  • 31. Data: 2015-01-09 21:16:27
    Temat: Re: Noworoczne eksperymenty
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Friday, January 9, 2015, 7:04:18 PM, you wrote:

    > Tylko 2000A?! Przy zwarciu? Na szybko wyguglałem, że Pendolino podczas
    > testów brało 2200A. A chyba nie jest zwarciem i może w takiej sytuacji
    > napięcie na pantografie spada poniżej 3000V, ale jednak nie do zera.

    Jeśli prąd zwarciowy odcinka wynosi 2kA, to przy normalnym zasilaniu w
    najgorszym wypadku, przy takim samym prądzie obciążenia napięcie spada
    o 25% - odcinek jest wtedy zasilany z dwóch stron.

    > Przy oblodzonej trakcji, to raczej bezruchem.

    Ale po co?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2015-01-09 21:56:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.01.2015 21:16, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jeśli prąd zwarciowy odcinka wynosi 2kA, to przy normalnym zasilaniu w
    > najgorszym wypadku, przy takim samym prądzie obciążenia napięcie spada
    > o 25% - odcinek jest wtedy zasilany z dwóch stron.

    Zakładając, że odcinek jest od podstacji do podstacji, a to chyba nie
    jest dobre założenie, bo tam układ jest taki: podstacja - kabina
    sekcyjna - podstacja - kabina itd. Przy podstacji nie ma możliwości
    rozłączenia odcinka - jest tylko odłącznik zasilania.

    --
    Mirek.

  • 33. Data: 2015-01-09 22:17:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.01.2015 21:56, Mirek wrote:
    >Przy podstacji nie ma możliwości
    > rozłączenia odcinka - jest tylko odłącznik zasilania.

    ... Jednak jest. Pisałem z pamięci - tego co widziałem na torach, a już
    dawno pociągami się nie jeździło ;) Faktycznie, to co przypomniało mi
    się jako odłącznik zasilania to jest rozłącznik sekcyjny, natomiast
    odłączniki zasilania są najwyraźniej na podstacji.

    --
    Mirek.

  • 34. Data: 2015-01-12 18:00:48
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 9 Jan 2015 19:04:18 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Tylko 2000A?! Przy zwarciu? Na szybko wyguglałem, że Pendolino podczas
    > testów brało 2200A. A chyba nie jest zwarciem i może w takiej sytuacji
    > napięcie na pantografie spada poniżej 3000V, ale jednak nie do zera.

    2200A to brało Pendolino przy jazdach testowych z prędkością niemal
    300km/h, normalnie w trakcie rozruchu prąd nie przekracza 1500A. Przy
    zasilaniu 3kV DC problem polega na tym, że nastawa wyłączników może być
    niebezpiecznie blisko prądu zwarciowego co może skończyć się tzw.
    zwarciem niewyłączalnym. Dla nowej sieci trakcyjnej, w najgorszym
    przypadku (przy zasilaniu jednostronnym) prąd zwarciowy to około 5000A
    więc przy grzaniu, ze względu na dwukrotnie dłuższy odcinek zasilania
    (tam i z powrotem) należałoby przyjąć około połowę tej wartości.
    > Przy oblodzonej trakcji, to raczej bezruchem.

    Może i bezruchem ale tylko trakcji elektrycznej. Wyobraź sobie np. linię
    zelektryfikowaną, której sieć trakcyjna jest grzana prądem 50Hz a
    tymczasem równolegle do niej na kawałku (kilka kilometrów) biegnie linia
    niezelektryfikowana i zamontowane przy niej urządzenia sterowania ruchem
    głupiałyby od tych 50Hz.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 35. Data: 2015-01-12 18:56:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > więc przy grzaniu, ze względu na dwukrotnie dłuższy odcinek zasilania
    > (tam i z powrotem) należałoby przyjąć około połowę tej wartości.

    Wszystko jedno czy 2,2kA, czy 1,5kA -- różnica niewielka. W każdym razie
    tak mi się zdaje, że sieć zasilająca powinna mieć opór pomijalnie mały
    w porównaniu z odbiornikiem. Reguła ta zdaje się sprawdzać się w przypadku
    pociągu, jak i lampki na biurku. Gdybym z jakichś powodów chciał rozgrzać
    przewody lampki, to nie zrobię tego zwierając przewody. Bo albo pójdą z
    dymem, albo zasilanie nie wydoli (zadziała bezpiecznik). Co innego, gdybym
    użył transformatora i o wiele niższego napięcia. Tak jak w lutownicy. Stąd
    moje pytanie, czy takie grzanie prądem zwarciowym jest optymalne. Ale może
    wykorzystywane jest to tak rzadko, że nie warto robic odrębnego zasilania.
    A to co jest, nie pali się od zwarcia (a tym bardziej nie pali przewodów).

