  • 61. Data: 2014-03-05 16:52:34
    Temat: Re: Problem z ostrością
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Tuesday, March 4, 2014 10:06:54 PM UTC-5, anacron wrote:
> [...]
    71470_625288974186767_445884000_n.jpg

    > Te zdjęcia również wykonane tym aparatem
    >

    > http://500px.com/photo/62853991
    >
    > http://500px.com/photo/62844901
    >

    > Aby więcej próbek było :)

    Mimo, ze nie podziekowales za uwage w sprawie tlumaczenia slowa "most".
    to jeszcze zwroce uwage na styl czy skladnie zdania.
    Napisales poprzednio:
    Most them. Edward Śmigłego-Rydza on the Vistula River, Wloclawek, Poland
    Teraz poprawiles slowo most na Bridge.
    Bridge them. Edward Śmigłego-Rydza on the Vistula River, Wloclawek, Poland
    Teraz zwroce ci uwage na skladnie zdania.
    W jezyku angielskim pisze sie np:
    The George Washington Bridge.
    The Goethals Bridge.
    The Verrazano-Narrows Bridge.
    The Pulaski Bridge.
    Jak juz chcesz umieszczac napisy po angielsku, to stosuj angielskie zasady.
    Jesli juz i to poprawisz, to zwroce ci uwage na cos jeszcze innego, w tym twoim
    podpisie.
    Ale moze sam zauwazysz, ze cale zdanie masz parszywie napisane.

    Slon

  • 62. Data: 2014-03-05 20:02:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Mówienie o ostrości RAW jest bez sensu - bo RAW jako taki, to jeszcze
    > *nie jest obraz*

    Chciałbym się wtrącić trochę OT. Często słyszę, że RAW to nie obraz.
    Moim zdaniem to zwykła bitmapa jak każda inna lecz z nietypowym
    kodowaniem kolorów - ot cała różnica.

    Natomiast wywoływanie to nic innego niż konwersja do popularnych
    formantów graficznych i - chyba zawsze - do kodowania koloru RGB. To, że
    można dokonać tejże konwersji w/g różnych wysublimowanych metod
    pozwalających osiągnąć różne efekty, to już inna sprawa.

    Marek

  • 63. Data: 2014-03-06 07:46:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 5. März 2014 20:02:53 UTC+1 schrieb Marek:

> [...]
    >
    > można dokonać tejże konwersji w/g różnych wysublimowanych metod
    >
    > pozwalających osiągnąć różne efekty, to już inna sprawa.

    oczywiscie masz duzo racji.

    raw to zapis obrazu - jakiego ?
    najbardziej przypomina on co do zasady zdjecia Prokudina-Gorskiego omawiana w innym
    watku. Tamten zapisywal 3 czarno-biale zdjecia wykonane przez filtry RGB na jednej
    plycie szklanej , raw to zapisane w jednym pliku 3 ( 4) czarnobiale obrazy wykonane
    przez filtry RGB. Analogie spore , rozne technologie, co do zasady - identyczne. Raw
    to zapis obrazu czarno- bialego o specyficznej fluktuacji gestosci optycznej,
    spowodowanej filtrami - na podstawie tej fluktuacji jest wyliczany i dodawany w
    komputerze kolor.

    Polska wikipedia podaje , ze raw to surowy obraz wprost z matrycy - nieprzeliczany.
    Juz w niemieckiej mozna wiecej przeczytac co jest liczone wstepnie i dlaczego.
    Przed laty czytalem ciekawy artykul oparty o ile pamietam na materialach Kodaka na
    temat rawow - pokazywano obraz raw , jak sie zmienia po dokonaniu kolejnych
    niezbednych przeliczen. Kontrast i ostrosc obrazu sa w zasadniczym stopniu wyliczane
    , wzajemne oddzialywanie swiatla pomiedzy pixelkami powoduje iz obraz jest mdly i
    rozmyty - mydelko. A przeciez przy demozaikowaniu dochodzi jeszcze extrapolacja na
    sasiednie pixele.

    Sam raw przed zapisaniem do pliku tez podlega kompresji , nie wiem czy i w jakim
    stopniu stratnej.

  • 64. Data: 2014-03-06 10:38:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-06 07:46, XX YY pisze:

    > Sam raw przed zapisaniem do pliku tez podlega kompresji , nie wiem
    > czy i w jakim stopniu stratnej.

