    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 6 Mar 2014 03:52:25 -0800 (PST)
    <le62aj$321$1@news.task.gda.pl> <o7gmqdtb21gq$.dlg@habeck.pl>
    <leflce$bvs$1@news.task.gda.pl> <leqann$peq$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <leque3$5ri$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lest80$5eo$1@node1.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <lf7977$27t8$1@news2.ipartners.pl> <lf7scu$4bf$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <lf9fn2$59t$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <lf9kfr$qvm$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Problem z ostrością
    From: XX YY <f...@g...com>

    > No właśnie chciałbym. Masz jakiś link?

    linkom nie wierze

    nie che mi sie szuka.

    mam sporo roznych artykuloow na ten temat sprzed lat , kiedy temat RAW byl modny. nie
    bardzo chce mio sie grzebac i skanowac.
    jesli sie zainteresujesz tematem to odnajdziesz sporo rzeczy.

    Nie słyszałem o tym aby

    > jakikolwiek sprzęt poza odszumianiem w Nikonach ingerował w RAWy.

    kazdy to robi.
    trudno t nazwac ingerencja - to jest raczej przeliczenie obrazu z matrycy i potem
    zapisanie do postaci RAW. tzn ta ingerencja zachodzi przed zapisaniem do raw. Sam raw
    juz jest po tej ingerencji , dokladniej mowiac dane zapisane w raw sa wczesniej
    odpowiednio wyliczone.

    > Obraz RGB to 3 czarno-białe obrazy przecież określające jasność
    >
    > świecenia każdego z 3 filtrów :-) RAW może przechowywać składowe RGB
    >
    > choć nie musi. Matryce wykorzystują filtry Bayera (i chyba najczęściej
    >
    > jest to RGB właśnie).

    sam raw to zapis jedyni jasnosci , nie ma informacji o kolorze.
    napiecie na cmos z koloru np czerwonego i zielonego o tej samej luminancji bedzie
    dokladnie taie samo. nie da sie zidentyfikowac koloru.
    dopiero naswitlajac przez filtry da sie to zrobic.
    tzn sam raw jest zapisem czarno - bialym , dopiero przez demozaikowanie i dzieki
    bayerowi da sie wyliczyc dla kazdego pixela skladowe RGB.

    > nie nie nie :-)

    dlaczego nie ?
    midi to 128 liczb.
    kazdej liczbie zapisanej w rawie oznaby przypisac liczbe z midi.
    taka konversja jest zabawa na pare minut dla programisty.
    dostaniesz ciag dziwkow z karty dziwiekowej.
    dla jednych to bedzie ciag przypadkowych dziekow dla innych czysta forma dziwiekowa.
    Moj pies przy tym chetnie by sobie powyl ;-)

    > Oczywiście pomijam, że to "przeliczanie" z RAW do popularnych formatów
    >
    > bitmap to nie tylko konwersja kolorów.

    wolanie raw to nie jest konwersja kolorow , ani konwersja jakiegokolwik formatu.

    po wywolaniu RAW dostajesz obraz RGB , w chwili zapisu decydujesz sie na format .

    > Oczywiście sam nie eksperymentowałem z zawartością plików RAW więc
    >
    > bazuję na literaturze. Któryś z grupowiczów napisał program do konwersji
    >
    > RAW. Jedynie on mógłby to potwierdzić lub zaprzeczyć.

    konwersja raw do innego formatu to oddzielne zagadnienie.
    sam obraz raw jak pisalem jest juz zapisany po przeliczeniach obrazu z matrycy.
    w nim jest juz wsyzsto wstepnie wyliczoen , zasadniczo prawie wszystko, poza wlasnie
    kolorem .

    > Nawet uogólnię: to co w ogóle widzimy zawsze jest przeliczane.

    oczywiscie.
    jak przeliczone ?
    otoz dane z matrycy sa tak przeliczany aby mozna bylo je interpretowac jako zapis
    obrazu.

    czyste dane z matrycy to bylby tylko zapis napiec dla kazdego pixela.

    > Właśnie chciałbym o tym gdzieś przeczytać. Póki co wiem, że niektóre
    >
    > aparaty ingerują w ten zapis

    poszukaj a znajdziesz.

    raw jest zapisem po tej ignerencji/przeliczeniu.
    walsnie ostrosc/kontrast wymagaja obrobki rachunkowej.

    > Masz jakiś link PL/EN? Pytam tylko z ciekawości bo to nie ma związku z

    nie mam linkow , nie bardzo chce mi sie grzebac.
    99% opisow to rozpowszechnianie opnini iz raw to obraz " wprost z matrycy".
    mam roche rzeczy na papierze , tez nie bardzo mi sie chce grzebac.

    inna rzecz , jako ciekawostka do wczesniejszej czyjejs wypowiedzi.

    wplyw wolarki na ostrosc:

    porownalem tylko DPP i LT mierzac MTF zdjecia tablicy testowej wywolane do tiff przy
    ostrzeniu w obu programach = 0

    wartosci mtf byly takie same , tzn te dwie wolarki z ostroscia ustawiona na zero
    interpretuja ostrosc w ten sam sposob.
    Oznaczoaloby to byc moze brak ingerencji w wyliczenie ostrosci zapisanej w obrazie
    RAW przez wolarke , przy nastawach zerowych.
    Nie wiem jak jest z innymi wolarkami , czy tak samo?