  • 11. Data: 2011-08-25 14:10:19
    Temat: Re: PT100
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-25 12:21, r...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    ets/AD7715.pdf

    > Właśnie chciałem uniknąć linearyzacji programowej bo procesor ma obsłużyć
    > 16 wejść i 16 wyjść cyfrowych transmitowanych po CAN-ie. Dodatkowo jak
    > będzie podłączone do przetwornika pod te same wejścia jeszcze inne wejścia
    > analogowe to będę musiał na jakiś zworkach wybierać czy wejście PT100 czy
    > wejście analogowe 0..10V.
    >
    > No nic, chyba zastanowię się nad rozwiązaniem programowej linearyzacji.
    > A czy mógłbyś podać jakiś schemat podłączenia 3 przewodowego i żeby
    > później z tym sygnałem wejść do przetwornika ADC?

    http://dev.emcelettronica.com/howto-measure-rtd-resi
    stance-temperature-detectors-over-long-distances

    MD

  • 12. Data: 2011-08-25 14:12:31
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > A czy mógłbyś podać jakiś schemat podłączenia 3 przewodowego i żeby
    > później z tym sygnałem wejść do przetwornika ADC?

    Na schemacie nr 16 powyższego pdf-a, zewrzyj AGND z AIN-, otrzymasz
    instalację trzy przewodową ale, jeśli nie musisz, to tego nie rób.
    Lepszy jest "pomiar czteroprzewodowy".
    Rezystor 6.25kOhm jest rezystorem wzorcowym, warto aby miał dobrą
    stabilność temperaturową i tolerancję 0.1% lub lepszą. To wydatek kilku
    złotych.
    Temperatura najczęściej nie zmienia się zbyt szybko, dlatego korekcja
    nieliniowości, nie ma dużych wymagań obliczeniowych.
    K.

  • 13. Data: 2011-08-25 19:05:34
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-08-25 12:27, r...@p...onet.pl pisze:
> [...]
    df

    > Czyli proponujesz żebym zostawił ten układ i wstawił tam źródło prądowe?
    > A wtedy będę jeszcze musiał poprawiać programowo charakterystykę czujnika?

    Jak mawiają matematycy: "Przez dowolne trzy punkty można poprowadzić
    prostą. O ile ta jest dostatecznie szeroka".
    Jak już wykonasz układ, zamiast PT100, na tych samych drutach(!) wstaw
    rezystory o znanej rezystancji i z tabeli oblicz, jaką temperaturę
    powinien wskazywać miernik. Jak będzie ok, to OK.
    K.

  • 14. Data: 2011-09-06 08:57:36
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Witam,
    dzięki wszystkim za wskazówki na przetwornik do PT100.
    Ale wszystkie te schematy dawały wykresy w SPICE nie
    takie jak oczekiwałem. Albo w ogóle się nie nadawały do
    do niczego.
    Pokombinowałem trochę i zrobiłem taki oto schemat:
    http://imageshack.us/f/714/pt1002.jpg/
    Składa się z dwóch części: źródła prądowego 1mA oraz
    układu przetwarzania i linearyzacji.
    W SPICE daje prawie liniowy wykres napięcia względem
    temperatury w zakresie 0..400 stopni.
    Przy 400 stopniach daje na wyjściu 2,5V.
    No i mam wreszcie 3 przewodowe połączenie i oparte
    na popularnym wzmacniaczu LM324.
    Czy mógłby ktoś doświadczony rzucić okiem na ten schemat i
    powiedzieć jak to będzie się w rzeczywistości zachowywać?
    Czy taki układ jest w ogóle poprawny?

    Robert

  • 15. Data: 2011-09-06 18:24:17
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości Robert napisał:
> [...]
    > Czy mógłby ktoś doświadczony rzucić okiem na ten schemat i
    > powiedzieć jak to będzie się w rzeczywistości zachowywać?

    niestety ale chyba te wzmacniacze dla dokładności 0,1oC sie nie nadają.
    Offset LM324 to typowo 2mV czyli dla 400stopni +-0,4st błędu na
    samych wzmacniaczach bez dodatkowych błędów z rezystorów np 1%
    czyli +-4stopnie..

    Chyba że ta rozdzielczość to tylko pobożne życzenia i w rzeczywistości
    wystarczy dokładność np. +-5 stopni.
    --
    pzdr, j.r.

  • 16. Data: 2011-09-06 21:52:57
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-06 20:24, j.r. pisze:

> [...]
    > czyli +-4stopnie..
    >
    > Chyba że ta rozdzielczość to tylko pobożne życzenia i w rzeczywistości

    LM324 jak nazwał autor, jest wzmacniaczem popularnym. Ja dodam, że
    starym i o archaicznych parametrach.
    Offset straszny nie jest, można go zlikwidować programowo. Temperatura
    pokojowa, Vos drift nie da mu w kość.
    Ja obawiam się szumów, szczególnie typu 1/f. Tym bardziej, że w pdf
    nawet nie są specyfikowane, a pamiętam z praktyki, te wzmacniacze mają
    wysoki poziom szumów.
    Trzeba pamietać, LM324 nie mają wyjść typu R-R, czyli napięcia od zera
    nie są się uzyskać z pojedynczym zasilaniem.
    Z drugiej strony, wzmocnienie to tylko 17V/V i może będzie tak
    jak oczekuje tego autor.
    Niech złoży układ i popatrzy, czy mu pasuje, mnie się nie chce go
    liczyć. Starocie leżą w muzeum.
    K.