    Nie, no coś Ty. Gdyby tak było to wielkość pliku byłaby zmienna. Z tego
    co czytałem, to w Nikonach RAWy są wstępnie odszumiane aby sztucznie
    podnieść dynamikę aparatu. O innych przetwarzaniach RAWów nie słyszałem.

    Na marginesie: RAW to niekoniecznie RGB. Może to być CYGM (i inne
    kombinacje) a sam RGB też zazwyczaj nie jest tym co powszechnie
    rozumiemy pod tym pojęciem. Może to być RGGB gdzie jest więcej np.
    zielonego.

    To "rozmycie" o jakim piszesz też nie jest tak dramatyczne jak
    najprawdopodobniej to odczytujesz. Chodzi tylko o to, że stosując filtry
    w matrycy tracimy sygnał luminancji, który trzeba interpolować z
    bieżącego kolorowego piksela i najbliższego piksela sąsiadującego. Więc
    tracimy nie tyle rozdzielczość jako taką lecz rozdzielczość wyłącznie
    luminancji. To nie jest "mydełko" o jakim piszesz lecz coś w rodzaju
    mikrokontrastu na poziomie 2 pikseli. Nasze oko jest na to mało wrażliwe
    ponoć. Zresztą algorytmy przeliczające podczas wywoływania RAW to
    uwzględniają a ich "logika" może być bardzo złożona i tym samym
    skuteczna więc efekt nie istnieje w zasadzie. Bardzo dobrym przykładem
    takiej logiki może być przykład odszumiania DxO w trybie Prime. Obraz
    powstaje "z niczego".

    Reasumując: obraz na matrycy jest ostry. Mikrorozmycie jakie
    hipotetycznie może powstawać jest skutkiem wywoływania RAW ponieważ
    trzeba dokonywać interpolacji kolorów do przestrzeni RGB. Zapewne gdyby
    do tego celu używany był jakiś prymitywny algorytm typu średnia
    arytmetyczna sygnałów itp. to pewnie byśmy jakieś "mikromydełko"
    otrzymali. W praktyce, we współczesnych wywoływarkach, zjawisko jest
    pomijalne.

    Marek

  • 65. Data: 2014-03-06 11:11:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 6. März 2014 10:38:40 UTC+1 schrieb Marek:

    > Nie, no coś Ty. Gdyby tak było to wielkość pliku byłaby zmienna. Z tego
    >
    > co czytałem, to w Nikonach RAWy są wstępnie odszumiane aby sztucznie
    >
    > podnieść dynamikę aparatu. O innych przetwarzaniach RAWów nie słyszałem.

    na pewno jet poddawyn przed zapisem kompresji , dokladnie nie wiem teraz jakiej i
    nie chce mi sie grzebac w literatrurze.
    raw jest poddawany zasadniczemu odszumianiu przed zapisem
    czesc pixeli na matrycy nie jest swiatloczula a pobieryn jest z nich szum termiczny i
    oddejmowany od sygnalu z matrycy.

    sam tapis prosto z matrycy jest przetwarzany , mozna o tym poczytac.

    > Na marginesie: RAW to niekoniecznie RGB.

    Raw nie byl nigdy i nie jest RGB

    to obraz czarno - bialy naswietlony przez filtry .
    dopiero raw jest w komputerze przeliczany do obrazu RGB - przeluictzyc mozna jak sie
    chce i na co chce , sam raw jako zapis bitow mozna przeliczyc na dzwieki tez.

    > To "rozmycie" o jakim piszesz też nie jest tak dramatyczne jak
    >
    > najprawdopodobniej to odczytujesz.

    skad wiesz ?

    to sa zgadywanki.

    to co widzimy w raw to jest zapis obrazu juz wczesniej przeliczonego.

    to nie jest zapis przebiegu napiec wprost z matrycy bez jakichkolwiek przeliczen.

    nie chce mi sie tlumaczyc ani grzebac w sieci
    tutaj krotka wzmianka z wiki de o liczeniu obraz zanim raw zostanie napisany.

