ciebie demozajkowanie jeśli nie (bardzo złożoną) konwersją
    do RGB?

    > czyste dane z matrycy to bylby tylko zapis napiec dla kazdego
    > pixela.

    No i tak właśnie jest ponoć. Są to czyste zapisy napięć. Zwykły
    przetwornik AC. Nie ma tam żadnej logiki cyfrowej. Procesor mierzy
    napięcia każdego z pikseli i dla każdego ze składowych kolorów. Nikony
    to trochę zepsują (odszumią albo skompresują) a inne aparaty niekoniecznie.

    > poszukaj a znajdziesz.

    Znalazłem:
    http://www.fotoporadnik.pl/powstawanie-zdjecia-forma
    t-raw.html

    "Plik utworzony w tym buforze nazywany jest plikiem RAW, czyli surowym,
    nie poddanym jeszcze żadnej obróbce."

    > raw jest zapisem po tej ignerencji/przeliczeniu. walsnie
    > ostrosc/kontrast wymagaja obrobki rachunkowej.

    W Sony absolutnie nic takiego nie ma miejsca.

    > wartosci mtf byly takie same , tzn te dwie wolarki z ostroscia
    > ustawiona na zero interpretuja ostrosc w ten sam sposob. Oznaczoaloby
    > to byc moze brak ingerencji w wyliczenie ostrosci zapisanej w obrazie
    > RAW przez wolarke , przy nastawach zerowych. Nie wiem jak jest z
    > innymi wolarkami , czy tak samo?

    Czy warto dociekać? Każdy producent może jak chce ustawić wpływ wartości
    0 na zdjęcie. Choć logika nakazuje aby 0 oznaczało brak ingerencji.

    Ale może z Twojego pomiaru wypłynąć konkluzja ciekawa: otóż skoro 2
    wywoływarki przy wartości 0 nie korygują ostrości, to znaczy, że można
    przyjąć iż taka właśnie ostrość jest zapisana w RAW. Czy to co widzisz,
    jest mydłem? Jeśli nie jest, to znaczy, że Twoja teza o tym, że RAWy
    przechowują wyłącznie nieostry obraz legła w gruzach. Zweryfikuj jak jest.

    Marek

  • 73. Data: 2014-03-06 20:14:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-06 19:02, XX YY pisze:

    > nie sugeruj sie nazwa.

    Tzn? Kolega wyraźnie napisał, że w D800 kompresja RAW może być stratna
    gdy się ją tak ustawi.

    Tu znalazłem potwierdzenie:
    http://imagazine.pl/2012/07/09/nikon-d800-test-i-rec
    enzja/

> [...]
    > dane z matrycy. Te surowe dane sa dalece prztetworzone. Gdyby to byly
    > surowe dane , w zasadzie szybkie procesory obrazowe nie bylyby

    Są potrzebne do tego aby szybko zapisać dane w buforze i pozwolić
    aparatowi wykonać kolejne zdjęcie z serii. Po drugie, procesory te biorą
    udział w szeregu operacji związanych z wygenerowaniem JPG i wszelkich
    efektów (w tym specjalnych). Muszą w ułamku sekundy przetworzyć ogromny
    RAW, dodać w/w efekty i zapisać JPG. Kompresja NEFów w Nikonach to też
    ogromna praca. Proces kompresji obrazu jest bardzo obciążający CPU.

    W każdym razie zapisanie niezmienionego lecz tylko skompresowanego
    obrazu w pamięci może generować potworne obciążenie CPU, co już
    uzasadnia potrzebę istnienia szybkich CPU.

    Marek

  • 74. Data: 2014-03-06 20:19:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > obrazu w pamięci może generować potworne obciążenie CPU, co już
    >
    > uzasadnia potrzebę istnienia szybkich CPU.

    mozna dlugo dywagowac .
    zapomnij o jednym - ze RAW to surowe dane z matrycy.
    to zapisany obraz na podstawie danych z matrycy , ktory zostal dalece przetworzony ,
    ale nie do konca.
    Kropke nad I pozostawia sie fotografowi.

  • 75. Data: 2014-03-06 20:24:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > Marek

    mozna dlugo dywagowac .
    zapomnij o jednym - ze RAW to surowe dane z matrycy.
    to zapisany obraz na podstawie danych z matrycy , ktore zostaly dalece przetworzony ,

  • 76. Data: 2014-03-06 22:17:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > na pewno jet poddawyn przed zapisem kompresji , dokladnie nie wiem
    > teraz jakiej i nie chce mi sie grzebac w literatrurze.