  • 17. Data: 2011-09-07 04:49:45
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak oczekuje tego autor.
    > Niech złoży układ i popatrzy, czy mu pasuje, mnie się nie chce go

    To w takim razie jaki nowszy/lepszy wzmacniacz proponujecie?
    Ale który pasowałby do tej aplikacji? Fajnie jakby był
    tak popularny jak ten LM324.
    Przyznam się szczerze że wzmacniacze nie są moją mocną stroną.

    A tak w ogóle to jakie macie doświadczenia w symulacji w PSPICE i
    potem w rzeczywistym układzie? Czy można na nim polegać, czy
    symulacja daje coś innego niż w rzeczywisty układ?

    Robert

  • 18. Data: 2011-09-07 10:30:04
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]

> [...]
    > potem w rzeczywistym układzie? Czy można na nim polegać, czy
    > symulacja daje coś innego niż w rzeczywisty układ?

    Jeżeli już koniecznie trzeba użyć wzmacniacza operacyjnego (WO) w
    podobnej aplikacji jak Twoja, to używa się WO typu chopper lub nowszych
    autozero (AZ, AZO). Nie są _popularne_.

    Poczytaj książkę Piotr Górecki "Wzmacniacze operacyjne", w sam raz dla
    początkujących.

    PSPICE (poza szczególnymi przypadkami) jest tak dokładny jak modele
    które zostały użyte do symulacji. Dla przykładu, rezystor kupiony w
    sklepie, w analizie stałoprądowej, różni się od idealnego tylko o
    wartość tolerancji. WO to już inna bajka, jeśli chcesz mieć dość
    dokładnie wyniki symulacji używaj modelu WO dostarczonego przez
    producenta. Będzie dość dokładnie.

    Nie chciałeś posłuchać rady którą udzieliłem na początku, i dobrze.
    Przynajmniej się czegoś nauczysz. Układ przy którym obstajesz, traktuję
    jako edukacyjny a nie docelowy.
    Nie zamieściłeś schematu zasilacza, a to najważniejszy obwód w aplikacji.

    Po wykonaniu swojego układu na WO, wstaw 100Ohm w miejsce PT100 i zbierz
    pomiary z dłuższego okresu czasu - godziny, doby.
    Później podmuchaj na układ suszarką do włosów, niech się rozgrzeje np.
    do 50-60°C, gdy będziesz zadowolony z wyników, to dobrze. Napisz na
    grupie o wynikach badań.
    O innych sprawach na razie nie ma nawet co pisać.
    K.

  • 19. Data: 2011-09-08 06:13:19
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    > Jeżeli już koniecznie trzeba użyć wzmacniacza operacyjnego (WO) w
    > podobnej aplikacji jak Twoja, to używa się WO typu chopper lub nowszych
    > autozero (AZ, AZO). Nie są _popularne_.
    Właśnie poczytałem co nieco o autozero i o chopper. No przyznam się
    że różnica w cenie jest spora. LM324 kilkadziesiąt groszy a 2xtaki nowszy
    wzmacniacz około 20 zł. Ja muszę mieć 8 takich wejść PT100.
    Ale pomijam już cenę, muszę przyznać że te polecone przez Ciebie wzmacniacze
    to już niezły postęp w porównaniu z LM324.
    Ale skoro już masz taką wiedzę to może poleciłbyś jakiś wzmacniacz z tych
    nowych, który nadawałby się do mojej aplikacji? Bo nawet jeżeli jakiś wybiorę,
    to wybór może się okazać chybiony. Zresztą fajnie by było użyć w aplikacji
    coś nowoczesnego. Pomożesz?

    > Poczytaj książkę Piotr Górecki "Wzmacniacze operacyjne", w sam raz dla
    > początkujących.
    Tak się składa że mam tę książkę. Nawet fajnie są tam opisane wszystkie
    parametry wzmacniaczy. Ale jednak praktyka to jest coś, czego nie da
    się przeskoczyć. Ja buduję jakieś części analogowe oparte na wzmacniaczach
    sporadycznie, stąd moje pytania dotyczące tego problemu.

> [...]
    > wartość tolerancji. WO to już inna bajka, jeśli chcesz mieć dość
    > dokładnie wyniki symulacji używaj modelu WO dostarczonego przez
    Właśnie przeglądnąłem modele dostarczane przez producentów, i to są pliki
    tekstowe. A ja używam PSPICE w ORCAD-zie a tam jest symbol elementu i za
    bardzo nie wiem jak podpiąć ten model od producenta.

