  • 11. Data: 2013-12-21 12:42:25
    Temat: Re: Prad z wiatrakow 2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 Dec 2013 22:28:37 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Żarnowiec ma 122 ha, a te wiadra zajęłyby 20 ha.

    A nad nimi moglyby ogniwa sloneczne stac, albo wiatraki.
    Wiatraki nad Zarnowcem co prawda tez by mogly :-)

    Tak czy inaczej - energii malo, a 144 tys - zapewne niebotycznie
    drogo.

    J.

  • 12. Data: 2013-12-21 13:41:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Wiatraki nad Zarnowcem co prawda tez by mogly :-)
    >
    > Tak czy inaczej - energii malo, a 144 tys - zapewne niebotycznie

    "Zapewne" -- ja żadnej pewności nie mam. Dlatego pytałem o koszty
    jednego i drugiego. Nie wiem dokładnie ile pieniędzy pochłonęła
    budowa elektrowni w Żarnowcu, ale 1,44 miliarda dolarów za podobny
    obiekt wydaje się jakimś zgrubnym przybliżeniem. To bardzo zależy
    od lokalnych czynników, w Żarnowcu na przykład trzeba było wybudować
    od podstaw to jezioro na górce. Mamy zatem 10 tysięcy dolarów
    w przeliczeniu na jedno wiadro. Dużo droższe one są?

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2013-12-21 15:37:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Żarnowiec ma 122 ha, a te wiadra zajęłyby 20 ha.

    Nie ma lekko. Zobacz np
    http://www.beaconpower.com/files/experience_and_capa
    bilities.pdf

    Nie ustawisz wiader jednego przy drugim, musi byc miejsce dla
    elektroniki, drogi dojazdowe, miejsce dla dzwigow (choc w sumie -
    czemu nie z helikoptera), rozdzielnia.
    I w efekcie - wiaderka sa w tym obiekcie najmniejsze, a Zarnowiec tez
    bylby chyba mniejszy. Choc jakby tak te wiaderka rozproszyc, to i
    narzut bylby mniejszy.

    No ale Zarnowiec potrzebuje gory. Ze smieci nie usypiesz.

    J.

  • 14. Data: 2013-12-21 15:38:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Dec 2013 13:41:36 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > od podstaw to jezioro na górce. Mamy zatem 10 tysięcy dolarów
    > w przeliczeniu na jedno wiadro. Dużo droższe one są?

    Cena sie nie chwala ... ale nowoczesna technologia. Mysle ze co
    najmniej jedno zero wiecej.

  • 15. Data: 2013-12-21 16:13:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Cena sie nie chwala ... ale nowoczesna technologia. Mysle ze co
    > najmniej jedno zero wiecej.

    Różnica jednego rzędu, to jeszcze by nie było tak źle, zwłaszcza wziąwszy
    pod uwagę, że nowoczesne technologie z czasem tanieją. Ale przecież i tak
    nie wiemy, więc co będziemy liczyć. Co innego tu ma znaczenie. Jezioro
    samo w sobie, to jest fajna sprawa. Turbiny siedzą gdzieś pod ziemią albo
    w niewielkiej budzie. A hektary zastawione wiadrami takie fajne już nie
    są. No i takie wiadro z pewnością psuje się częściej niż jezioro.
    Więc amortyzację inwestycji trzeba rozłożyć na lata, nie na wieki.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2013-12-21 16:14:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No ale Zarnowiec potrzebuje gory. Ze smieci nie usypiesz.

    Góry, albo dołu. Są projekty budowy podobnych elektrowni
    z wykorzystaniem dziury po wybranym węglu.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2013-12-21 19:07:04
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Wiatraki maja zabezpieczenie przeciw silnym wiatrom i poprostu wtedy nie
    dzialaja. A propos energii to wlasnie w zeszlym tygodniu skonczylem
    instalowac generator 650kW zasilany gazem ziemnym dla duzej drukarni
    kolo norymbergii. Jak widac oplaca sie niemcom ogrzewac i miec prad z
    gazu w szkoplandii.

  • 18. Data: 2013-12-21 19:56:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    LeonKame napisał:

    > Wiatraki maja zabezpieczenie przeciw silnym wiatrom i poprostu
    > wtedy nie dzialaja.

    To co wiało niedawno, to nie był silny wiatr? A jednak działały
    i produkowały więcej niż zwykle. Kiedyś wiatraki miały generatory
    synchroniczne. Zsynchronizować z siecią mogły się tylko w pewnym
    zakresie prędkości wiatru. Wiało za słabo, nie produkowały nic,
    za mocno -- też nie, bo się nie dało ustawić wymaganej prędkości.
    Jak jest generator z inwerterem, to nie trzeba wyłączać.

> [...]
    > generator 650kW zasilany gazem ziemnym dla duzej drukarni kolo
    > norymbergii. Jak widac oplaca sie niemcom ogrzewac i miec prad

    Kogeneracja w niewielkich jednostkach, to w ogóle jest jedyny sensowny
    sposób przerabiania gazu na prąd. Budowę dużych elektrowni gazowych
    należy traktować jak zbrodnię przeciwko ludzkości. Przykład Norymbergi
    powinien zadziałać.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2013-12-21 20:09:07
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

> [...]
    > od podstaw to jezioro na górce. Mamy zatem 10 tysięcy dolarów
    > w przeliczeniu na jedno wiadro. Dużo droższe one są?

    Budowa tej elektrowni "wiadrowej" (link do Google Maps):
    http://goo.gl/maps/fozNv

    (200 wiader) kosztowała 69 mln USD, ale ile jedno wiadro kosztuje nie
    znalazłem. Budowa tejże elektrowni doprowadziła firmę Beacon Power w
    zasadzie do bankructwa (ale znalazł się inwestor i zabawa trwa tj. mają
    budować (już budują?) kolejną).
    Źródło:
    [1] http://www.reuters.com/article/2012/02/06/beacon-idU
    SL2E8D6G5620120206