    Zależy od aparatu, w niektórych jest kompresja bezstratna, w innych nie
    ma żadnej. W każdym razie nie ma czegoś w rodzaju JPEGa.

    > raw jest poddawany zasadniczemu odszumianiu przed zapisem

    W niektórych aparatach. W szczególności tam, gdzie sam matryca robi
    odszumianie od razu po odczycie - wtedy nie za bardzo jest możliwość
    wyciągnięcia obrazu przed odszumieniem (teoretycznie pewnie by się dało,
    ale byłoby to wolniejsze).

    > czesc pixeli na matrycy nie jest swiatloczula a pobieryn jest z nich
    > szum termiczny i oddejmowany od sygnalu z matrycy.

    Być może w niektórych aparatach.

    > Raw nie byl nigdy i nie jest RGB

    To bardziej kwestia nazewnictwa.

    > to obraz czarno - bialy naswietlony przez filtry .

    Przez filtry RGB w szczególności. Światło po przejściu przez filtry jest
    już światłem RGB, nie jest białe.

    > dopiero raw jest w komputerze przeliczany do obrazu RGB

    W takim sensie, że liczone są "brakujące" kolory, owszem (+ wszelkie
    balanse bieli, krzywe itd). Ale sam RAW to też jest typowo obraz
    rastrowy RGB, tyle że zakodowany nieco inaczej niż zwykle.

    > to nie jest zapis przebiegu napiec wprost z matrycy bez jakichkolwiek
    > przeliczen.

    Ale może takim być.

    > Wg informacji dostepnych raw najczesciej jest formatem zapisu bardzo
    > zblizonym do TIFF , mozny czytac ze oparty na tiff.

    TIFF to jest wiele różnych sposobów zapisu, sam TIFF to tylko kontener
    i to IIRC też nie całkiem jeden.

    > o tym, ze podlega kompresji przed zapisem mozna przeczytac w wielu
    > miejscach.

    Wiadomo, szkoda byłoby nie kompresować. Ale np. w Sony SLT nie ma chyba
    kompresji (ew. jakaś trywialna), wszystkie pliki praktycznie jednakowej
    długości. Wiem, można sprawdzić w źródłach dcraw.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 77. Data: 2014-03-06 22:44:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > u mnie fluktuacje wielkosci siegaja 10 MB - od ok 21 do 31 MB.

    Typowe dla bezstratnej kompresji.

    > kiedys sporo czytalem na ten temat i nie chce mi sie wracac do tematu.
    > Raw to nie sa rzeczywiscie surowe dane z matrycy. Te surowe dane sa
    > dalece prztetworzone.

    A coś na poparcie tych teorii?

    > Gdyby to byly surowe dane , w zasadzie szybkie
    > procesory obrazowe nie bylyby potrzebne.

    Logika nieprawidłowa. Gdyby to były surowe dane (jakimi są,
    z dokładnością do znanych rzeczy, które robi sama matryca - w sensie
    scalaka), to właśnie te szybkie procesory byłyby (i są) potrzebne, by te
    surowe dane skorygować o np. balans bieli, o np. dane o martwych
    pikselach, przenieść do 8-bitowej przestrzeni RGB (albo innej
    np. Adobe), skompresować je JPEGiem itd. W przypadku filmów, trzeba
    zamiast JPEGa zrobić MJPEGa lub H.264 (zwykle) oraz zakodować jeszcze
    dźwięk.

    Gdyby te dane były już "dalece przetworzone", to właśnie wtedy tak szybkie
    procesory nie byłyby potrzebne (chyba że w matrycy, tak zresztą może
    być), bo po prostu pracy byłoby dla nich mniej.

    Są takie matryce, np. mogą od razu wystawiać obrazek 8-bitowy po
    odszumieniu, korekcji np. winietowania i błędów matrycy, AGC,
    przeskalowaniu, kompresji itp.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 78. Data: 2014-03-07 11:39:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2014, Slon wrote:

    > To podobnie jak bylo z lecacym golym konduktorem wzdluz torow.