    > Nie chciałeś posłuchać rady którą udzieliłem na początku, i dobrze.
    Wiem że na początku rozmowy proponowałeś układ z AD7715. Ale z opisu w pdf-ie
    wynika że jest to przetwornik. Ale w pewnym momencie jest narysowany
    jest schemat z podpięciem PT100. I można tak bezpośrednio do niego podłączyć
    PT100? Poza tym nie wiem jaki tam podłączyć kwarc? Dużo niewiadomych, mało
    praktyki.

    > Przynajmniej się czegoś nauczysz. Układ przy którym obstajesz, traktuję
    > jako edukacyjny a nie docelowy.
    Pewnie teraz podpadnę, ale niestety jest to układ docelowy. Wcale przy nim
    nie obstaję. Tylko że na kilka układów przesymulowanych w PSPICE tylko
    ten daje wyniki jakie oczekuję.

    > Nie zamieściłeś schematu zasilacza, a to najważniejszy obwód w aplikacji.
    Wymyśliłem sobie że cały układ (wspomniane układy do PT100 + trochę
    cyfrówki + mikrokontroler) będzie zasilane z przetwornicy AIMTEC lub
    QLT POWER 24V/5V 400mA.
    Czy to dobry pomysł?

> [...]
    > Później podmuchaj na układ suszarką do włosów, niech się rozgrzeje np.
    > do 50-60°C, gdy będziesz zadowolony z wyników, to dobrze. Napisz na
    Jak cały układ już zmontuję to napiszę na grupie jakie są wyniki.

    > O innych sprawach na razie nie ma nawet co pisać.
    A szkoda, na naukę nigdy nie jest za późno.

    Robert

  • 20. Data: 2011-09-08 11:24:06
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-08 08:13, Robert pisze:
> [...]
    > to wybór może się okazać chybiony. Zresztą fajnie by było użyć w aplikacji

    Mogę odpowiadać na _konkretne_ Twoje pytania, konstruować za Ciebie nie
    będę, ok?
    W tej aplikacji niezmiennie poleciłbym chopper lub autozero, powodem
    jest niezmienny z założenia offset. W innych WO nie stosujących tej
    techniki przetwarzania co jakiś czas (kilka miesięcy, rok) trzeba
    ponownie kalibrować urządzenie.

    > się przeskoczyć. Ja buduję jakieś części analogowe oparte na wzmacniaczach
    > sporadycznie, stąd moje pytania dotyczące tego problemu.

    Ja też buduję sporadycznie układy w których jest WO, wiem jakie potrafią
    być czasem trudności z tego powodu.

    > Właśnie przeglądnąłem modele dostarczane przez producentów, i to są pliki
    > tekstowe. A ja używam PSPICE w ORCAD-zie a tam jest symbol elementu i za
    > bardzo nie wiem jak podpiąć ten model od producenta.

    Czołowi producenci WO, udostępniają swoje programy do symulacji na bazie
    PSPICE. Ja używam TINA autorstwa Texas Instruments. Analog, Linear też
    udostępniają własne.

> [...]
    > Pewnie teraz podpadnę, ale niestety jest to układ docelowy. Wcale przy nim
    > nie obstaję. Tylko że na kilka układów przesymulowanych w PSPICE tylko

    To masz przechlapane, bo układ będzie relatywnie szybko tracił
    kalibrację. Napisałeś o interface CAN, jeżeli do tego będzie to jeździć
    na jakimś pojeździe lub pracować w warunkach wibracji to jeszcze gorzej.

    > Wymyśliłem sobie że cały układ (wspomniane układy do PT100 + trochę
    > cyfrówki + mikrokontroler) będzie zasilane z przetwornicy AIMTEC lub
    > QLT POWER 24V/5V 400mA.
    > Czy to dobry pomysł?

    Przetwornica w pobliżu układów analogowych to kiepski lub zły pomysł.
    Jeżeli nie ma wyjścia, to najpierw uruchamia się cały układ analogowy
    zasilany ze stabilizatorów liniowych (sprawdzając oscyloskopem
    tętnienia) a dopiero później dokłada przetwornicę i sprawdza, czy "sieje".

    > Jak cały układ już zmontuję to napiszę na grupie jakie są wyniki.

    > A szkoda, na naukę nigdy nie jest za późno.

    To proszę: nie umieściłeś filtrów dolnoprzepustowych między PT100 a WO,
    a to bardzo zły pomysł. Policz taki filtr na 10Hz.

    Jak popatrzeć na koszta, to może jednak przyjmiesz moją pierwszą
    propozycję zastosowania specjalizowanego ADC do PT100?

    Daj sobie też spokój z trójprzewodowym układem pomiarowym, dopiero
    czteroprzewodowy (układ Kelvina) nie wnosi błędów pomiaru.

    K.