  • 1. Data: 2011-08-25 05:42:24
    Temat: PT100
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Witam,
    do tej pory stosowałem taki oto układ do PT100:
    http://img36.imageshack.us/img36/9805/pt100.jpg
    Rezystory w nim są tak dobrane że mogę mierzyć w
    zakresie -50...160 stopni Celsjusza. Oczywiście układ
    ten jest układem linearyzującym. Tak że w procesorze
    nic nie muszę poprawiać tylko odczytuję bezpośrednio
    na przetworniku.

    Ale teraz pojawił mi się problem bo muszę mierzyć
    temperaturę w zakresie 0...400 stopni Celsjusza.
    W Spice w tym układzie odpowiednio dobrałem rezystory
    do symulacji tak żeby układ przy 400 stopniach
    dawał na wyjściu 2,5V. Ale mam problem bo układ
    daje na wyjściu wartości nie liniowe.

    Czy może mnie ktoś poratować jakimś układem/schematem,
    który będzie jednocześnie linearyzował charakterystykę PT100?
    Tak żeby na wyjściu dawał przy 400 stopniach 2,5V i najlepiej
    żeby był 3 przewodowy.
    Chcę to podłączyć do przetwornika MCP3208, gdzie napięcie
    referencyjne będzie 2,5V.

    Robert

  • 2. Data: 2011-08-25 07:51:24
    Temat: Re: PT100
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-08-25 07:42, Robert pisze:
> [...]
    > żeby był 3 przewodowy.
    > Chcę to podłączyć do przetwornika MCP3208, gdzie napięcie

    Z jaką dokładnością chcesz mierzyć? Ile bitów ma być wolnych od szumów
    (ENOB)? Jakiej rodziny procesorów chcesz użyć?
    Na podanym schemacie, ile wynosi AVCC?
    K.

  • 3. Data: 2011-08-25 08:11:50
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    > Z jaką dokładnością chcesz mierzyć? Ile bitów ma być wolnych od szumów
    > (ENOB)? Jakiej rodziny procesorów chcesz użyć?
    > Na podanym schemacie, ile wynosi AVCC?
    > K.

    Chcę użyć Atmegi 90CAN128, ale będzie użyty zewnętrzny przetwornik
    12-bitowy MCP3208 na SPI. 12 bitów daje 4096 próbek, co daje
    rozdzielczość 0,1 stopnia przy zakresie 0..400 stopni.
    Na podanym schemacie AVCC wynosi 5V.
    Nie bardzo rozumiem o co chodzi: z bitami wolnych od szumów?

    Robert

  • 4. Data: 2011-08-25 09:38:18
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-08-25 10:11, Robert pisze:

> [...]
    > Na podanym schemacie AVCC wynosi 5V.
    > Nie bardzo rozumiem o co chodzi: z bitami wolnych od szumów?

    Obecnie do pomiarów temperatury stosuje się przetworniki delta-sigma,
    które zawierają filtry cyfrowe które można ustawić na 50Hz. Znacznie to
    upraszcza budowę filtra między przetwornikiem a czujnikiem. Przetworniki
    te od razu są dostosowane do podłączenia PT100 lub termopary.
    Na przykład:
    http://www.analog.com/static/imported-files/data_she
    ets/AD7715.pdf

    Obecnie już nie stosuje się lineralizacji PT100 w sposób sprzętowy,
    tylko przy pomocy oprogramowania. Jest znacznie tańsze i dokładniejsze.

    Rozdzielczość 0.1°C jest czysto hipotetyczna, każdy układ elektroniczny
    szumi i część z najmłodszych bitów będzie się zmieniać z powodu zakłóceń
    i szumów.
    K.