    "Kameraseitig vorbearbeitete Rohdaten[Bearbeiten]

    Im Widerspruch zur strengen Auslegung von Rohbilddateien als ein Abbild der Rohdaten
    des Bildsensors führen Hersteller zunehmend eine kamerainterne Bildbearbeitung auch
    auf Rohbilddateien durch, deren Details jedoch, ähnlich der internen Bildbearbeitung
    von JPEG-Dateien, i. d. R. nicht offengelegt werden. Folgende Gründe kommen in
    Betracht:
    Einige Sensoren implementieren keine variable Signalverstärkung. Hier werden
    (beliebig hohe) ISO-Empfindlichkeiten durch die Anwendung eines Multiplikators auf
    Raw-Bilddaten nachträglich simuliert. Dies wird dadurch evident, dass bei höheren
    ISO-Werten viele Helligkeits-Zwischenwerte im Bild niemals vorkommen, sowie auch
    dadurch, dass das Rauschen theoretisch mathematisch exakt proportional zur
    ISO-Empfindlichkeit ansteigt.
    Die Annahme, dass (herstellerfremde) Raw-Konvertierungs-Software weniger Information
    über die Kamera und das gerade verwendete Objektiv besitzt oder nutzt, somit ein
    Fehlerkorrekturpotential nur unzureichend ausnutzt.
    Eine Maskierung von Schwächen von Objektiven (zum Beispiel Schärfe[2]) und von
    Sensoren (Hotpixel oder zum Beispiel Rauschen).[3]
    Hardware-basierte Methoden sind ggf. schneller als Software-basierte Rechenverfahren
    (z. B. Rauschverminderung auf Kamera-Ebene), jedoch auch dann mit Detailverlusten
    verbunden.

    Abgesehen von dem Qualitätstäuschungseffekt vermindern kameraseitige
    Raw-Vorverarbeitungen, die immer auch einen Informationsverlust mit sich bringen, das
    Potential für den Einsatz überlegener Software für Bildqualitätskorrekturen (mit
    aufwendigeren Algorithmen und motivabhängiger Steuerbarkeit).
    "

    to jest dosyc ogony opis tytul brzmi " Surowe dane obrabiane w aparacie"
    mam sporo artykulow w czasopismach na ten temat , co jest liczone , szczegolnie
    ostrosc , kontrast. czyli dane z pojedynczych pixeli podlegaja rachunkowo jakiemus
    selktywnej obrobce. nie chce mi sie grzebac i tego skanowac.
    jesli ktos uwaza ze raw , ktory mamy do dyspozycji to sa dane wprost z matrycy bez
    najmniejszej obrobki to ja nie mam zadnej korzysci aby przekonywac , ze tak nie jest
    , nie bede tego wiec robil. Moje zdjecia sa ostre.

    Wg informacji dostepnych raw najczesciej jest formatem zapisu bardzo zblizonym do
    TIFF , mozny czytac ze oparty na tiff. Wielkosc pliku raw z mojego aparatu jest
    zmienna najczesciek ok 20 - 27 mB ( http://spherapan.vot.pl/wielk.jpg ) , zdazaja
    sie i 32 mB.
    o tym, ze podlega kompresji przed zapisem mozna przeczytac w wielu miejscach.

    poglad , ze raw to sa dane wprost z matrycy bez jakichkolowek przeliczen jest duzym
    uproszczeniem na potrzeby malo wniklwego ogolu ( bo i po co maja wnikac w takie
    niuanse).

  • 66. Data: 2014-03-06 12:00:09
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-06 11:11, XX YY pisze:

    > na pewno jet poddawyn przed zapisem kompresji , dokladnie nie wiem
    > teraz jakiej i nie chce mi sie grzebac w literatrurze.

    Hmmm... ok, nie ważne. To nie ma większego znaczenia.

> [...]
    > oddejmowany od sygnalu z matrycy.
    >
    > sam tapis prosto z matrycy jest przetwarzany , mozna o tym

    No właśnie chciałbym. Masz jakiś link? Nie słyszałem o tym aby
    jakikolwiek sprzęt poza odszumianiem w Nikonach ingerował w RAWy.

    > Raw nie byl nigdy i nie jest RGB
    >
    > to obraz czarno - bialy naswietlony przez filtry .

    Obraz RGB to 3 czarno-białe obrazy przecież określające jasność
    świecenia każdego z 3 filtrów :-) RAW może przechowywać składowe RGB
    choć nie musi. Matryce wykorzystują filtry Bayera (i chyba najczęściej
    jest to RGB właśnie).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format#Sensor
    _image_data

    Zapis RGB w RAW nie jest z pewnością rzadkością.