> [...]
    > tymczasem równolegle do niej na kawałku (kilka kilometrów) biegnie linia
    > niezelektryfikowana i zamontowane przy niej urządzenia sterowania ruchem

    To może powinno się je tak robić, by nie głupiały? W końcu nie każda trakcja
    wykorzystuje prąd stały, bywa też używane 50/3 Hz. Zresztą to chyba krótkie
    okresy, kiedy trzeba puścić prąd do odlodzenia.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2015-01-14 18:12:34
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 12 Jan 2015 18:56:47 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To może powinno się je tak robić, by nie głupiały? W końcu nie każda trakcja
    > wykorzystuje prąd stały, bywa też używane 50/3 Hz. Zresztą to chyba krótkie
    > okresy, kiedy trzeba puścić prąd do odlodzenia.

    Tyle tylko, że urządzenia SRK są dostosowane do systemu zasilania w
    okolicy. Wiadomo przecież, że w Niemczech będą one odporne na 16,7 lub
    50Hz. Nie będzie za to odporności na prądy błądzące i związaną z tym
    korozję. Urządzenia zasilania muszą spełniać kokretne wymagania w
    związku z możliwym negatywnym wpływem na systemy sterowania ruchem
    kolejowym - filtry wygładzające w rozdzielniach 3kV są pod tym kątem
    specjalnie zaprojektowane, by ograniczyć konkretne harmoniczne.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 37. Data: 2015-01-14 18:54:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > kolejowym - filtry wygładzające w rozdzielniach 3kV są pod tym kątem
    > specjalnie zaprojektowane, by ograniczyć konkretne harmoniczne.

    Opłaca się produkować na rynek europejski urządzenia sygnalizacyjne
    w dwóch wersjach -- jedna nieodporna na prądy błądzące, druga nieodporna
    na prąd zmienny? Czy nadanie odporności na indukowane napięcia jest aż
    tak drogie, że warto z niego zrezygnować dla oszczędności, czy jest to
    tylko kwestia atestów i pieczątek -- innych w Polsce i w Niemczech?

    Nie upieram się przy tym, że ma być akurat 50 Hz i osobne trafo. Chciałbym
    po prostu wiedzieć, jak w optymalny sposób robić to odladzanie. Bo jeśli
    tylko od wielkiego dzwonu, to może wystarczy tak, jak jest. A jest chyba
    tak, że nie zawsze prądem zwarciowym. Czytałem, że wysyłaja też specjalne
    pociągi, co jadą wolno, a ludzie na platformie łupią drągami w trakcję.
    Można przyjąć strategię "sorry, taki mamy klimat" i przez te kilka dni
    w roku całkiem odpuścić sobie komunikację kolejową. Ale można też założyć,
    że pociągi mają jeździć niezależnie od pogody -- i do klimatu dostosować
    wyposażenie linii kolejowych. Choćby to miało oznaczać jakieś cholerne
    transformatory i dodatkowe atesty dla SRK -- nawet na jeden dzień w roku.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2015-01-16 20:18:07
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 14 Jan 2015 18:54:20 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > tak drogie, że warto z niego zrezygnować dla oszczędności, czy jest to
    > tylko kwestia atestów i pieczątek -- innych w Polsce i w Niemczech?

    Zapewne chodzi o te atesty i pieczątki ale to są urządzenia bezpośrednio
    decydujące o bezpieczeństwie wielu osób (wyobraź sobie wykolejenie
    składu pasażerskiego bądź zderzenie pociągów z materiałami
    niebezpiecznymi w środku miasta) więc uzyskanie stosownych dopuszczeń
    musi swoje kosztować. Nie jestem specjalistą od systemów SRK ale na tyle
    na ile się orientuję to w każdym kraju zasady prowadzenia ruchu regulują
    odrębne przepisy w związku z czym też i urządzenia są inaczej zbudowane.
    Dopiero od stosunkowo niedawna trwa ujednolicanie tego.
> [...]
    > wyposażenie linii kolejowych. Choćby to miało oznaczać jakieś cholerne
    > transformatory i dodatkowe atesty dla SRK -- nawet na jeden dzień w roku.