    Nagim, AFAIR :> (to w kwestii tłumacza)
    I nie wzdłuż torów, a wzdłuż pociągu (a to w sprawie technicznej).

    pzdr, Gotfryd

  • 79. Data: 2014-03-07 13:19:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > surowe dane skorygować o np. balans bieli, o np. dane o martwych
    >
    > pikselach, przenieść do 8-bitowej przestrzeni RGB (albo innej

    toz to wlasnie pisze.#gdyby tylko zapisac surowe dane z matrycy bez jakichkolwiek
    przeksztalcen , to rzecz bylaby bardzo prosta.
    wystarczyloby zapisac wprost przebieg napiec po zdigitalizowaniu w postaci liczb
    binarnych - kopiowac jeden obszar pamieci procesora w inny na karcie/pamieci ram.

    nie mowimy tutaj o przeksztalceniach obrazu RGB , wyliczeniu obrazu jpg itd.

    jestesmy wczesniej - jestesmy na etapie zapisania tych surowych danych z matrycy do
    postaci RAW. Obrazu RGB jeszcze nie ma , w tym sensie jak pojedyncze zdjecia
    Prokudina-Gorskiego tez nie byly zdjeciami RGB , w tym sensie jak zdjecie negatywowe
    cz.-b. tez nie jest zdjeciem GRB ( wiem , mozna mowic ze RGB sa sobie rowne , ale
    nie mozna na pojedynczym zdjeciu rozdzielic skladowych RGB , w odroznieiu do zdjec
    RGB).
    Te surowe dane z matrycy sa wstepnie przetwarzane tak by mozna bylo mowic o obrazie.
    Mozna sobie poczytac co jest liczone, korygowane - szumy , kontrast /ostrosc -
    eliminujac wzajemne oddzialywanie na siebie pixeli , ISO, niekiedy uwzgledniane sa
    wlasnosci optyki, jeszcze przed zapisem do raw.

    To nie jest obrobka gotowego zdjecia RGB , lecz takie przygotowanie danych z matrycy
    , aby mozna bylo wyliczyc obraz czyli dokonac demozaikowania.

    Akurat wczoraj gdzies przeczytalem , ze czesto raw podlega przed zapisem kompresji
    JPG w wersji bezstratnej. Zapewne jest to roznie u roznych producentow.
    Bede mial czas i bedzie mi sie chcialo , to sie dokopie do literatury papierowej na
    ten temat i zacytuje cos.
    Takie ogolne strony o fotografii najczesciej sie wzajemnie powtarzaja lub cytuja-
    mozna przeczytac, ze sa to surowe dane wprost z matrycy - co jest pewnym
    uproszczeniem.Moznaby chyba lepiej powiedziec dane przetworzone w stopniu niezbednym.

  • 80. Data: 2014-03-10 21:52:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > szumy , kontrast /ostrosc - eliminujac wzajemne oddzialywanie na
    > siebie pixeli , ISO, niekiedy uwzgledniane sa wlasnosci optyki,

    Ale tak konkretnie, to który aparat to robi? Poza szumami?

    Właściwości geometryczne optyki? Jak potem pozbyć się Bayera?

    > To nie jest obrobka gotowego zdjecia RGB , lecz takie przygotowanie
    > danych z matrycy , aby mozna bylo wyliczyc obraz czyli dokonac
    > demozaikowania.

    Ale do tego potrzebny jest surowy obraz z matrycy. Ew. po redukcji
    szumów i GC, ale przed wszelkimi kombinacjami z geometrią i ostrością.

    > Akurat wczoraj gdzies przeczytalem , ze czesto raw podlega przed
    > zapisem kompresji JPG w wersji bezstratnej. Zapewne jest to roznie u
    > roznych producentow.

    W jakiej przestrzeni barw? RGGB?
    Tak w ogóle, to nigdy nie widziałem w praktyce bezstratnego JPEGa.
    Teoretycznie, podobno mogą takie istnieć.

    > Bede mial czas i bedzie mi sie chcialo , to sie dokopie do literatury
    > papierowej na ten temat i zacytuje cos.

    Ok.

> [...]
    > lub cytuja- mozna przeczytac, ze sa to surowe dane wprost z matrycy -
    > co jest pewnym uproszczeniem.Moznaby chyba lepiej powiedziec dane

    Owszem. Ale ten niezbędny, albo "niezbędny" stopień, to jest redukcja
    szumów i ew. "wzmocnienia" (i to tylko dlatego, że można to prosto
    zrobić w matrycy, i że wymaga to dużej liczby prostych operacji
    np. procesora graficznego, co się może nie opłacać, np. w jakichś
    konkretnych implementacjach).

    Wiadomo, że wszystko może zrobić procesor graficzny, i dokładnie tak
    było w rozwiązaniach z CCD.

    Na przeciwnym końcu są aparaty, które dostają z matrycy zdemozaikowany
    obraz RGB, po redukcji szumu, korekcji balansu bieli, wzmocnienia itd.
    Taki, nawet jeśli zapisze RAW, to nie będzie się to niczym różniło od
    PNG albo innego TIFFa bez stratnej kompresji.
    --
    Krzysztof Hałasa