    > dopiero raw jest
    > w komputerze przeliczany do obrazu RGB - przeluictzyc mozna jak sie
    > chce i na co chce , sam raw jako zapis bitow mozna przeliczyc na
    > dzwieki tez.

    nie nie nie :-)
    W komputerze może być przeliczany do RGB ale nie musi gdyż już na
    wejściu jako RAW może być jako RGB. Gdzie bym nie zaglądał, to piszą iż
    RAW to często RGB. Np. w Sony Cyber Shocie było inaczej - RGBE.
    Oczywiście pomijam, że to "przeliczanie" z RAW do popularnych formatów
    bitmap to nie tylko konwersja kolorów.

    > skad wiesz ?
    >
    > to sa zgadywanki.

    Oczywiście sam nie eksperymentowałem z zawartością plików RAW więc
    bazuję na literaturze. Któryś z grupowiczów napisał program do konwersji
    RAW. Jedynie on mógłby to potwierdzić lub zaprzeczyć.

    > to co widzimy w raw to jest zapis obrazu juz wczesniej
    > przeliczonego.

    Nawet uogólnię: to co w ogóle widzimy zawsze jest przeliczane. Zarówno
    zwykłe BMP jak i zawsze wymagające rozkompresowania JPG. A do tego
    osadzone profile kolorów również wymagają na skalibrowanym sprzęcie
    przeliczania itd. RAW to tylko szczególny przypadek.

    > to nie jest zapis przebiegu napiec wprost z matrycy bez jakichkolwiek
    > przeliczen.

    Właśnie chciałbym o tym gdzieś przeczytać. Póki co wiem, że niektóre
    aparaty ingerują w ten zapis lecz powszechnie się tego nie czyni (jak
    wyczytałem). Pomijam ewentualną kompresję bezstratną. Chodzi mi o
    modyfikowanie treści obrazu w RAW. Co konkretnie może być zmienione.
    Masz jakiś link PL/EN? Pytam tylko z ciekawości bo to nie ma związku z
    dyskusją.

> [...]
    > http://spherapan.vot.pl/wielk.jpg ) , zdazaja sie i 32 mB. o tym, ze
    > podlega kompresji przed zapisem mozna przeczytac w wielu miejscach.

    U mnie pliki zawsze mają 24MB +/- 400kB. To sugeruje, że najbardziej
    obszerna część danych zawsze jest stała. Ale kompresji bezstratnej nie
    będę się czepiał. Bo to faktycznie może mieć miejsce w niektórych
    aparatach. U Ciebie widzę bardzo duże rozbieżności w wielkości pliku
    więc pewnie tak masz.

    U mnie jedyna różnica wielkości RAW może być uzasadniona dołączonymi do
    niego informacjami jak:
    - miniaturka JPG
    - metadane
    - dane wywoływarki (osadzony XMP)

    Marek

  • 67. Data: 2014-03-06 12:01:12
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 06.03.2014 11:11, XX YY pisze:
    > na pewno jet poddawyn przed zapisem kompresji , dokladnie nie wiem teraz jakiej

    W D800 np. masz do wyboru w opcjach RAW, RAW z kompresją bezstratną i
    RAW z kompresją. A więc w niektórych aparatach można to lekko modyfikować.

    --
    anacron
    aba/

  • 68. Data: 2014-03-06 12:05:15
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-03-06 10:38, Marek pisze:

    > Nie, no coś Ty. Gdyby tak było to wielkość pliku byłaby zmienna.

    No przecież wielkość plików raw jest zmienna, przynajmniej nef-y z
    Nikona i raf z S5 Pro.

    --
    marcin

  • 69. Data: 2014-03-06 12:52:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No właśnie chciałbym. Masz jakiś link?

    linkom nie wierze

    nie che mi sie szuka.

    mam sporo roznych artykuloow na ten temat sprzed lat , kiedy temat RAW byl modny. nie
    bardzo chce mio sie grzebac i skanowac.
    jesli sie zainteresujesz tematem to odnajdziesz sporo rzeczy.

    Nie słyszałem o tym aby

    > jakikolwiek sprzęt poza odszumianiem w Nikonach ingerował w RAWy.

    kazdy to robi.
    trudno t nazwac ingerencja - to jest raczej przeliczenie obrazu z matrycy i potem
    zapisanie do postaci RAW. tzn ta ingerencja zachodzi przed zapisaniem do raw. Sam raw
    juz jest po tej ingerencji , dokladniej mowiac dane zapisane w raw sa wczesniej
    odpowiednio wyliczone.

