  • 111. Data: 2009-01-20 19:44:46
    Temat: Re: Panas G1 na dpreview
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 19:28:11 +0000 (UTC), m...@a...net.pl napisał(a):

    > Nie widze nic dziwnego.
    > Obiektywy malpek jednak DAJA taka rozdzielczosc jak daja, prawda?

    Z jakich ogniskowych, z jakim kontrastem i przy jakich przysłonach?

    > Bedzie, i bedzie spora.

    No, w małpkach f/11 jest często niedostępne, ze względu na jakość obrazu.
    Poszukaj obliczeń Marka Wyszomirskiego dotyczących wpływu dyfrakcji na
    rozdzielczość. A znalazłem dla Ciebie:
    Maksymalne wartości rozdzielczości obiektywu w zależności od stosowanej
    przysłony.
    f/11 - 135 lp/mm
    f/16 - 93 lp/mm
    f/22 - 67 lp/mm
    f/32 - 46 lp/mm
    f/45 - 33 lp/mm

    > Zdrowego rozsadku.

    Jak mówisz, że następuje zwrot, to spodziewał bym się jakichś objawów tego
    zwrotu. Choćby śladu takiego zakręcania technologii. Jaskółek. Był aparat
    bez filtra AA, ale w roku bodaj 2003. Jeden, firma już nie robi lustrzanek,
    a kompakty jej sprzedają się średnio.

    > Szczerze? Nie wiem. Natomiast mysle ze takich sporo,
    > w segmencie kompaktow i komorek, gdzie obiektyw jest
    > niewymienny i konstruktor z gory wie jaka ma rodzielczosc
    > szkla a jaka ma rozdzielczosc matrycy.

    Segment komórek :-). Jeszcze raz napiszę, jeżeli twierdzisz, że taki zwrot
    następuje, pokaż przykłady.

    Oczywiście, fajnie by było, gdyby pojawiły się multimegapikselowe matryce,
    udające ziarno, ale na dziś to mogą się pojawić takie matryce do studio, w
    których kosztem dynamiki rozmnożymy piksele.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 112. Data: 2009-01-20 21:13:24
    Od: m...@a...net.pl

    >No, w małpkach f/11 jest często niedostępne, ze względu na jakość obrazu.

    Tak.

> [...]
    >rozdzielczość. A znalazłem dla Ciebie:
    >Maksymalne wartości rozdzielczości obiektywu w zależności od stosowanej

    Czyli ze sie nie da stosowac duzych przyslon.

    No i?

    To taki problem jest?

    Nie za specjalnie widze problem, przy malej matrycy zanika potrzeba
    stosowana duzych przyslon, bo GO wychodzi duza przy nizszych
    przyslonach.

    Zauwaz ze do takiej makrofotografii wspomniany Marek Wyszomirski
    woli uzywac kompakta, MIMO wspomnianych ograniczen kompaktow do F8,
    i tak wychodzi lepiej (w sensie glebi przy danym rozmiarze kadru)
    niz na lustrzance.

    Chyba ze uzywasz tak wysokich przyslon do innych celow niz zwiekszanie
    GO, np zeby uzyskac celowe rozmycie/nieostrosc nie majac nasadki
    zmiekczajacej, albo wydluzenie czasu naswietlania nie majac
    szarego filtra, albo efekt filtra gwiazdkowego bez uzycia
    tegoz filtra gwiazdkowego (przy kiepsciejszych szklach wychodzi)
    :-)

    >jeżeli twierdzisz, że taki zwrot
    >następuje, pokaż przykłady.

    No to inaczej.
    Mysle ze taki zwrot NASTAPI a nie ze NASTEPUJE.
    :-)

    Michal Kukula

  • 113. Data: 2009-01-20 22:04:19
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 21:13:24 +0000 (UTC), m...@a...net.pl napisał(a):

> [...]
    > szarego filtra, albo efekt filtra gwiazdkowego bez uzycia
    > tegoz filtra gwiazdkowego (przy kiepsciejszych szklach wychodzi)

    No, w przypadku lustrzanki z matrycą 4/3 czy APS-c brak f/8 może być
    problemem przy matrycy 30 czy 40 mpix, a bodaj o tym pisał Arkadiusz.
    Z punktu widzenia fotografii, a nie przemysłu telekomunikacyjnego, z
    nastaniem Panasonica G1 nadchodzi MBSZ prawdopodobna śmierć maleńkich
    matryc. Na ten temat możemy pospekulować, jak chcesz.

