  • 121. Data: 2018-11-03 00:39:33
    Temat: Re: Odcinkowy pomiar prędkości -zwyczaje kierowców
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Przytoczony artykuł mówi o przepisie co do którego nikt nie ma
    > wątpliwości że istnieje, ani że może być - w ekstremalnych sytuacjach -
    > egzekwowany.

    O właśnie ... trafiasz w sedno! Ponieważ nie ma definicji prędkości
    utrudniającej poruszanie się innym - to jakie jest to ekstremalne
    spowolnienie? Moim prywatnym zdaniem to jazda 40/60 w idealnych
    warunkach pogodowych, pojazdem, który mógłby jechać nawet np. 160km/h
    nim właśnie jest. Zanim powstało to ograniczenie, to jeździłem tam 90
    km/h bez żadnego problemu. 60 powstało z uwagi na krętą drogę i warunki
    zimowe - wtedy droga staje się niebezpieczną. Niestety nie ma ograniczeń
    "letnich" i "zimowych" jak na autostradach w DE, więc równa się prędkość
    w dół. Dobrze, że w ogóle nie zakazano jej używania.

    No to może w drugą stronę: czy postawienie przyczepy z reklamą wyborczą
    całkowicie blokującą ruch, ale przesuwaną o 1m co godzinę jest
    ekstremalną sytuacją? Jeśli tak, to na jakiej podstawie wóz Drzymały
    miałby zostać uznany za taki właśnie przypadek?

    > I ja pouczałem w dawnym życiu kierowców poruszających się 40
    > km/h międzymiastową. Z reguły kierowcą okazywała się osoba starsza.
    > Mandatu nigdy w takiej sytuacji nie wypisałem, bo to byłby skrajny
    > idiotyzm.

    Jesteś z drogówki? Wydaje mi się, że tak.
    Znów trafiasz w sedno. Owszem, zgadzam się, że mandat byłby niewłaściwą
    formą w tym przypadku.

    Ale teraz zastanów się ... czemu ten starszy gość jedzie 40/90? Bo nie
    widzi drogi? Bo demencja starcza go dopadła i nie jest w stanie
    wyhamować gdy pojawi się przeszkoda 100m przed nim? Czy serio uważasz,
    że taka osoba powinna w ogóle mieć prawo do prowadzenia pojazdów?

    Tu przypomina mi się przypadek mojej ex-teściowej (70+ lat). Ona jeździ
    nadal samochodem. Zdarzyło się jej ściąć komuś lusterko zjeżdżając na
    lewy pas dla skręcających, gdy środkowy stał na czerwonych. Wiele razy
    przejechała czerwone bo nie jest w stanie ogarniać tylu informacji
    płynących ze świata na raz. Wyrżnęła też przodem w inny samochód
    parkując - była z tego sprawa w sądzie, którą przegrała.

    Serio jesteś zwolennikiem tolerowania takich kierowców na drogach?
    Osobiście kierowałbym kierowców w wieku 70+ na coroczne testy
    psychofizyczne i okulistyczne - tak jak w przypadku kierowców
    zawodowych. Nie przejdzie testów = nie ma prawka.

    Szukanie przez policję/ustawodawcę usprawiedliwień w imię wyrozumiałości
    dla takich przypadków powinno być karane jak współuczestnictwo w
    ewentualnych wypadkach. Ale trudno wymagać by twórca przepisów się karał.

    > Niemniej wracając do tematu - w tym wątku jest o jeździe 40@60, a artykuł
    > który przytoczyłeś nie ma z tym absolutnie żadnego związku, bo mówi o
    > poruszaniu się "bardzo wolno".

    Bla bla bla. Jak wyżej - co znaczy bardzo wolno? Konkretnie proszę.

    > Początkowo starałeś się wytłumaczyć swoje
    > chamstwo jakąś wydumaną kurtuazją. Teraz udajesz, że to niby
    > "europejskie".

