    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Noworoczne eksperymenty
    <m89tj4$sc$1@dont-email.me> <ql2y9reaq20g.1qmqyhbf9mjgv$.dlg@40tude.net>
    <m8diqq$o7h$1@node2.news.atman.pl> <m8epoo$rvd$1@dont-email.me>
    <7aopbe3dsbfh$.12173znt62bpt.dlg@40tude.net> <m8f2q6$30f$1@dont-email.me>
    <h...@4...net> <m8f5bt$cim$1@dont-email.me>
    <1ap1chf3m2yfx$.b0fzst6n7wpc.dlg@40tude.net>
    <m8isj9$ohl$1@srv.chmurka.net> <m8jt8l$cbj$1@news.agh.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <g415nb37s72e$.dlg@badworm.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <vtxd1t1j61wu$.dlg@badworm.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1qye4a3ccvsl0$.dlg@badworm.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1sj6hd41zgffl$.dlg@badworm.pl>
    Date: Wed, 14 Jan 2015 18:54:20 +0100

    badworm pisze:

    > Tyle tylko, że urządzenia SRK są dostosowane do systemu zasilania w
    > okolicy. Wiadomo przecież, że w Niemczech będą one odporne na 16,7 lub
    > 50Hz. Nie będzie za to odporności na prądy błądzące i związaną z tym
    > korozję. Urządzenia zasilania muszą spełniać kokretne wymagania w
    > związku z możliwym negatywnym wpływem na systemy sterowania ruchem
    > kolejowym - filtry wygładzające w rozdzielniach 3kV są pod tym kątem
    > specjalnie zaprojektowane, by ograniczyć konkretne harmoniczne.

    Opłaca się produkować na rynek europejski urządzenia sygnalizacyjne
    w dwóch wersjach -- jedna nieodporna na prądy błądzące, druga nieodporna
    na prąd zmienny? Czy nadanie odporności na indukowane napięcia jest aż
    tak drogie, że warto z niego zrezygnować dla oszczędności, czy jest to
    tylko kwestia atestów i pieczątek -- innych w Polsce i w Niemczech?

    Nie upieram się przy tym, że ma być akurat 50 Hz i osobne trafo. Chciałbym
    po prostu wiedzieć, jak w optymalny sposób robić to odladzanie. Bo jeśli
    tylko od wielkiego dzwonu, to może wystarczy tak, jak jest. A jest chyba
    tak, że nie zawsze prądem zwarciowym. Czytałem, że wysyłaja też specjalne
    pociągi, co jadą wolno, a ludzie na platformie łupią drągami w trakcję.
    Można przyjąć strategię "sorry, taki mamy klimat" i przez te kilka dni
    w roku całkiem odpuścić sobie komunikację kolejową. Ale można też założyć,
    że pociągi mają jeździć niezależnie od pogody -- i do klimatu dostosować
    wyposażenie linii kolejowych. Choćby to miało oznaczać jakieś cholerne
    transformatory i dodatkowe atesty dla SRK -- nawet na jeden dzień w roku.

    --
    Jarek