    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Po co mechaniczna migawka?
    Date: Thu, 1 Apr 2010 19:46:27 +0200

    "Latet" <l...@n...pl> napisał:

> [...]
    > (tak samo, jak je przesuwaliśmy w dół), a dopiero potem robaczkowo ciągnie
    > dół. W tym czasie światło może sobie dalej padać, bo nowe ładunki nie
    dołączą do
    > tych transportowanych.
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    >
    > Nie rozumiem jednak - czy matryce w lustrzankach wymagają migawki dlatego,
    że są
    > "podstawowym sensorem", czyli są prymitywniejsze w budowie (dzięki temu
    nie tak
    > drogie pomimo swojej wielkości)? Czy też celowo stosuje sie takie matryce,

    Łatwiej jest wykonać matrycę o dobrych parametrach jeśli zrezygnuje się z
    wymogu odprowadzania ładunków bez zasłaniania światła do niej docierajacego.
    I z tego względu w lustrzankach cyfrowych - gdzie wymogi co do jakości są
    wyższe - do niedawna stosowano matryce wymagające migawki. Co ciekawe -
    rownież niektóre kompakty i hybrydy z wyższych półek były w mechaniczną
    migawkę wyposażone. Taka matryca uniemożliwia jednak podgląd na żywo oraz
    kręcenie filmów - dlatego gdy marketingowcy wylansowali potrzebę takich
    funkcji w lustrzankach a postep technologiczny na to pozwolił - zaczęto i w
    lustzrankach stosować matryce umożliwiajace pracę pzry ciągłym oświetleniu.

    > No, ale w najnowszych lustrzankach jest tryb LiveView, więc ich matryce
    mogą
    > pracować bez migawki. A jednak wciąż migawki tam są - po co?

    Bo jest i drugi powód - AF. Jeśli chcemy korzystać z AF z detekcją fazową -
    a taki AF jest przy obecnym stanie techniki nadal szybszy od AF z detekcją
    kontrastu - musimy opuśćić lustro i umieszczone za nim dodatkowe lusterka
    kierujace sygnał na czujniki AF. Można sobie wprawdzie wyobrazić migawkę
    elektroniczną która na ten czas odcina sygnał z matrycy, ale w sytuacji, gdy
    i tak już nie możemy rezygnować z mechaniki - warto zostawić i migawkę -
    choćby ze względu na lepsze zabezpieczenie matrycy podczas wymiany
    obiektywów. Nie wiem też, czy w przypadku pozostawienia podczas ustawiania
    ostrości metodą detekcji fazowej otwartej migawki nie byłoby zakłóceń w
    pracy AF spowodowanych odbiciami światła od błyszczącej powierzchni matrycy
    w kierunku czujników AF.

    > Czy zdjęcie zrobione w trybie LiveView ma większe szumy, niż identyczne
    zdjęcie
    > zrobione w tych samych warunkach tym samym aparatem w trybie z migawką?

    Tu nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi, wiem natomiast, ze w
    trybie LV jest się skazanym na AF z detekcją kontrastu - bardziej
    precyzyjny, ale i wolniejszy niż AF z detekcją fazową.

    > Czy LiveView rozwiązuje definitywnie odwieczny problem Front/Back Focus?
    >[...]

    Tak, ale za cenę mniejszej szybkości - przynajmniej na obecnym poziomie
    technologii.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)