    Że co? Informacyjne mignięcie światłami ze 100m jest naprawdę chamstwem
    w/g Ciebie? Moim zdaniem prezentujesz sobą pieniacza drogowego. Gość
    jedzie szybko i cham jeden śmie prosić o zwolnienie pasa (w miarę
    możliwości), to kawał gnoja z niego. Nie wierzę dosłownie, że tak można
    myśleć. Zaczynam rozumieć dlaczego policja miała wcześniejsze emerytury.
    Nie chcę Cię obrażać - nie to jest moją intencją. Wyrażam swoje odczucia
    w tej dyskusji jedynie, a mówią one, że wpadanie w furię z powodu, że
    ktoś szybciej chce jechać jest oznaką niezrównoważenia. Mam pewne
    skojarzenie z innej sfery życia. Robiłem zakupy w Biedronce. Pani za mną
    miała 2 produkty i poprosiła mnie o przepuszczenie jej bo bardzo się jej
    spieszy. Nawet nie pomyślałem w tym momencie o tym, czy ma do tego
    prawo, czy nie łamie jakiś przepisów - zwyczajnie przepuściłem ją.
    Rozumiem, że Ty jako policjant rzuciłbyś ją na glebę, zakuł w kajdany a
    potem skopał bo suka chciała szybciej? Tak to widzisz?

    > Przytocz statystyki wskazujące ilość mandatów w Belgii za
    > jazdę 40@60, to nie będzie wątpliwości.

    Żądasz rzeczy niemożliwych. A skoro nie mam możliwości spełnienia
    niemożliwego, to nie mam racji. Tak?

    Nie przytoczę niczego bo musiałbym zapoznać się z 615 sprawami w 2017r,
    które zakończyły się mandatem za zbyt wolną jazdę. Nie wiem jak dostać
    się do orzecznictwa belgijskiego w tych sprawach i jak je przetłumaczyć.
    Zapłacić za tłumacza przysięgłego? Mam spędzić pół roku i wydać kupę
    kasy by móc dalej dyskutować?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 122. Data: 2018-11-03 00:55:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Całkiem poza konkursem zapytam: a czy te tempomaty się same nie wyłączają
    > w "dynamicznych" sytuacjach?

    To ja się wtrącę. Istnieją 2 rodzaje tempomatów: zwykły i taki, który
    mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu. W drugim przypadku jeśli
    ustawisz 100m, a ktoś wpierniczy się przed Ciebie bo uznał, że trzymasz
    zbyt wielką bezpieczną odległość (wiadomo, ze bezpieczna w każdych
    warunkach, to 3m), to wtedy taki dystronic (tak w Mietkach to się
    nazywa) ostro hamuje.

    W PL dystronic nie ma zastosowania ponieważ trzymanie innej odległości
    niż wiszenie na zderzaku jest traktowane jako kapelusznictwo. Wtedy
    wyprzedzany jesteś z prawej i następuje szarpnięcie po wjechaniu na Twój
    pas tego wyprzedzającego. Potem kolejny i kolejny. Jazda staje się
    koszmarem. Szarpie autem co chwilę.

    > Ja w aucie tempomatu nie mam, ale u małżonki
    > w Dusterze jest tak, że jak się mocno depnie gaz to tempomat się
    > tymczasowo wyłącza, i włącza z powrotem automatycznie dopiero kiedy
    > prędkość powróci do tej ustawionej.

    W Mercu jest inaczej. Są 2 tryby tempomatu: ograniczenie do maksymalnej
    ustawionej (świetne do jazdy po miastach itp) i ustawienie minimalnej
    (bardzo fajny tryb przy odcinkowych pomiarach). W pierwszym przypadku
    gaz do dechy nie spowoduje przekroczenia prędkości. W drugim - nie
    zwolnisz mniej niż X km/h ale przyspieszyć możesz dowolnie. W drugim
    przypadku użycie hamulca = wyłączenie tempomatu. I wtedy faworyzowany
    przez Ciebie kapelusznik jadący 40/60 psuje całą strategię.