    > No to inaczej.
    > Mysle ze taki zwrot NASTAPI a nie ze NASTEPUJE.
    > :-)

    Ano nie następuje, bo istnieją poważne problemy z kolekcjonowaniem
    odpowiedniej liczby fotonów na tak maleńkich fotosajtach i jeszcze długo
    tak będzie. Zgodnie z prawem Moora to jeszcze z 54 miesiące, by dojść do 90
    megapikseli na waflu fullframe. A i to chyba bardzo optymistycznie. A co
    będzie za 5 lat, to ja się nie podejmę wróżenia. 5 lat temu 10d był
    nowością za 12 kawałków w detalu. Dziś pewnie kupisz go za 500 zł na
    Allegro.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 114. Data: 2009-01-20 23:50:48
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Radio Erewan pisze:
    > nastaniem Panasonica G1 nadchodzi MBSZ prawdopodobna śmierć maleńkich
    > matryc. Na ten temat możemy pospekulować, jak chcesz.

    A będzie aparat tak malutki jak najmniejsze kompakty? nic się z niego
    nie będzie wysuwać, a jeśli to będzie włazić w body dając jednocześnie
    tak 5x zooma? No i będzie ten olek za tyle, co teraz kompakciki? Będzie
    miał stabilizację w body, lub w szkle bez zwiększania jego wymiarów?

    Chyba zbyt bardzo prorokujesz. Nie każdy czeka na jakość - Ci którzy
    kupują komapkcik w media markt patrzą na nalepki, a nie na wymiar matrycy.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 115. Data: 2009-01-21 00:35:54
    Od: "Lukasz" <l...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Rumian" <g...@c...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Przepraszam, czy ten aparat kręci filmy, z dźwiekiem czy nie ??

    Ten nie, w tym roku ma sie pojawić G1 HD z filmowaniem

    lukasz

  • 116. Data: 2009-01-21 03:13:43
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Wed, 21 Jan 2009 00:50:48 +0100, dominik napisał(a):

> [...]
    >
    > Chyba zbyt bardzo prorokujesz. Nie każdy czeka na jakość - Ci którzy
    > kupują komapkcik w media markt patrzą na nalepki, a nie na wymiar matrycy.

    Wydaje mi się, choć nie twierdzę, że tak się stanie, że w przewidywalnym
    czasie zanikną małpki peryskopowe, a taka technologia trafi do komórek.
    Na rynku fotograficznym pozostaną peryskopy odporne na warunki
    atmosferyczne, wodę i wstrząsy. Aparat turystyczny będzie czymś co
    przypomina prototyp Olka u4/3. Pewnie jakiś czas będą się bronić
    ultrazoomy, bo na większej matrycy nie sposób zrobić zoom 28 razy, który da
    się włożyć do plecaczka.
    Już dziś produkcja kompaktów jest małodochodowa. Trudno tu o zarabianie na
    nowatorstwie, liczy się ilość i efekt skali. Byle chiński obszczymurek może
    robić swoje aparaty sprzedawane potem naiwniakom w dyskontach spożywczych
    za 200 zł.
    Nikon nie ma swoich fabryk małpek, wielu innych producentów też kupuje
    najtańsze modele od Sanyo, by promować swoją markę, wykorzystać istniejące
    kanały dystrybucji, ale nie brudzić rąk. O coraz mniejszy tort bije się
    masa producentów.
    Od dołu ten segment jest coraz mocnej atakowany komórkami. Kilka z nich
    robi całkiem zabawne zdjęcia.

    Konfitury fotograficzne są tam, gdzie jest przewaga technologiczna. Wyścig
    na wielkość matryc, wyścig na stabilizację, wyścig na odporność na różne
    ekstremalne sytuacje i wyścig na jakość obrazu.
    G1 jest pierwszą czy może jedną z pierwszych jaskółek (pierwszą przynoszącą
    profity) aparatów, które zastąpią uniwersalne kompakty, które gościły na
    półkach jeszcze dwa lata temu (od Sony F7xx po Olki 3030-5060 czy Canony z
    serii G). Małpki najtańsze wyginą, lub staną się domeną firm o wymyślnych
    nazwach kończących się na -tek. I tak 90% tego rynku będzie miał producent
    aparatów marki Nokia.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 117. Data: 2009-01-21 06:47:22
    Od: j...@a...at

    On 20 Jan., 14:13, Radio Erewan <r...@g...com> wrote:

    > Ceny i ergonomii to nie spieprzą, potrafią to ustawić dobrze. Przydało by
    > się jeszcze, by Olek kupił licencję na filtr AA od Panasonica, a nie
    > wkładał ciągle ten sam, który miał służyć E-1 przy 5 megapikselach.

    albo od leici algorytm na obrobke obrazu z matrycy bez filtra AA

  • 118. Data: 2009-01-21 07:30:29
    Od: Marx <M...@n...com>

    A ja mysle ze nic nie wyginie. Tak jak nadal mozna kupic telefon bez
    bajerow, ktorym mozna tylko dzwonic i SMS wyslac.
    Urzadzenia zintegrowane nie sa dla kazdego. Ja je lubie, i jesli moja
    komorka zacznie robic zdjecia dobrej jakosci to pewnie pozbede sie
    kompakta. Ale wiele osob woli miec oddzielnie, i dla nich kompakty
    pozostana.
    W zasadzie zmiana wsrod kompaktow juz nastapila. Do niedawna kompakty
    musialy byc tansze niz lustrzanki, stad od zejscia lustrzanek pod
    strzechy przez dluzszy czas nie bylo dobrych kompaktow poza moze seria G
    z Canona. Np seria V czy R u Sony zostala zakonczona.
    Aktualnie lustrzanki tak zeszly z ceny ze kompakty mozna kupic za cene
    od 200 do 2tys zl. I tak pozostanie.
    Nie zgadzam sie tez ze ten tort jest maly. To olbrzymi tort tylko wiele
    osob juz ma aparaty i robia one na tyle dobre 10x15 ze nie widza
    potrzeby aby je zmieniac. W lustrzankach zawsze mozna namowic a to na
    nowy obiektyw czy tez nowa lampe albo filterek. Kompakty z tego co widze
    to ludzie zmieniaja dopiero jak im sie psuja. Wystarczy popatrzec na ta
    liste. Co i rusz wpada czlowiek ktoremu doradzono kiedys a40 czy a60 i
    pyta co wybrac.
    Marx

  • 119. Data: 2009-01-21 08:08:30
    Od: grzybu <s...@s...sp>

    Dnia 2009-01-20, wto o godzinie 17:19 +0100, Jakub Jewu?a pisze:

    > Sa RAWy z kita. Jest niezle.

    Ja ściągałem RAWy jakiś czas temu z innych stron i kit wypada naprawdę
    zaskakująco dobrze, jak na kit oczywiście. To nie jest poważne szkło za
    poważne pieniądze.
    Mam wrażenie, że pomijając światło daje podobny obraz do Tamrona
    28-75/2.8, którego i tak trzeba przymykać do f/4 aby nie mydlił.
    Z takim 12-60/2.8-4 G1 pewnie pokazałby pazury. Co zresztą widać na
    przykładzie Zuiko 50/2.0.

    --
    Pozdrowienia
    Grzegorz Rakoczy

  • 120. Data: 2009-01-21 08:34:18
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Radio Erewan pisze:
    > Wydaje mi się, choć nie twierdzę, że tak się stanie, że w przewidywalnym
    > czasie zanikną małpki peryskopowe, a taka technologia trafi do komórek.
    (...)
    > Małpki najtańsze wyginą, lub staną się domeną firm o wymyślnych
    > nazwach kończących się na -tek. I tak 90% tego rynku będzie miał producent
    > aparatów marki Nokia.

    Myślę, że zdecydowanie zbyt optymistycznie do tego podchodzisz, ale
    naprawdę chciałbym żeby to o czym piszesz okazało się prawdą :)

    Póki co nie zgodzę się, że sprzedaż małp jest niedochodowa. Całkiem
    nieźle to idzie, choć szału nie ma :) producenci ciągle piorą się na
    wyświetlacze, stabilizację, zooma w obiektywie, bajery jak rozpoznawanie
    twarzy, no i jakość obrazu. Gdyby rynek ten był skończony to
    zdecydowanie był by jakiś idealny aparacik, ale dalej nie ma.

    Oby m4/3 się zakorzeniło odpowiednio, bo to znaczy konkurencję, dobre
    ceny i fajną jakość. Może mogłoby dzięki temu wyjść coś o podobnych
    rozmaiarach i pełnej klatce? :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \