    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Problem z ostrością
    Date: Mon, 10 Mar 2014 21:52:05 +0100
    <le62aj$321$1@news.task.gda.pl> <o7gmqdtb21gq$.dlg@habeck.pl>
    <leflce$bvs$1@news.task.gda.pl> <leqann$peq$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <leque3$5ri$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lest80$5eo$1@node1.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <lf7977$27t8$1@news2.ipartners.pl> <lf7scu$4bf$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <lf9fn2$59t$1@node1.news.atman.pl>
    <5318566c$0$2244$65785112@news.neostrada.pl>
    <lfac9j$5gv$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <3...@g...com>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > pojedyncze zdjecia Prokudina-Gorskiego tez nie byly zdjeciami RGB , w
    > tym sensie jak zdjecie negatywowe cz.-b. tez nie jest zdjeciem GRB (
    > wiem , mozna mowic ze RGB sa sobie rowne , ale nie mozna na
    > pojedynczym zdjeciu rozdzielic skladowych RGB , w odroznieiu do zdjec
    > RGB).
    > Te surowe dane z matrycy sa wstepnie przetwarzane tak by mozna bylo
    > mowic o obrazie. Mozna sobie poczytac co jest liczone, korygowane -
    > szumy , kontrast /ostrosc - eliminujac wzajemne oddzialywanie na
    > siebie pixeli , ISO, niekiedy uwzgledniane sa wlasnosci optyki,

    Ale tak konkretnie, to który aparat to robi? Poza szumami?

    Właściwości geometryczne optyki? Jak potem pozbyć się Bayera?

    > To nie jest obrobka gotowego zdjecia RGB , lecz takie przygotowanie
    > danych z matrycy , aby mozna bylo wyliczyc obraz czyli dokonac
    > demozaikowania.

    Ale do tego potrzebny jest surowy obraz z matrycy. Ew. po redukcji
    szumów i GC, ale przed wszelkimi kombinacjami z geometrią i ostrością.

    > Akurat wczoraj gdzies przeczytalem , ze czesto raw podlega przed
    > zapisem kompresji JPG w wersji bezstratnej. Zapewne jest to roznie u
    > roznych producentow.

    W jakiej przestrzeni barw? RGGB?
    Tak w ogóle, to nigdy nie widziałem w praktyce bezstratnego JPEGa.
    Teoretycznie, podobno mogą takie istnieć.

    > Bede mial czas i bedzie mi sie chcialo , to sie dokopie do literatury
    > papierowej na ten temat i zacytuje cos.

    Ok.

    > Takie ogolne strony o fotografii najczesciej sie wzajemnie powtarzaja
    > lub cytuja- mozna przeczytac, ze sa to surowe dane wprost z matrycy -
    > co jest pewnym uproszczeniem.Moznaby chyba lepiej powiedziec dane
    > przetworzone w stopniu niezbednym.

    Owszem. Ale ten niezbędny, albo "niezbędny" stopień, to jest redukcja
    szumów i ew. "wzmocnienia" (i to tylko dlatego, że można to prosto
    zrobić w matrycy, i że wymaga to dużej liczby prostych operacji
    np. procesora graficznego, co się może nie opłacać, np. w jakichś
    konkretnych implementacjach).

    Wiadomo, że wszystko może zrobić procesor graficzny, i dokładnie tak
    było w rozwiązaniach z CCD.

    Na przeciwnym końcu są aparaty, które dostają z matrycy zdemozaikowany
    obraz RGB, po redukcji szumu, korekcji balansu bieli, wzmocnienia itd.
    Taki, nawet jeśli zapisze RAW, to nie będzie się to niczym różniło od
    PNG albo innego TIFFa bez stratnej kompresji.
    --
    Krzysztof Hałasa