    Przy włączeniu distronic'a trzymasz zwyczajnie odległość z ograniczeniem
    maksymalnej prędkości.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 123. Data: 2018-11-03 07:31:17
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 03-11-2018 o 00:55, Marek S pisze:

> [...]
    > zwolnisz mniej niż X km/h ale przyspieszyć możesz dowolnie. W drugim
    > przypadku użycie hamulca = wyłączenie tempomatu.

    W Dusterze jest identycznie.

  • 124. Data: 2018-11-03 07:35:26
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 03-11-2018 o 00:39, Marek S pisze:

    > Bla bla bla. Jak wyżej - co znaczy bardzo wolno? Konkretnie proszę.

    Od polucjanta?
    Wolne żarty.
    80/60 przy wyprzedzaniu kapelusznika to będzie bardzo szybko i trzeba
    delikwenta karać, ale 40/60 to wcale nie jest bardzo wolno.

    To taka psia logika, szkoda z nią nawet dyskutować.

  • 125. Data: 2018-11-03 07:53:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 3 listopada 2018 00:39:36 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:

    > Osobiście kierowałbym kierowców w wieku 70+ na coroczne testy
    > psychofizyczne i okulistyczne - tak jak w przypadku kierowców
    > zawodowych. Nie przejdzie testów = nie ma prawka.

    Jakiś czas temu na CB lokalny Cavallino też był bardo oburzony że starsza osoba przed
    nim autem kieruje. Powiedział że po 70tce powinni prawka jazdy z automatu odbierać
    Zapytałem czy jak skończy 70 lat to swoje dobrowolnie zaniesie do wydziału
    komunikacji.
    Odpowiedział że on nie bo on potrafi jeździć nie tak jak te "dziadki"

  • 126. Data: 2018-11-03 08:50:25
    Od: kk <k...@o...pl>

> [...]
    > zewnątrz mróz a ja świeżo po strzyżeniu.

    > Idąc tym tropem możnaby pokusić się także o pl.misc.zimny_łokieć. I pewno
    > kilka innych pomysłów dałoby się znaleźć po głębszym zastanowieniu.

    > Ale czy to takie dziwne? Jak ktoś chodzi w kapeluszu, to dlaczego nie
    > miałby jechać? Latem miewam na głowie słomkowy kapelusz, bo z upałem na
    > polu nie ma żartów. Jak gdzieś jadę to nie zdejmuję, żeby się nie
    > pogniótł. Kaloszy też nie przebieram tylko po to, żeby przejechać
    > kilkanaście km. Nie rozumiem, w czym to komu może przeszkadzać.

    Skąd pomysł, że to miałoby przeszkadzać?

  • 127. Data: 2018-11-03 09:00:15
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 03 Nov 2018 00:39:33 +0100, Marek S wrote:
> [...]
    > spowolnienie? Moim prywatnym zdaniem to jazda 40/60 w idealnych
    > warunkach pogodowych, pojazdem, który mógłby jechać nawet np. 160km/h

    To jest twoje zdanie i niewątpliwie masz do niego prawo. Nie sądzę jednak
    - wbrew temu co sugerujesz - by jakiekolwiek służby mundurowe, w
    jakimkolwiek cywilizowanym kraju to zdanie podzielało. Co do zasady to
    faktycznie brak określenia minimalnej "nie-ekstremalnej" prędkości. Jest
    to zabieg celowy mający na celu umożliwienie służbom trzeźwą, ludzką
    ocenę.

    > Jesteś z drogówki? Wydaje mi się, że tak.
    > Znów trafiasz w sedno. Owszem, zgadzam się, że mandat byłby niewłaściwą
    > formą w tym przypadku.