> [...]
    >
    > świecenia każdego z 3 filtrów :-) RAW może przechowywać składowe RGB
    >
    > choć nie musi. Matryce wykorzystują filtry Bayera (i chyba najczęściej

    sam raw to zapis jedyni jasnosci , nie ma informacji o kolorze.
    napiecie na cmos z koloru np czerwonego i zielonego o tej samej luminancji bedzie
    dokladnie taie samo. nie da sie zidentyfikowac koloru.
    dopiero naswitlajac przez filtry da sie to zrobic.
    tzn sam raw jest zapisem czarno - bialym , dopiero przez demozaikowanie i dzieki
    bayerowi da sie wyliczyc dla kazdego pixela skladowe RGB.

    > nie nie nie :-)

    dlaczego nie ?
    midi to 128 liczb.
    kazdej liczbie zapisanej w rawie oznaby przypisac liczbe z midi.
    taka konversja jest zabawa na pare minut dla programisty.
    dostaniesz ciag dziwkow z karty dziwiekowej.
    dla jednych to bedzie ciag przypadkowych dziekow dla innych czysta forma dziwiekowa.
    Moj pies przy tym chetnie by sobie powyl ;-)

    > Oczywiście pomijam, że to "przeliczanie" z RAW do popularnych formatów
    >
    > bitmap to nie tylko konwersja kolorów.

    wolanie raw to nie jest konwersja kolorow , ani konwersja jakiegokolwik formatu.

    po wywolaniu RAW dostajesz obraz RGB , w chwili zapisu decydujesz sie na format .

    > Oczywiście sam nie eksperymentowałem z zawartością plików RAW więc
    >
    > bazuję na literaturze. Któryś z grupowiczów napisał program do konwersji
    >
    > RAW. Jedynie on mógłby to potwierdzić lub zaprzeczyć.

    konwersja raw do innego formatu to oddzielne zagadnienie.
    sam obraz raw jak pisalem jest juz zapisany po przeliczeniach obrazu z matrycy.
    w nim jest juz wsyzsto wstepnie wyliczoen , zasadniczo prawie wszystko, poza wlasnie
    kolorem .

    > Nawet uogólnię: to co w ogóle widzimy zawsze jest przeliczane.

    oczywiscie.
    jak przeliczone ?
    otoz dane z matrycy sa tak przeliczany aby mozna bylo je interpretowac jako zapis
    obrazu.

    czyste dane z matrycy to bylby tylko zapis napiec dla kazdego pixela.

    > Właśnie chciałbym o tym gdzieś przeczytać. Póki co wiem, że niektóre
    >
    > aparaty ingerują w ten zapis

    poszukaj a znajdziesz.

    raw jest zapisem po tej ignerencji/przeliczeniu.
    walsnie ostrosc/kontrast wymagaja obrobki rachunkowej.

    > Masz jakiś link PL/EN? Pytam tylko z ciekawości bo to nie ma związku z

    nie mam linkow , nie bardzo chce mi sie grzebac.
    99% opisow to rozpowszechnianie opnini iz raw to obraz " wprost z matrycy".
    mam roche rzeczy na papierze , tez nie bardzo mi sie chce grzebac.

    inna rzecz , jako ciekawostka do wczesniejszej czyjejs wypowiedzi.

    wplyw wolarki na ostrosc:

    porownalem tylko DPP i LT mierzac MTF zdjecia tablicy testowej wywolane do tiff przy
    ostrzeniu w obu programach = 0

    wartosci mtf byly takie same , tzn te dwie wolarki z ostroscia ustawiona na zero
    interpretuja ostrosc w ten sam sposob.
    Oznaczoaloby to byc moze brak ingerencji w wyliczenie ostrosci zapisanej w obrazie
    RAW przez wolarke , przy nastawach zerowych.
    Nie wiem jak jest z innymi wolarkami , czy tak samo?

  • 70. Data: 2014-03-06 18:46:25
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-06 12:05, mt pisze:

    > No przecież wielkość plików raw jest zmienna, przynajmniej nef-y z
    > Nikona i raf z S5 Pro.

    Właśnie, któryś z kolegów napisał, że w Nikonach tak jest faktycznie.
    RAW może być nawet z kompresja stratną ponoć (jeśli sobie ktoś tak
    ustawi). To już absurd moim zdaniem. Zaprzeczenie idei RAW.

    Dodam, że w Sony RAW (ARW) mają zawsze bardzo zbliżoną objętość 24MB.
    Różnice są niewielkie. Przypuszczam, że doklejony JPG czyni te różnice a
    sama treść RAW jest stała.

    Marek