  • 5. Data: 2011-08-25 09:48:19
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > do symulacji tak żeby układ przy 400 stopniach
    > dawał na wyjściu 2,5V. Ale mam problem bo układ

    PT100 jest z rezystorem R45 w układzie dzielnika napięcia. Dopóki
    wartość termometru jest mała to rezystor R45 pracuje prawie jako źródło
    prądowe. Ale im większa jest rezystancja czujnika tym większa
    nieliniowość sygnału bo maleje prąd płynący przez sumaryczną
    rezystancję. Zamiast dawać rezystor R45 zrób sobie proste źródło prądowe
    np na LM317
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf Fig.3
    Ponadto zobacz sobie tabelę:
    http://www.thermocouple.co.uk/Downloads/TD-TV_PT1A.p
    df
    Nachylenie krzywej R(T) trochę spada i punkt 400 C będzie o 10C niżej od
    prostej rozpiętej na przykład na punktach 0 i 100C.
    Możesz po prostu się tymi nieliniowościami nie przejmować i w procku
    to korygować, ale ja osobiście usunąłbym nieliniowość wynikającą z
    niepoprawnego pomiaru (dając źródło prądowe) a w procek wszył poprawki
    na nieliniowość charakterystyki czujnika.

    MD

  • 6. Data: 2011-08-25 10:21:58
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Rozdzielczość 0.1°C jest czysto hipotetyczna, każdy układ elektroniczny
    > szumi i część z najmłodszych bitów będzie się zmieniać z powodu zakłóceń

    Właśnie chciałem uniknąć linearyzacji programowej bo procesor ma obsłużyć
    16 wejść i 16 wyjść cyfrowych transmitowanych po CAN-ie. Dodatkowo jak
    będzie podłączone do przetwornika pod te same wejścia jeszcze inne wejścia
    analogowe to będę musiał na jakiś zworkach wybierać czy wejście PT100 czy
    wejście analogowe 0..10V.

    No nic, chyba zastanowię się nad rozwiązaniem programowej linearyzacji.
    A czy mógłbyś podać jakiś schemat podłączenia 3 przewodowego i żeby
    później z tym sygnałem wejść do przetwornika ADC?

    Robert

  • 7. Data: 2011-08-25 10:27:47
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > niepoprawnego pomiaru (dając źródło prądowe) a w procek wszył poprawki
    > na nieliniowość charakterystyki czujnika.

    Czyli proponujesz żebym zostawił ten układ i wstawił tam źródło prądowe?
    A wtedy będę jeszcze musiał poprawiać programowo charakterystykę czujnika?

    Robert

  • 8. Data: 2011-08-25 10:30:29
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Na elektrodzie jest jakiś wątek, że można PT100 podłączyć do
    wzmacniacza INA122. Tylko nie wiem jak. Mógłby mi ktoś pokazać
    jak to zrobić? Będzie to wtedy działać na 400 stopni i mieć 2,5V
    na wyjściu?

    Robert

  • 9. Data: 2011-08-25 13:29:04
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Na elektrodzie jest jakiś wątek, że można PT100 podłączyć do
    > wzmacniacza INA122. Tylko nie wiem jak. Mógłby mi ktoś pokazać

    Ty nie masz w swoim układzie żadnej linearyzacji.
    Linearyzacja wielomianem może być np.:
    Rt = R0(1+At+Bt^2 )
    A = 3,9083 x 10-3 °C-1
    B = -5,775 x 10-7 °C-2

    Najlepszy byłby klasyczny mostek do pomiaru rezystancji,
    np.
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1546194.html#7
    549372

  • 10. Data: 2011-08-25 14:09:55
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-25 12:27, r...@p...onet.pl pisze:
    df

    > Czyli proponujesz żebym zostawił ten układ i wstawił tam źródło prądowe?

    Niezupełnie. Ja bym zrezygnował z przesuwania poziomu. Chcesz mieć
    zakres od -50C (80 Ohm) do 400C (247 Ohm). Dajesz źródło 1mA i jeden
    wzmacniacz o wzmocnieniu 10 i masz zakres zmian od 0,8V do 2,5V.
    I po co tu ten rezystor R41?

    > A wtedy będę jeszcze musiał poprawiać programowo charakterystykę czujnika?

    Mała poprawka kwadratowa albo niezbyt gęsta tablica i interpolacja.

    MD