    Nie jestem, ani nie byłem. Akurat w moim korpusie nie było rozdzielenia
    na drogówką, wydział kryminalny itd. Każdy robił po trochu wszystkiego -
    a było tego mnóstwo - spisywanie protokołów na miejscu samobójstw,
    śledztwo w sprawie kradzieży roweru spod lokalnego kościoła, uliczne
    bójki, nocne patrole, szukanie zaginionych dzieci po lasach czy jeszcze
    ganianie za koniem o 3 nad ranem kiedy ten urwał się nie wiadomo skąd i
    łazi po ekspresówce (tutaj trudność - poza złapaniem dziada - polegała
    m.in. na wymyśleniu co ja mam teraz z tym koniem w środku nocy zrobić, bo
    przecież do izby wytrzeźwień nie wejdzie, oraz w jaki sposób mam zdjąć
    obywatelowi koniowi odciski palców). "Drogówka" to było jakieś 20-30%
    czasu służby, zależnie od tego ile innych spraw się napiętrzyło oraz od
    zaleceń odgórnych.

> [...]
    > wyhamować gdy pojawi się przeszkoda 100m przed nim? Czy serio uważasz,
    > że taka osoba powinna w ogóle mieć prawo do prowadzenia pojazdów?

    Tutaj rozumiem sugerujesz odebranie PJ, co w warunkach wiejsko-
    małomiejskich (a w takich warunkach pracowałem) jest równoznaczne ze
    śmiercią głodową.

> [...]
    > dla takich przypadków powinno być karane jak współuczestnictwo w
    > ewentualnych wypadkach. Ale trudno wymagać by twórca przepisów się

    To co teraz powiem zapewne uznasz za tzw. dowód anegdotyczny, ale co tam.
    Bywałem także na miejscach wypadków. Nie każdego, ale tych poważniejszych
    (czyt. w których ucierpiała istota ludzka). Takich wypadków oglądałem
    wiele - inaczej tego nazwać nie można, bo moja obecność z reguły była
    całkowicie niepotrzebna, całą robotę wykonywali strażacy i/lub pogotowie,
    ja co najwyżej wzywałem później lawetę żeby wrak ściągnąć z drogi. Żaden
    nie był spowodowany przez seniora "kapelusznika". Praktycznie wszystkie
    spowodowane były przez zapierdalacza-idiotę. A pozostały niewielki
    odsetek to po prostu pech (typu zdradzieckie oblodzenie nawierzchni na
    zakręcie). Prędkość zabija - a ktokolwiek uważa inaczej jest po prostu
    pierdolnięty.

    > Bla bla bla. Jak wyżej - co znaczy bardzo wolno? Konkretnie proszę.

    Przypomnę, iż to ty zacząłeś. Przytaczasz artykuł z dupy wyciągnięty i
    twierdzisz że odnosi się specyficznie do jazdy 40@60.

    > Że co? Informacyjne mignięcie światłami ze 100m jest naprawdę chamstwem
    > w/g Ciebie? Moim zdaniem prezentujesz sobą pieniacza drogowego. Gość
    > jedzie szybko i cham jeden śmie prosić o zwolnienie pasa

    Wcześniej pisałeś o "popędzaniu". Teraz znów powracasz do tezy o
    informacyjnym proszeniu. Za takie proszenie można dostać mandat - w
    przeciwieństwie do jazdy 40@60. Wnioski wyciągnij sam.

    > Nie chcę Cię obrażać - nie to jest moją intencją. Wyrażam swoje odczucia
    > w tej dyskusji jedynie, a mówią one, że wpadanie w furię z powodu, że
    > ktoś szybciej chce jechać jest oznaką niezrównoważenia.

    Po pierwsze nie ma mowy o żadnej furii, a po drugie nie o to że ktoś chce
    szybciej jechać, tylko o to że wymaga by świat dostosował się do jego
    widzimisię.

