  • From: Radio Erewan <r...@g...com>
    Subject: Re: Panas G1 na dpreview
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Wed, 21 Jan 2009 04:13:43 +0100

    Dnia Wed, 21 Jan 2009 00:50:48 +0100, dominik napisał(a):

    > A będzie aparat tak malutki jak najmniejsze kompakty? nic się z niego
    > nie będzie wysuwać, a jeśli to będzie włazić w body dając jednocześnie
    > tak 5x zooma? No i będzie ten olek za tyle, co teraz kompakciki? Będzie
    > miał stabilizację w body, lub w szkle bez zwiększania jego wymiarów?
    >
    > Chyba zbyt bardzo prorokujesz. Nie każdy czeka na jakość - Ci którzy
    > kupują komapkcik w media markt patrzą na nalepki, a nie na wymiar matrycy.

    Wydaje mi się, choć nie twierdzę, że tak się stanie, że w przewidywalnym
    czasie zanikną małpki peryskopowe, a taka technologia trafi do komórek.
    Na rynku fotograficznym pozostaną peryskopy odporne na warunki
    atmosferyczne, wodę i wstrząsy. Aparat turystyczny będzie czymś co
    przypomina prototyp Olka u4/3. Pewnie jakiś czas będą się bronić
    ultrazoomy, bo na większej matrycy nie sposób zrobić zoom 28 razy, który da
    się włożyć do plecaczka.
    Już dziś produkcja kompaktów jest małodochodowa. Trudno tu o zarabianie na
    nowatorstwie, liczy się ilość i efekt skali. Byle chiński obszczymurek może
    robić swoje aparaty sprzedawane potem naiwniakom w dyskontach spożywczych
    za 200 zł.
    Nikon nie ma swoich fabryk małpek, wielu innych producentów też kupuje
    najtańsze modele od Sanyo, by promować swoją markę, wykorzystać istniejące
    kanały dystrybucji, ale nie brudzić rąk. O coraz mniejszy tort bije się
    masa producentów.
    Od dołu ten segment jest coraz mocnej atakowany komórkami. Kilka z nich
    robi całkiem zabawne zdjęcia.

    Konfitury fotograficzne są tam, gdzie jest przewaga technologiczna. Wyścig
    na wielkość matryc, wyścig na stabilizację, wyścig na odporność na różne
    ekstremalne sytuacje i wyścig na jakość obrazu.
    G1 jest pierwszą czy może jedną z pierwszych jaskółek (pierwszą przynoszącą
    profity) aparatów, które zastąpią uniwersalne kompakty, które gościły na
    półkach jeszcze dwa lata temu (od Sony F7xx po Olki 3030-5060 czy Canony z
    serii G). Małpki najtańsze wyginą, lub staną się domeną firm o wymyślnych
    nazwach kończących się na -tek. I tak 90% tego rynku będzie miał producent
    aparatów marki Nokia.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl