    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Fri, 7 Mar 2014 04:19:02 -0800 (PST)
    <le62aj$321$1@news.task.gda.pl> <o7gmqdtb21gq$.dlg@habeck.pl>
    <leflce$bvs$1@news.task.gda.pl> <leqann$peq$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <leque3$5ri$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lest80$5eo$1@node1.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <lf7977$27t8$1@news2.ipartners.pl> <lf7scu$4bf$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <lf9fn2$59t$1@node1.news.atman.pl>
    <5318566c$0$2244$65785112@news.neostrada.pl>
    <lfac9j$5gv$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    Subject: Re: Problem z ostrością
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Logika nieprawidłowa. Gdyby to były surowe dane (jakimi są,
    >
    > z dokładnością do znanych rzeczy, które robi sama matryca - w sensie
    >
    > scalaka), to właśnie te szybkie procesory byłyby (i są) potrzebne, by te
    >
    > surowe dane skorygować o np. balans bieli, o np. dane o martwych
    >
    > pikselach, przenieść do 8-bitowej przestrzeni RGB (albo innej
    >
    > np. Adobe),

    toz to wlasnie pisze.#gdyby tylko zapisac surowe dane z matrycy bez jakichkolwiek
    przeksztalcen , to rzecz bylaby bardzo prosta.
    wystarczyloby zapisac wprost przebieg napiec po zdigitalizowaniu w postaci liczb
    binarnych - kopiowac jeden obszar pamieci procesora w inny na karcie/pamieci ram.

    nie mowimy tutaj o przeksztalceniach obrazu RGB , wyliczeniu obrazu jpg itd.

    jestesmy wczesniej - jestesmy na etapie zapisania tych surowych danych z matrycy do
    postaci RAW. Obrazu RGB jeszcze nie ma , w tym sensie jak pojedyncze zdjecia
    Prokudina-Gorskiego tez nie byly zdjeciami RGB , w tym sensie jak zdjecie negatywowe
    cz.-b. tez nie jest zdjeciem GRB ( wiem , mozna mowic ze RGB sa sobie rowne , ale
    nie mozna na pojedynczym zdjeciu rozdzielic skladowych RGB , w odroznieiu do zdjec
    RGB).
    Te surowe dane z matrycy sa wstepnie przetwarzane tak by mozna bylo mowic o obrazie.
    Mozna sobie poczytac co jest liczone, korygowane - szumy , kontrast /ostrosc -
    eliminujac wzajemne oddzialywanie na siebie pixeli , ISO, niekiedy uwzgledniane sa
    wlasnosci optyki, jeszcze przed zapisem do raw.

    To nie jest obrobka gotowego zdjecia RGB , lecz takie przygotowanie danych z matrycy
    , aby mozna bylo wyliczyc obraz czyli dokonac demozaikowania.

    Akurat wczoraj gdzies przeczytalem , ze czesto raw podlega przed zapisem kompresji
    JPG w wersji bezstratnej. Zapewne jest to roznie u roznych producentow.
    Bede mial czas i bedzie mi sie chcialo , to sie dokopie do literatury papierowej na
    ten temat i zacytuje cos.
    Takie ogolne strony o fotografii najczesciej sie wzajemnie powtarzaja lub cytuja-
    mozna przeczytac, ze sa to surowe dane wprost z matrycy - co jest pewnym
    uproszczeniem.Moznaby chyba lepiej powiedziec dane przetworzone w stopniu niezbednym.