    Mateusz

  • 128. Data: 2018-11-03 09:10:22
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 03 Nov 2018 00:55:38 +0100, Marek S wrote:
> [...]
    > gaz do dechy nie spowoduje przekroczenia prędkości. W drugim - nie
    > zwolnisz mniej niż X km/h ale przyspieszyć możesz dowolnie.

    No to identycznie właśnie jak w Dusterze. Teraz widzę że trochę
    namieszałem - to podwójne dno o którym pisałem dotyczy trybu "limit".
    Tzn. mam np. ustawiony na maks. 110 km/h, ale jak chcę wyprzedzić to
    wciskam mocniej gaz i samochód przyspiesza pełną parą niezależnie od
    limitu. W trybie "minimum" (w Dusterze nazywa się to "Cruise")
    przyspieszać można dowolnie. Dlatego zdziwiło mnie jak Przemek napisał o
    tym że manewr wyprzedzania wymaga grzebania przy tempomacie. Być może w
    innych samochodach jest to jakoś inaczej zrobione niż w Dusterze, stąd
    moje pytanie.

    Mateusz

  • 129. Data: 2018-11-03 12:16:23
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-11-03 o 00:39, Marek S pisze:

> [...]
    > wyhamować gdy pojawi się przeszkoda 100m przed nim? Czy serio uważasz,
    > że taka osoba powinna w ogóle mieć prawo do prowadzenia pojazdów?

    ..

    Powodów wolniejszej jazdy może być wiele. Wczoraj wracałem autostradą
    100km/h bo chciałem dojechać do konkretnej stacji. Mogę sobie wyobrazić
    jak się niektórzy wkur..ali, ale to nie mój problem. Nie muszę zap...ć.
    Mogę sobie spokojnie jechać te 100. Choć nudzi mnie to niemiłosiernie.

    > Osobiście kierowałbym kierowców w wieku 70+ na coroczne testy
    > psychofizyczne i okulistyczne - tak jak w przypadku kierowców
    > zawodowych. Nie przejdzie testów = nie ma prawka.

    A jak już będziesz miał te 70+ to jakie będziesz miał zdanie? Bo co
    innego człowiek który naprawdę nie nadaje się już a co innego taki,
    który tylko ma te swoje lata i nieco gorzej widzi. Moim zdaniem takiej
    kwalifikacji jak prawo jazdy w ogóle nie powinno być. Nauki prowadzenia
    pojazdów osobistych powinno uczyć się w szkołach powszechnych bo jest to
    podstawowa umiejętność życiowa. Tym samym nie ma racji odmienne
    traktowanie osób w podeszłym wieku. Oczywiście nadal można komuś zakazać
    prowadzenia jakby miał innych narażać. Zlikwidowałbym też karę finansową
    w mandatowaniu. Kierowca mógłby być co najwyżej skierowany na
    doszkolenie. System w którym kierowcy nabywają dożywotnio uprawnienia
    ale wraz ze zmieniającymi uwarunkowaniami prawnymi i faktycznymi nie
    doszkalają się jest z gruntu zły.

    > Bla bla bla. Jak wyżej - co znaczy bardzo wolno? Konkretnie proszę.

    Mówimy o przepisie o tamowaniu ruchu czy jeździe z prędkością utrudniającą?

> [...]
    > możliwości), to kawał gnoja z niego. Nie wierzę dosłownie, że tak można
    > myśleć. Zaczynam rozumieć dlaczego policja miała wcześniejsze emerytury.

    Policjanci mają wcześniejsze emerytury bo są w organizacji mafijnej.
    Normalny ludzi pracuje do kresu swoich dni i nie żeruje na innych.

  • 130. Data: 2018-11-03 12:31:25
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-11-03 o 07:35, Cavallino pisze:

> [...]
    > delikwenta karać, ale 40/60 to wcale nie jest bardzo wolno.
    >
    > To taka psia logika, szkoda z nią nawet dyskutować.

    To nie są przepisy komplementarne by w ten sposób je pojmować.