    Z oblodzeniem sieci trakcyjnej nie tylko u nas czasem kolej przegrywa -
    niedawno poległy Czechy, bodaj rok temu trafiło też na Bałkany. A z
    intensywnymi opadami śniegu to nawet Szwajcarzy nie dają sobie rady.
    Problem utrudnień w ruchu przy okazji oblodzenia sieci trakcyjnej jest
    dużo bardziej złożony - chodzi też o organizację ruchu gdy zaczyna padać
    marznący deszcz. Co do sposóbów odladzania bądź zapobiegania zamarzaniu
    to oprócz wymienionych przez Ciebie stosuje się też profilaktycznie
    jazdy lokomotywami (przecieranie sieci), specjalnej konstrukcji
    pantografy na pociągach sieciowych uderzające o przewody jezdne wałkiem
    zamontowanym mimośrodowo i strącającym w ten sposób lód oraz smarowanie
    sieci specjalnym płynem, dzięki któremu lód ma nie mieć szansy na
    osadzenie się na sieci.

    Mocny OT się zrobił - proponuję przenieść dyskusję na pl.misc.kolej.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 39. Data: 2015-01-16 23:19:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > odrębne przepisy w związku z czym też i urządzenia są inaczej zbudowane.
    > Dopiero od stosunkowo niedawna trwa ujednolicanie tego.

    Może bardziej o pieczątki, niż o atesty. Przypuszczam, że w krajach gdzie
    są trakcje prądu przemiennego, badania były wykonywane. A u nas nie, więc
    pieczątki nie ma. Ja o systemach SRK wiem jeszcze mniej, ale fakt istnienia
    światłowodów wzdłuż torów jest mi znany. Przecież to po nich teraz idzie
    sygnalizacja. A odporne na pole EM są. Podejrzewam zresztą, że zakłócenia
    od grzecznego sinusika są daleko mniejsze, niż te od iskrzenia pantografu.

    > Z oblodzeniem sieci trakcyjnej nie tylko u nas czasem kolej przegrywa -
    > niedawno poległy Czechy, bodaj rok temu trafiło też na Bałkany.

    Sorry, taki tam mają klimat, że mogą być zaskoczeni zimą.

    > A z intensywnymi opadami śniegu to nawet Szwajcarzy nie dają sobie rady.

    Z bardzo intensywnymi, to tak, ale na zwykłe są przygotowani.

> [...]
    > zamontowanym mimośrodowo i strącającym w ten sposób lód oraz smarowanie
    > sieci specjalnym płynem, dzięki któremu lód ma nie mieć szansy na

    No więc być może to grzanie przewodów w ogóle nie jest potrzebne, bo są
    lepsze metody. Jeśli oblodzenie zdarza się regularnie, to być może nawet
    warto wyposażyć trakcję w urządzenia aplikujące na przewody trzęsiączkę
    wzdłużną lub drżączkę poprzeczną.

    > Mocny OT się zrobił - proponuję przenieść dyskusję na pl.misc.kolej.

    Nie taki mocny, mocniejsze bywają. W wyżej wymienionym miejscu jeszcze
    nie byłem, ale zaraz tam zajrzę.

    Jarek

    --
    W dworcowej poczekalni, na stacji PKP
    Lubię posiedzieć czasem, bo gdzie lepiej czekać jest.

  • 40. Data: 2015-01-17 17:26:42
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 16 Jan 2015 23:19:13 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > od grzecznego sinusika są daleko mniejsze, niż te od iskrzenia pantografu.

    Światłowody to są do komunkacji na większe odległości, nikt nie łączy
    nimi semafora czy rozjazdu z nastawnią. Obecnie coraz częściej stosuje
    się systemy oparte o zliczanie osi i im gila, co biega w ziemi bądź w
    szynach ale tam, gdzie do detekcji zajętości torów stosuje się sygnały
    zmiennoprądowe wpuszczane w szyny to może mieć znaczenie jaki ma
    charakter prąd płynący siecią trakcyjną a tym samym wracający też
    szynami. Bywały w Polsce przypadki, że nowoczesne lokomotywy z
    przekształtnikami powodowały "choinkę" na semaforach. Zdarzało się też,
    że niemiecka lokomotywa spalinowa, zasilająca ogrzewanie wagonów
    napięciem zmiennym (prąd z wagonów wraca do lokomotywy szynami),
    powodowała zakłócenia w pracy semaforów.
    > Sorry, taki tam mają klimat, że mogą być zaskoczeni zimą.

    U nas też intensywne marznące opady nie są codziennością.
> [...]
    > lepsze metody. Jeśli oblodzenie zdarza się regularnie, to być może nawet
    > warto wyposażyć trakcję w urządzenia aplikujące na przewody trzęsiączkę

    Tyle tylko, że grzanie nie wymaga takiego zaangażowania sił i środków,
    jest szybsze i może być stosowane profilaktycznie.
    > Nie taki mocny, mocniejsze bywają. W wyżej wymienionym miejscu jeszcze
    > nie byłem, ale zaraz tam zajrzę.

    Ruch tam zmizerniał a trolle toczą flejmy na temat Pendolino ;)
    GG#2400455 ICQ#320399066