  • 21. Data: 2015-01-06 00:06:07
    Temat: Re: Noworoczne eksperymenty
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-05 o 23:50, J.F. pisze:

    > Zaraz zaraz - a transformator gdzie ?

    nie wiem

    > No ale co oni - zycza sobie doprowadzenia 2*120mm^2 do kazdego
    > gniazdka w scianie? czy tylko zycza sobie przeliczenia wszystkiego na
    > szczytowy prad 6kA, zeby po przepaleniu bezpiecznika pozaru nie bylo.

    raczej to drugie - od skrzynki do domu 5x10mm^2
    W skrzynce zabezpieczenie w postaci bezpieczników topikowych LTS-160 i
    wyłączników nadprądowych o charakterystyce C20.

    > Z tym, ze mnie jeszcze cos zastanawia. Te 0.2ohm przy poborze 20A to
    > spadek 4V. Niewiele ... ale do linii wiecej domow przylaczonych.
    > Jak 10 sasiadow tez wlaczy po 20A, to jakie bedzie napiecie ?

    linia na słupie może mieć więcej niż 120 mm^2

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 22. Data: 2015-01-06 00:36:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 06 Jan 2015 00:06:07 +0100, Michał Baszyński napisał(a):
    > nie wiem

    W kazdym badz razie to nie Ameryka, tu nie kazdy ma transformator na
    najblizszym slupie :-)

    > linia na słupie może mieć więcej niż 120 mm^2

    Moze, ale raczej nie ma. 120mm^2 to 12mm srednicy ... i na oko te
    druty wiele wiecej nie maja.
    Predzej licza na to, ze wszyscy na raz brac na maksa nie beda ...
    oj, moga sie czasem przeliczyc :-)

    Co mnie czasem zastanawialo to linie kolejowe - tam podobnie grube
    druty (miedziane) a prady rzedu 1000A i to dlugotrwale.

    J.

  • 23. Data: 2015-01-07 10:01:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Co mnie czasem zastanawialo to linie kolejowe - tam podobnie grube
    > druty (miedziane) a prady rzedu 1000A i to dlugotrwale.

    Jakoś trzeba zapobiegać oblodzeniu trakcji :)
    P.G.

  • 24. Data: 2015-01-07 19:17:48
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2015-01-07 o 10:01, Piotr Gałka pisze:

    > Jakoś trzeba zapobiegać oblodzeniu trakcji :)

    Nawet jest taka procedura odladzania (w Polsce nie wyszła poza fazę
    prób), że się na jednym końcu odcinek sieci trakcyjnej zasila, a na
    drugim zwiera i leci z tych 3000V wzdłuż druta...

    MJ

  • 25. Data: 2015-01-07 19:49:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Nawet jest taka procedura odladzania (w Polsce nie wyszła poza
    > fazę prób), że się na jednym końcu odcinek sieci trakcyjnej
    > zasila, a na drugim zwiera i leci z tych 3000V wzdłuż druta...

    Musi być akurat 3kV DC? Do odladzania lepiej by chyba było użyć
    napięcia dobranego do danego odcinka trakcji, może być 50 Hz
    z odrębnego transformatora. Kiedyś oglądałem z bliska taki
    przewód trakcyjny. On tylko z daleka może wyglądać jak linka
    energetyczna na słupie we wsi. Z bliska, to on z decydowanie
    grubszy (nie muszę pisać jak grubszy -- miary kolejowe znane
    są już od carskich czasów).

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2015-01-07 22:50:13
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2015 00:36:06 +0100, J.F. napisał(a):

    > Co mnie czasem zastanawialo to linie kolejowe - tam podobnie grube
    > druty (miedziane) a prady rzedu 1000A i to dlugotrwale.

    Przewód jezdny w nowych sieciach trakcyjnych ma typowo 120mm2, takie
    przewody są dwa i do tego lina nośna (albo i dwie) - 70mm2. Chłodzenie
    bardzo dobre a do tego obciążenia długotrwałe stosunkowo nieduże.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 27. Data: 2015-01-07 22:52:24
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 7 Jan 2015 19:49:01 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Musi być akurat 3kV DC? Do odladzania lepiej by chyba było użyć
    > napięcia dobranego do danego odcinka trakcji, może być 50 Hz
    > z odrębnego transformatora. Kiedyś oglądałem z bliska taki

    50Hz by wprowadzało niepotrzebne problemy. Podgrzewanie sieci prądem
    zwarciowym polegało na puszczeniu go jednym drutem (odcinkiem zasilania)
    z podstacji, połączeniu na końcu z drugim i ten drugi na podstacji się
    łączyło z ujemnym biegunem zasilania. Odległości nie są problemem bo na
    ogół podstacje są rozmieszczone w zbliżonej odległości.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 28. Data: 2015-01-08 20:20:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > łączyło z ujemnym biegunem zasilania. Odległości nie są problemem bo na
    > ogół podstacje są rozmieszczone w zbliżonej odległości.

    Ale czy to jest optymalne grzanie, lub choćaż zbliżone do optimum? Wydaje
    mi sie (może się mylę), że opór odcinka trakcji jest tak mały, że wydajność
    prądowa zasilania nie pozwala na odłożenie się tam całych 3kV -- bardziej
    od trakcji zagrzeją sie prostowniki, transformatory czy co tam jeszcze
    w podstacji mają. Jaki problem może wynikać ze stosowania do tego 50 Hz,
    to nawet nie wiem. W każdym razie chodziło mi o to, że być może są lepsze
    źródła rozgrzewające tego druta, niż standardowe zasilanie silnika. Taka
    lutownica transformatorowa, tylko trochę większa.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2015-01-08 22:03:19
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 8 Jan 2015 20:20:08 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > źródła rozgrzewające tego druta, niż standardowe zasilanie silnika. Taka
    > lutownica transformatorowa, tylko trochę większa.

    Gdyby opór odcinka sieci trakcyjnej był zbyt mały to następowałoby
    wyzwalanie wyłączników (o nastawie w zakresie od 1500 do nawet 4000A).
    Szacuję, że prąd grzania sieci wynosiłby około 2000A czyli na
    zmodernizowanych liniach poniżej progu wyzwalania a tym samym też nie
    byłoby ryzyka przeciążania prostowników czy transformatorów. 50Hz w
    szynach kolejowych mogłoby być kłopotliwe dla systemów sterowania
    ruchem.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 30. Data: 2015-01-09 19:04:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > zmodernizowanych liniach poniżej progu wyzwalania a tym samym też nie
    > byłoby ryzyka przeciążania prostowników czy transformatorów.

    Tylko 2000A?! Przy zwarciu? Na szybko wyguglałem, że Pendolino podczas
    testów brało 2200A. A chyba nie jest zwarciem i może w takiej sytuacji
    napięcie na pantografie spada poniżej 3000V, ale jednak nie do zera.

    > 50Hz w szynach kolejowych mogłoby być kłopotliwe dla systemów sterowania
    > ruchem.

    Przy oblodzonej trakcji, to raczej bezruchem.

    Jarek

    --
    Sorry, taki mamy klimat.