    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PT100
    Date: Thu, 25 Aug 2011 11:48:19 +0200

    W dniu 2011-08-25 07:42, Robert pisze:
    > Witam,
    > do tej pory stosowałem taki oto układ do PT100:
    > http://img36.imageshack.us/img36/9805/pt100.jpg
    > Rezystory w nim są tak dobrane że mogę mierzyć w
    > zakresie -50...160 stopni Celsjusza. Oczywiście układ
    > ten jest układem linearyzującym. Tak że w procesorze
    > nic nie muszę poprawiać tylko odczytuję bezpośrednio
    > na przetworniku.
    >
    > Ale teraz pojawił mi się problem bo muszę mierzyć
    > temperaturę w zakresie 0...400 stopni Celsjusza.
    > W Spice w tym układzie odpowiednio dobrałem rezystory
    > do symulacji tak żeby układ przy 400 stopniach
> [...]

    PT100 jest z rezystorem R45 w układzie dzielnika napięcia. Dopóki
    wartość termometru jest mała to rezystor R45 pracuje prawie jako źródło
    prądowe. Ale im większa jest rezystancja czujnika tym większa
    nieliniowość sygnału bo maleje prąd płynący przez sumaryczną
    rezystancję. Zamiast dawać rezystor R45 zrób sobie proste źródło prądowe
    np na LM317
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf Fig.3
    Ponadto zobacz sobie tabelę:
    http://www.thermocouple.co.uk/Downloads/TD-TV_PT1A.p
    df
    Nachylenie krzywej R(T) trochę spada i punkt 400 C będzie o 10C niżej od
    prostej rozpiętej na przykład na punktach 0 i 100C.
    Możesz po prostu się tymi nieliniowościami nie przejmować i w procku
    to korygować, ale ja osobiście usunąłbym nieliniowość wynikającą z
    niepoprawnego pomiaru (dając źródło prądowe) a w procek wszył poprawki
    na nieliniowość charakterystyki czujnika.

    MD